Dos mons carregats d’il·lusions i màgia, el cinema i les joguines, es troben a la Filmoteca de Catalunya. Aquesta és la proposta d'”El joc del cinema”, una mostra interactiva que busca que els visitants tornin a la seva infantesa, “a les il·lusions i als somnis, als desitjos i a les incerteses, a la innocència i a la creativitat”, explica Anna Fors, qui n’és comissària.
Alhora, està pensada per a tots els públics, i per això també vol apropar el llenguatge audiovisual i la cultura cinematogràfica als més joves, un objectiu compartit per tota la programació educativa de la Filmoteca.
L’exposició inclou un recorregut per l’evolució d’una sèrie de joguines i permet veure com eren i com funcionaven. Les que més sorprenen els nens i nenes són les joguines òptiques, com el praxinoscopi o el zoòtrop, que gràcies a la seva estructura cilíndrica i els obstacles regulars a la visió fan que es creï la il·lusió de la imatge en moviment dins el nostre cervell.
A més, també s’hi poden veure alguns projectors com el Cine Nic, el Cinexin, el Cine Skob o el Cine Jefe, jocs de taula antics i altres de més moderns, llibres que fan volar la imaginació, nines que porten a mons de fantasia i els objectes de marxandatge que acompanyen cada nova estrena de cinema.
Aquesta varietat d’objectes promou una educació audiovisual més completa, ja que aquesta no només vol dir treballar el llenguatge audiovisual i la sensibilitat artística. Ana Camps i Noemí Sas, dels serveis educatius de la Filmoteca, diuen que l’educació audiovisual també inclou “l’aspecte patrimonial del cinema, com sorgeix, com es conserva, què és el que fa una Filmoteca; l’industrial, per exemple, com es fa una pel·lícula o quins oficis hi intervenen, i l’històric, la pròpia història del cinema”.
Alguns dels objectes que es presenten a l’exposició, com ara les joguines òptiques i els projectors, es poden utilitzar. “Aquesta vegada hem volgut fer un pas més enllà i mostrar algunes d’aquestes peces de manera interactiva, deixant que l’espectador hi jugui perquè n’entengui millor el funcionament i els rols de joc”, diu Anna Fors.
L’exposició, que es podrà visitar fins al 6 de gener de 2019, és una coproducció de: la Filmoteca de Catalunya – Departament de Cultura; l’Arxiu-Col·lecció Lluís Benejam; el Museu del Cinema i el Museu del Joguet de Catalunya-Figueres.
Fer del cinema una eina educativa
La visita guiada per aquesta exposició, que inclou un taller en acabar el recorregut, forma part de les propostes educativa de la Filmoteca de Catalunya. Amb el seu programa, els serveis educatius d’aquesta institució cultural volen donar a conèixer el seu patrimoni i les formes de cinema de qualitat però menys populars. Alhora, busquen aportar les eines per a formar una ciutadania crítica i capaç d’analitzar els missatges audiovisuals.
Ana Camps i Noemí Sas expliquen que les seves propostes educatives “responen a les necessitats diverses que els i les docents plantegen, sempre mantenint en el centre la cultura cinematogràfica”. Volen donar servei al màxim de docents i per això ofereixen, a part d’exposicions guiades, tallers, projeccions amb cinefòrum, visites de descoberta dels oficis i materials de suport per a treballar el cinema a l’aula, però saben que és complicat perquè “hi ha una demanda molt gran d’activitats i d’eines de suport i molta feina a fer”.
El vessant educatiu de la Filmoteca de Catalunya arriba més enllà de les escoles. També programen el cicle “Aula de cinema”, un recorregut per la història del cinema en trenta sessions introduïdes per especialistes” i, a partir del gener vinent, el projecte “Joves programadors-Moving Cinema”, co-coordinat amb l’entitat A Bao A Qu, on un grup de joves programarà i presentarà sessions de cinema per a públic general un divendres al mes.
2 comentaris
99 Impreza RS
Black 02 wrx