Tres escoles catalanes són referents en Educació en Drets

UNICEF Comitè Espanyol reconeix les escoles Nou Patufet i dels Encants, de Barcelona, i l'Escola Teresa Altet, de Rubí, com a centres educatius referents en Educació en Drets d'infància i Ciutadania Global.

Victòria Oliveres
9/11/2018
Enlarge
Assemblea amb la classe de 3r de primària de l'Escola Nou Patufet | Foto cedida: Escola Nou Patufet

L’esforç de les escoles que prenen consciència dels drets dels infants i incorporen a la seva vida escolar activitats per desenvolupar-los té recompensa. UNICEF Comitè Espanyol ha concedit un reconeixement a les escoles Nou Patufet i dels Encants, de Barcelona, i l’Escola Teresa Altet, de Rubí, pel seu compromís per incorporar una visió d’educació en drets en infància i ciutadania global al seu projecte educatiu. Aquests 3 centres se sumen al que va ser reconegut l’any passat i als altres 67 reconeguts a tot l’Estat espanyol.

El premi vol destacar la bona feina que es fa als centres educatius en aquesta línia, però també potenciar-ne una millora permanent. “Presentar-se al premi permet als centres veure que estan educant en drets d’infància en el seu dia a dia de l’escola, ja que moltes vegades no se n’adonen de la quantitat de coses que fan que tenen aquest enfocament”, explica Maria Mur Duat, responsable d’educació i cooperació d’UNICEF Comitè Catalunya.

Francesc Granada, director de l’Nou Patufet, explica que presentar-se a aquest reconeixement els ha ajudat a posar en evidència allò que ja fan però plantejar-se per què ho fan i recollir-ho de manera més sistemàtica. “Que et reconegui una institució com UNICEF vol dir que anem per bon camí”, diu el director. Agnès Barba, directora de l’Escola dels Encants, està contenta amb el reconeixement i diu que els ha ajudat perquè “documentar la feina que es fa a l’escola encara li dóna més valor afegit”.

Potenciar la participació dels infants

A l’hora de concedir el reconeixement, UNICEF valora que l’escola doni a conèixer els drets, impulsi la participació, sigui un entorn protector davant dels riscos i potencií un bon clima escolar. Mur destaca que un dels àmbits en què s’està més bona feina és en la consulta en l’alumnat.

Per exemple, a l’Escola Teresa Altet, un centre de màxima complexitat de Rubí, fa vuit anys que tenen un consell dels infants format per representants dels alumnes de tots els cursos d’Infantil i Primària. “A partir d’escoltar les opinions de l’alumnat, cada any decideixen un projecte per millorar la seva escola”, explica la seva directora, Dolors Oliver. Fins ara han fet des de classes de cuina fins a pintar el pati i organitzar unes olimpíades.

Més enllà de donar protagonisme a l’alumnat, amb aquest projecte els alumnes aprenen a documentar les sessions i gestionar l’organisme, així com a acompanyar als més petits perquè també puguin participar-hi.

Un consell dels infants per incentivar la participació dels infants en la presa de decisions a l’escola també existeix a l’Escola dels Encants. Fins ara, per exemple, han fet propostes sobre els espais del seu nou pati, procés que també va comptar amb un referèndum de tot l’alumnat.

Consell dels Infants de l’Escola Teresa Altet | Foto cedida: Escola Teresa Altet

A l’Escola Nou Patufet han fet dos processos participatius, un sobre l’ús del mòbil a l’escola i un altre sobre com volien que fos el pati. “Dos representants de cada grup van haver de debatre entre ells, amb docents, compartir i prendre decisions”, explica Granada.

La participació dels infants, però, no només s’incorpora per a prendre decisions sinó també per compartir les seves idees i emocions. A l’Escola dels Encants tenen espais de diàleg per debatre temes filosòfics amb els infants des dels 3 anys, ja que un dels pilars del centre “crear consciència de ciutadà universal i conscient amb el món”, explica Barba.

A l’Escola Nou Patufet cada matí a les classes d’infantil i primària es fa una assemblea on els nens i nenes expliquen com estan i com afronten el dia. També els donen veu a l’hora de l’avaluació. En aquest centre, el procés per posar nota té tres fases: una autoavaluació dels alumnes, una coavaluació entre iguals i l’avaluació dels mestres. Granada destaca, a més que donen molta importància a com comentar i fer la valoració amb els alumnes.

Treballar els drets transversalment

UNICEF valora que els centres incorporin una perspectiva de drets en el màxim d’àmbits i es fixa en el treball transversal que fan moltes de les escoles, per exemple, en formació del claustre i en avaluació interna i externa.  Francesc Granada destaca que fan un “esforç important de formació en drets dels infants” ja que els 22 docents del centre han de fer un curs de formació cada any. També tenen una comissió dels drets dels infants entre docents i assessors externs per incorporar millores i valorar com estan treballant.

Per assolir unes relacions interpersonals positives, a l’Escola Teresa Altet fan escolarització compartida amb el Centre Educació Especial Ca n’Oriol. Busquen activitats que puguin fer conjuntament als alumnes dels dos centres per treballar la comunicació i la socialització, aspectes que han d’enfortir en un entorn com el seu de diversitat cultural i lingüística.

A l’Escola dels Encants van decidir que els drets fossin encara més la base del seu projecte i cada any incorporen un dret com a leitmotiv del curs. Ja han treballat el dret a tenir escola, el dret a estimar i ser estimat, i el dret a ser qui sóc. Aquests projectes es desenvolupen durant tot el curs i tenen també participació externa d’entitats de la ciutat que els ajuden a entendre la importància d’aquests drets.

Millora del nivell del reconeixement

Aquest premi de moment només es concedeix en el primer nivell, és a dir que reconeix que el centre ha començat a fer referència als drets dels infants en tots els seus àmbits. Però consideren que les escoles estan en un procés de millora permanent i per això s’ampliarà el reconeixement fins als nivells avançat i excel·lent per als centres que aconsegueixin estendre encara més l’enfocament en drets en infància a la vida escolar.

En l’àmbit dels protocols de prevenció de riscos, com per exemple d’abús o d’assetjament, Maria Mur diu que tots els centres en tenen consciència però faria falta que el seu coneixement i aplicació s’ampliés a totes les persones de la comunitat educativa.

Dolors Oliver explica que fins ara han donat les primeres passes però que esperen continuar millorant, ja que el projecte “s’enriquirà de l’experiència”. Agnès Barba hi coincideix. “Quan vas treballant aquests aspectes, una cosa porta a l’altra i t’engresques per treballar-ho més”, diu la directora de l’Escola dels Encants.

L’acte d’entrega del reconeixement se celebrarà el pròxim 11 de desembre a la Casa del Mar de Barcelona. Aquests reconeixements s’emmarquen dins de la col·laboració d’UNICEF Comitè Catalunya amb la Conselleria d’Educació per impulsar l’educació en drets d’infància, tal com marca la Convenció sobre els Drets de l’Infant.

Escriu la teva opinió

Escribe tu opinión