L’Open Data, als instituts de Barcelona per fomentar l’esperit crític i el tractament de dades

L’Ajuntament de Barcelona ha convocat la segona edició del Repte Barcelona Dades Obertes, un projecte educatiu adreçat a alumnes de 3r i 4t d’ESO i FP per a que analitzin l’entorn de la ciutat i facin propostes de millora

Sandra Vicente
4/9/2018
Enlarge
Open Data | Lukbar

La qualitat de l’aire, el número de carrils bici i la seva efectivitat, la demografia o la condició socioeconòmica dividida per barris. Aquestes són algunes de les dades que es poden trobar al portal web Open Data BCN, on hi ha tot un conglomerat de dades obertes sobre la ciutat de Barcelona que, des de fa dos anys, han entrat als instituts de la ciutat a través del programa Repte Barcelona Dades Obertes.

Es tracta d’un projecte en forma de concurs que involucra alumnes de 3r i 4t d’ESO i Cicles Formatius i els ensenya a treballar les dades i tractar-les de manera crítica, fomenta el treball en equip i la seva consciència ciutadana, en tant que analitzen el seu entorn i poden proposar accions de millora. “Barcelona es caracteritza per un potent ecosistema tecnològic i científic, que hem de començar a fer arribar a tota la ciutadania, començant pels nois i noies, que també són fonamentals per a fer polítiques públiques de qualitat”, ha declarat el primer tinent d’alcaldia, Gerardo Pisarello.

Així, aquest projecte, que respon a la disciplina STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics) i al que ja s’han apuntat nou centres educatius, promou que els i les joves puguin contemplar la seva ciutat d’una perspectiva diferent, tot integrant aquest treball amb les dades obertes a les aules. El projecte guanyador de l’any passat, presentant per l’Institut Ferran Tallada, va fer servir l’Índex de Cohesió Social per a mesurar les desigualtats entre barris de la ciutat.

Per a fer possible aquest concurs, es compta a més de la gestió de l’Oficina Muncipal de Dades, amb la col·laboració del Consorci d’Educació de Barcelona, el Centre de Recursos Pedagògics Específics de Suport a la Innovació i la Recerca Educativa (CESIRE) i Barcelona Activa, que han estat els encarregats d’oferir formació al professorat sobre dades obertes. “És important focalitzar en l’alfabetització digital per a implicar tot el conjunt de la ciutadania”, ha afegit Pisarello. “Per preparar la Barcelona del segle XXI, els projectes que comencen amb la gent més jove són absolutament centrals”.

Barcelona, en dades, a l’abast de tothom

El portal Open Data BCN es va posar a disposició de la ciutadania l’any 2011 i actualment conté més de 400 conjunts de dades sobre diversos aspectes de la ciutat:  la demografia, la qualitat de l’aire, la mobilitat, les queixes dels veïns i veïnes, l’accidentalitat o l’habitatge, entre d’altres.

Les dades obertes han esdevingut una nova infraestructura amb enorme potencial com a recurs didàctic: els formats són oberts i reutilitzables i no estan subjectes a cap restricció d’ús. Així doncs, qualsevol ciutadà o ciutadana pot consultar i treballar els més de 400 conjunts de dades actuals.

Escriu la teva opinió

Escribe tu opinión