Repensar els patis, canviar les relacions

Victòria Oliveres
29/3/2017

Cada cop més escoles es plantegen acabar amb el paper preponderant del futbol per deixar espai a altres activitats. Moltes ho fan amb processos participatius, com en el cas de l’escola l’Arenal de Llevant (Sant Martí), l’institut Quatre Cantons (Sant Martí) i l’escola Sadako (Gràcia). Alguns centres opten per reformar l’espai i d’altres, per augmentar l’oferta d’activitat, però tots comparteixen una mirada similar i compten amb la implicació de la comunitat educativa.

Escriu la teva opinió

  • MCruz

    Me parecen unas ideas magníficas. Gracias por compartir.

    24 abril, 2017
  • Núria Pellicer Tió

    A la meva escola també ens estem començant a replantejar-nos els patis i aquest video és un bon punt de partida per iniciar els canvis.Gràcies per compartir-ho

    23 abril, 2017
  • Maria Jesús Comellas

    És un tema que fa temps estic, també plantejant no sols per evitar tanta pilota sinó per seguir a la canalla de jugar. Pensem que ja “juguen” però la realitat és que no han après a jugar.
    El tema no el centraria tant en el poder de la tecnologia sinó en com la utilitzem per evitar que hi hagi soroll. A l’escola el grup permet un aprenentatge relacional de gran volada. però cal ser-hi, és un espiar educatiu, és una estona per afavorir relacions grupals al marge de competitivitats, és un lloc on la persona adulta (que no cal que jugui sempre) lidera el grup. És un moment en que pots crear major proximitat amb algunes criatures a la que has de “marcar” més a l’aula; és un lloc per recuperar complicitats i crear-ne de noves. És un lloc per fer aflorar moltes maneres de fer i de ser. Havíem jugat amb l’alumnat fins i tot els de 8è (13-14 anys) per què ara no es juga ni a les primeres edats? Necessitem desconnectar? o poder connectar d’altres maneres? tampoc cal fer-ho en tots els espais però crec que cal fer-ho.

    22 abril, 2017
  • Marina Viaña Diez

    Hola, al pati de la nostra escola els alumnes poden proposar i organitzar diferents activitats. Els alumnes son de 1Eso i 2Eso i la majoria de les activitats que realitzen son físiques ( Ball, tennis taula, jocs de pilota, cordes…). Tenim a disposició jocs de taula grans fets per alumnes d’altres anys. Es recomana que realitzar activitats físiques a l’hora del pati es molt saludable. Aquest any s’han trobat nous espais tranquils pels alumnes que volen passejar i parlar.
    Hi ha monitors que vetllen per el bon funcionament i un professor, observa, escolta i parla amb els alumnes. Recull propostes i ajuda a gestionar, dinamitzar i regular les activitats. Cada any hi ha propostes noves que es van incorporant. Aquest any s’ha creat una comissió d’alumnes per reflexionar sobre el respecte al pati. Aquesta comissió ha preparat una presentació per donar a conèixer el pati i per potenciar els bons hàbits.
    Es important que millori la participacio i la comunicació entre tots per gaudir any rere any d’un pati millor.

    19 abril, 2017
  • Castellana

    Sembla mentida quants anys han hagut de passar perquè ens adonem de la importància que té l’espai com a eina educadora i de que tots els moments de la vida formen part de l’aprenentatge només cal posar elements rics per poder afavorir experiències.

    No ens hauríem de quedar en la idea de pati com per a moments d’esbarjo si no que hauria de ser un espai integrat com un aula més.

    Cal replantejar-se també tots els espais de l’escola.

    19 abril, 2017
  • Monique

    Felicitats! He trobat el vídeo molt interessant. Els alumnes que no juguen amb pilota també tenen dret a gaudir dels espais monopolitzats per aquesta. Sempre acaben als racons dels patis i molt limitats d’espai i recursos.

    19 abril, 2017

Escribe tu opinión