L’any 1912 el valencià Joan Iborra va deixar la seva comunitat, rumb a Barcelona, des d’on havia d’agafar un vaixell que l’havia de portar a buscar fortuna a Argentina. Però no va arribar a agafar mai aquell navili. Iborra es va enamorar dels carrers i del mar de la capital catalana, i aquí es va instal·lar, guanyant-se la vida portant a Barcelona els productes de la seva terra. Va muntar la seva primera orxateria al passeig Nacional, l’actual Joan de Borbó, que passejava amunt i avall al crit de “Xe, prova!”. Aquesta expressió va donar nom a una de les orxateries més famoses de Barcelona: El Tío Che. Va ser als anys 1930 que es va traslladar a la seva localització actual: el barri del Poblenou, convertint-se en un dels locals i comerços més coneguts i actius de la zona.
Coneguda pels veïns i veïnes, i inclús pels turistes, no podia passar desapercebuda a ulls dels infants del barri; tant és així que els alumnes de cinc escoles l’han triada com a un dels seus 10 espais preferits del Poblenou. Així ho reflexa el mapa Camí9, un plànol elaborat conjuntament per diversos centres en el que es marquen els indrets més destacats del barri a ulls dels infants i s’hi indiquen les distàncies i temps de recorregut a peu entre ells.
Aquesta iniciativa, que s’ha desenvolupat durant aquest curs, està inclosa en el programa del Camí Escolar, que busca generar espais transitables per als infants i promoure la mobilitat sostenible dins el barri. El Poblenou va inaugurar el Camí Escolar el 2009 i, des de llavors, les escoles hi ha vora 14 escoles que s’han seguit organitzant per a continuar fent activitats i dinàmiques “per tal que els objectius del programa no es perdin. Activitats que, en el fons, no treballen només per una via per a arribar a l’escola, sinó que potencien la sostenibilitat, el coneixement i la xarxa del barri”, apunta la Montse Suárez, cap de Programa del Camí Escolar.
Així, aquest barri que, “comparat amb d’altres té un espai públic amb molt bones condicions”, ha estat el primer en dur a terme el projecte del Camí9, una activitat que dona llibertat total als infants per a conèixer de primera mà el seu barri i per reivindicar els espais que els agraden. “En coordinació entre l’escola i la família, els infants han triat 10 punts del seu barri que els són especialment interessants, per a després fer sortides de camp, investigar sobre aquests indrets, mesurar distàncies a peu i orientar-se amb Google Maps”, apunta la Neus Vilalta, també membre de l’equip del Camí Escolar.
La platja, la Plaça Prim, el taller d’Art o l’Skate Park, són alguns dels punts que han sortit al mapa. “Ens han sorprès, però, alguns indrets, com el Cementiri, els CAPs o la Sala Becket, que alguns infants coneixen perquè han anat a escoltar música amb els seus pares”, assegura Vilalta. “Així com alguns espais que són simplement places on hi ha arbres fruiters. Això ajuda a mirar el barri amb ulls de nen, perquè són indrets que un adult no hagués triat mai”, afegeix. I, per suposat, el Tio Che, que ha estat triada per totes les escoles que hi han participat: Vila Olímpica, Les Acàcies, La Marbella, l’Arenal de Llevant i Pere IV.
El Camí9 es va desenvolupar per separat a totes les escoles, que després van celebrar una festa conjunta per posar en comú els resultats, a través d’una guia pedagògica aportada per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) i que “ajudava els mestres a incloure aquesta activitat a la resta del currículum. S’han treballat aspectes com la història del barri o les matemàtiques amb les distàncies”, apunta Vilalta. Així doncs, encara que es pot realitzar a qualsevol etapa escolar, el Camí9 està pensat per a fer-se a tercer de primària, ja que és a quart quan els menuts comencen a anar sols a l’escola: “aquesta activitat, que els ajuda a conèixer el barri, està pensada per a fer més suau el procés de transició cap al fet de moure’s sols pel carrer”, comenta Suárez.
La col·laboració de les AFAs, imprescindible pel Camí Escolar
La característica del barri del Poblenou, i la que ha fet que sigui l’ideal per a encetar el projecte de Camí9, més enllà de les seves característiques urbanístiques i arquitectòniques, és la participació de les famílies. “La particularitat del barri és que les escoles que estan dins del camí escolar han generar un espai de famílies a través de les AFA en què es reuneixen mensualment per a aportar idees, resoldre dubtes i generar activitats conjuntes per a promoure la mobilitat a peu, la xarxa de barri i que, en general, els objectius del Camí Escolar no es perdin”, assegura Vilalta.
Així, una de les primeres accions de l’AFA, després de decidir que volia dur a terme una activitat en la que s’elaborés un mapa caminable, va ser entrar a les aules per a explicar-ho. “Cada escola funciona una mica diferent, però tenir projectes com aquests, ben estructurats i que compten amb el suport de l’administració, obre a les famílies les portes de l’aula”, explica en Raül Amigó, pare i membre de l’AFA de l’escola l’Arenal de Llevant, l’únic centre del programa que ha realitzat l’activitat a sisè.
Precisament la participació de les famílies és quelcom que destaquen també des de l’escola. Roger Rovira, mestre de l’escola La Mar Bella, apunta que “el fet d’anar amb els pares i poder compartir una activitat d’escola que dura tot el curs, entrar a conèixer establiments del barri, que les famílies els expliquin els seus records d’infància és una cosa molt bonica que els infants han valorat molt”. Que els nens i nenes veiessin que els edificis que sempre havien vist des de fora podien tenir les portes obertes, parlar amb els botiguers o parar-se a mirar les places és quelcom que “no hauria estat possible si Poblenou no fos un barri amb una història associativa que encara perdura”, apunta Rovira.
Fruit d’aquest esperit associatiu, fa dos anys que les AFA van organitzar una gimcana de botigues amigues al barri, en la que els nens i nenes havien d’anar passant-se pels comerços que compten amb aquesta distinció. “Són establiments que estan oberts quan els infants van i tornen de l’escola i que són de confiança i saben que fer si hi entren si es perden, tenen por o es troben malament”, afirma Suárez. Són aquest tipus d’activitats les que mantenen viu l’esperit del Camí Escolar: “com que les AFA van i venen i es nodreixen del voluntariat, si no generes dinàmiques regulars, el Camí Escolar acabaran sent unes pintades a terra i poc més”, es lamenta Rovira.
És per això que, tot i estar encara en període de valoració, la intenció és ampliar el projecte del Camí9 a més escoles i, a ser possible en el futur, a més barris, per tal d’eixamplar el mapa i promoure la mobilitat sostenible.