La Clara, la Maria, l’Andrea i la Míriam entren a la sala d’actes de l’Institut Joan Fuster, on les esperen – eufòrics – els alumnes de 1r d’ESO. Elles són en realitat Aleyda Puerto, Raquel Fresno, Martina Roura i Alba Aloy, les actrius que protagonitzen, juntament amb Paula Jornet, la web-sèrie ‘Nosaltres’.
Aquesta ficció audiovisual està produïda per la Fundació Montblanc per a la Promoció de la Dona i Atrápalo Social. Consta de capítols breus, d’entre 5 i 10 minuts, que tracten temes que preocupen als adolescents de 5è i 6è de Primària, ESO i Batxillerat, com ara l’assetjament virtual i escolar, la relació amb els amics, amb els pares o les xarxes socials, amb perspectiva de gènere.
L’objectiu pedagògic que persegueix és que els estudiants parlin sobre allò que els preocupa i s’obri un debat. Per això, des de la Fundació Montblanc també ofereixen als centres educatius unes guies didàctiques per treballar els continguts després de veure cada capítol en les sessions de tutoria. Com a traca final, i sorpresa pels alumnes, conviden a les actrius a dinamitzar l’última sessió.
És precisament en aquesta darrera activitat on les actrius pregunten als alumnes: “I vosaltres, què haguéssiu fet?”. Davant d’una situació d’assetjament escolar com la que pateix la protagonista de la web sèrie, els alumnes de l’Institut Joan Fuster donaven diverses respostes: “aniria a parlar amb la meva companya si em semblés malament el que ha fet”, “ho explicaria als pares” o “aniria a parlar amb les professores”.
Les actrius, seguint els consells que els donen prèviament des de la fundació, intenten anar un pas més enllà i – sense dir què és correcte i què no ho és – fer que els alumnes s’obrin a expressar les seves preocupacions del dia a dia. “Aquesta websèrie fa que reflexioneu i que penseu en les conseqüències”, els diu la Raquel Fresno, “perquè ‘Nosaltres’ són problemes que li poden passar a qualsevol, tothom es pot sentir identificat”, afegeix Aleyda Puerto.
Un format per treballar a l’aula que enganxa als adolescents
A l’Institut Joan Fuster, la proposta d’utilitzar aquest recurs a l’aula els va arribar a través del punt JIP del districte. La Laura Font, la tècnica que hi treballa, sovint fa arribar propostes de dinàmiques al centre i també està a la seva disposició quan tenen demandes del professorat per treballar temes específics.
“Dins el pla d’acció tutorial sempre volem treballar temes com el respecte entre els mateixos alumnes, i més ara que amb la rapidesa de les xarxes socials els problemes es magnifiquen més ràpidament”, explica la coordinadora del primer cicle d’ESO, Montserrat Perela del centre, on enguany també s’està treballant la mediació a través de la comissió de convivència.
Per als alumnes de 1r d’ESO, nous a l’institut i que han d’afrontar molts canvis, conèixer-se i aprendre a respectar-se, van pensar que el format audiovisual del projecte ‘Nosaltres’ era molt atractiu. A més, d’aquesta manera també incorporen noves veus a l’institut. “Tot el que sigui interacció de gent externa és un punt de motivació que els fa sortir de la rutina [als alumnes], ja no és ‘el rotllo de sempre’ dels professors”, diu Perela.
Les tutores van visionar primer els capítols i van decidir veure’n un a cada sessió de tutoria. “Ha sigut un èxit”, explica Elisenda Abad, tutora de 1r d’ESO a l’Institut Joan Fusté. “Els ha enganxat moltíssim des del primer minut. De fet, volien mirar més d’un capítol seguit però també és important el treball que es fa després de cada visionat”, afegeix. I és que des de l’institut han espremut al màxim les activitats educatives que els han facilitat des de la Fundació Montblanc, que inclouen jocs de rol i debats entre iguals.
“Com que són personatges joves i molt propers a ells se senten molt identificats”, explica Abad. I això es nota a la sessió que serveix de tancament d’on els alumnes, a part de nombrosos autògrafs i fotografies amb les actrius, es van endur la felicitat de saber que la web sèrie té una segona temporada i que les seves tutores ja n’estan programant el visionat per les tutories del curs vinent.