Una dotzena de grups amb gairebé 130 músics van fer-se amb el nou espai per als vianants del capdavall de la ronda de Sant Antoni durant dotze hores el dissabte passat. I no era pas per menys. El Taller de Músics celebrava els seus 40 anys i van voler recuperar el format de les ’12 Hores de Jazz a la Ronda’, una festa única a Barcelona que ja van celebrar entre els anys 1981 i 1987.
El macroconcert, de 12 del migdia a 12 de la nit, va fusionar el jazz amb altres estils musicals. Els grups que hi van participar estaven formats gairebé en la seva totalitat per músics que eren o havien estat alumnes, professors o col·laboradors d’aquesta històrica escola de música.
Micaela Chalmeta Big Band, una formació constituïda únicament per dones, va donar el tret de sortida. Van seguir-les els ja reconeguts Andrea Motis & Joan Chamorro Group; Sara Terraza & The Black Sheep, qui havia estat solista del Cor Geriona al programa Oh Happy Day de TV3; el rap de Juan SNK fusionat amb el jazz, el funk, el blues i el soul de la Groove Gang; el grup de fusió flamenc-jazz, Aurora; i Young Effervescence Big Band, amb alumnes actuals del Taller.
A part, l’esdeveniment també va fer sorgir nous grups, com la Brass Ensemble Taller de Músics, un projecte de diversos professors de l’escola que es va estrenar dissabte, i Monique Makon es va unir a l’Original Jazz Orquestra Taller de Músics (OJO) per crear Back to Amy, el primer tribut a Amy Winehouse amb una big band a Espanya.
També va ser un moment per reunions. A Free K, un septet que als anys 80 van liderar diversos músics joves que van coincidir al Taller de Músics, es van retrobar per un show únic a l’escenari de la Ronda. La seva actuació va voler ser un reconeixement a la institució cultural com a plataforma de sortida d’uns músics amants del jazz que posteriorment han trobat la seva pròpia personalitat musical.
El grup A Free K tocant a les ’12 hores de jazz a la Ronda’ de 1987
A baix de l’escenari, recorrent els voltants del Mercat de Sant Antoni, van actuar La Dinamo, una banda de funk sobre rodes, la Balkan Paradise Orchestra, una formació inusual i trencadora, i la Marxing Band Taller de Músics, que interpretava música festiva a peu de carrer.
Agent de dinamització social i agitació cultural
Quan es va posar en marxa el Taller de Músics, l’any 1979, no donaven ni tan sols diplomes als nois i noies que hi estudiaven. Ara és un referent en l’educació musical on han estudiat artistes de renom com Rosalía, Miguel Poveda, Sílvia Pérez Cruz, Chicuelo, Maika Makovski o Salvador Sobral – guanyador d’Eurovisió el 2017.
El Taller de Músics ha estat una escola pionera en la difusió del jazz, el flamenc i les músiques populars modernes, però no s’ha quedat aquí sinó que és un pol d’activitat artística i un laboratori creatiu. Compta amb un departament de produccions i màrqueting que participa en festivals, promociona músics vinculats al Taller, produeix espectacles i treballs d’investigació, i ofereix plataformes sòlides i experiència per a la creació de nous autors.
“Volem desplegar una activitat socioeducativa per a la ciutadania a través de la música jazz amb el segell distintiu del Taller de Músics”, deia Lluís Cabrera, director d’aquesta històrica escola de música. I és que el Taller és també un agent de dinamització social i agitació cultural, que ha combinat l’educació amb l’acció social sobretot al Raval, on es va posar en marxa aquesta iniciativa i on ara l’entitat vol ampliar les seves seus.
L’Àrea de Projectes Socials del Taller de Músics treballa per fer arribar la pràctica i la cultura musicals a col·lectius en risc d’exclusió. Ho fan, per exemple, a través del taller obert, un projecte d’acompanyament a la reinserció social. També impulsen el talent musical amb el Cabal Musical, un projecte d’innovació social per a la inclusió basat en l’acompanyament artístic de talents musicals joves.