“Makers” a l’aula o com sumar tecnologia i art

Victòria Oliveres
8/1/2019

Cada vegada més escoles opten per maneres pràctiques d’acostar la tecnologia i la ciència als seus alumnes. Així ho fan a l’Escola Drassanes, un dels centres on el Grup de Recerca en Tecnologies i Educació de la UPF desenvolupa els seus tallers educatius de “makers”.

El moviment dels fabricants o moviment “maker” és una suma de tecnologia i art que es basa en el DIY (“fes-ho tu mateix”, per les seves sigles en anglès) i en l’aprenentatge a través de l’experiència. Fins ara estava molt lligat a l’aprenentatge informal però amb aquests tallers del projecte Ravalsteam posa un peu a les aules.

Crear un mesurador del soroll de l’aula en format de videojoc, entendre alguns components de l’electrònica convertint objectes quotidians en interactius i dissenyar un objecte per imprimir en 3D que millori el benestar dels alumnes són els tres tallers per on passen tots els alumnes de 4t, 5è i 6è de Primària d’aquest centre.

Patricia Santos, del Grup de Recerca en Tecnologies i Educació de la UPF, diu que la seva voluntat és “fer un ús de la tecnologia potenciant la creativitat dels alumnes”. La investigadora explica que la base de la qual partien era que “els tallers treballessin necessitats que hi ha a l’aula” perquè la tecnologia prengui sentit en el context escolar.

A més, el projecte capacita als mestres que participen de les diferents fases de disseny dels tallers, ja que són els qui coneixen com adaptar els continguts a les necessitats dels infants, i els acaben impartint. D’aquesta manera volen aconseguir que en un futur puguin incloure eines i conceptes tecnològics a la seva didàctica i generar una actitud tant en els adults com en els infants de productors i creadors.

L’objectiu final, explica Santos, “no és tant arribar a fer un producte final sinó ser capaç de reflexionar sobre conceptes que tenen a veure amb el món tecnològic i maker”. Així, promoció de l’interès per activitats de STEAM (sigles en anglès per Ciència, Tecnologia, Enginyeria, i Matemàtiques) i les seves vocacions en nens i nenes que inicialment no les haguessin escollit.

Des del grup de recerca observen com són de capaços els alumnes d’entendre el projecte amb rapidesa. “El què observem és que, en molts casos, els estudiants són molt creatius i dins de l’objectiu comú dels projectes, són capaços de crear resultats ben diferents”, diu Patricia Santos.

El projecte Ravalsteam es va iniciar a l’Escola Drassanes a partir d’una col·laboració entre la Unitat Maria de Maeztu del Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) de la UPF amb l’Ajuntament de Barcelona: Pla de Barris Raval Sud i Gòtic Sud.

Més tard, s’hi va incorporar l’Institut Milà i Fontanals per contribuir a la relació entre ambdós centres i afavorir la transició de l’alumnat cap a la tecnologia i la ciència, com a eixos d’interès comú. Ara aquest projecte s’amplia i, amb el nom de “Makers a les aules”, arribarà a 10 centres més de la ciutat.

Escriu la teva opinió

Escribe tu opinión