Les tutories entre iguals (TEI) s’han anat extenent des que el curs 2002 es van posar en marxa a un institut del Poble Nou de Barcelona. 15 anys després ja són més de mil escoles i un milió d’alumnes els qui l’han adoptat com a metodologia per a combatre el bullying i l’assetjament. Es basen en un concepte molt simple: “posar l’alumne al centre, dotar-lo del protagonisme de tenir una responsabilitat”, com afirma el seu ideòleg i impulsor, Andrés González Bellido.
Les TEI ajunten parelles d’alumnes de diferents cursos i els uneix amb un vincle tutor-tutoritzat que atorga una figura de referència a l’estudiant més jove per a que tingui algú a qui acudir quan pateixi algun daltabaix relacionat amb els amics, les classes, el centre…Però, tal i com destaquen tots els centres que hi participen “la persona més beneficiada de les TEI no és pas la tutoritzada, sinó la tutora”.
Així, aquest programa ha servit per reduir, no només les xifres de bullying a diversos centres, sinó també les xifres d’absentisme laboral, ha millorat la mitjana de notes i ha implementat el clima dels centres escolars. Es tracta d’un programa que ja s’està aplicant a centres d’Infantil, Primària i Secundària. Però no és una iniciativa exclusiva de l’educació obligatòria: la Universitat de Barcelona és un exemple d’aplicació de les TEI en ambients adults i en els que, igual que passa amb els més menuts, el més beneficiat acostuma a ser la persona que tutoritza.