“A dins les aules se segueixen repetint patrons d’insults, que potser molta gent es pensa que estan oblidats, però segueixen bastant actius. Encara queda un camí molt llarg per fer”. D’aquesta manera s’expressen la Laia i la Candela, dues alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Vila de Gràcia que formen part de la Comissió de Gènere del centre, des d’on treballen per avançar cap a una educació inclusiva i respectuosa amb la diversitat sexo-afectiva i de gènere.
La comissió, formada per vuit alumnes, va impulsar el curs passat el primer festival feminista a l’institut, una activitat que va sorgir a partir del projecte ‘TRANSgredint la norma!: Comunitats globals lliures d’LGTBI-fòbia’ que impulsen des de fa uns anys a diversos instituts de la ciutat les entitats Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP) i Acathi (una associació formada per persones LGBTQI+ migrades i refugiades) i que està finançat per l’Ajuntament de Barcelona.
Durant el curs passat, el projecte de ‘TRANSGredint la norma!’ es va dur a terme a cinc instituts de la ciutat. Sara Ortiz, tècnica de projectes de l’ACPP i que ha acompanyat la Comissió de Gènere de l’Institut Vila de Gràcia, explica que l’objectiu principal del programa és “contribuir a combatre les idees i conceptes cisheteropatriarcals i binaris que perpetuen la discriminació contra el col·lectiu LGTBIQ+ i les violències masclistes”. Una de les característiques del projecte, però, és que s’adapta a les necessitats de cada centre. Així, a cada institut s’han realitzat diferents activitats.
Al Vila de Gràcia, per exemple, s’ha fet un “acompanyament integral” a la Comissió de Gènere i els han donat, segons relata Ortiz, “eines d’organització, les hem ajudat a fer que siguin capaces de ser autònomes i a impulsar accions dins el centre educatiu”. De la mateixa manera s’ha desenvolupat el projecte a l’Institut Sants, on s’han fet tallers de sensibilització amb xapes reivindicatives i murals amb missatges inclusius, i a l’Institut Flos i Calcat, a Nou Barris, on s’han interpretat obres de teatre que han servit com a eina de reflexió i sensibilització sobre la diversitat.
“La Sara ens ha ajudat a autogestionar-nos, ens ha facilitat tenir contacte amb altres comissions de gènere d’altres instituts per compartir propostes i idees i ens ha ajudat a obrir un espai segur”, asseguren la Laia i la Candela, que expliquen que la Comissió de Gènere és un espai que els permet obrir-se i “expressar-nos com vulguem, donar la nostra opinió i compartir les nostres inquietuds”. I més enllà de compartir les seves vivències com a col·lectiu, la comissió també ha esdevingut un lloc “de llibertat de creació per impulsar tallers o projectes” que després acaben beneficiant la resta de l’alumnat de tot l’institut.
Coeducació i gènere
A l’Institut Escola Costa i Llobera, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, i a l’Institut Milà i Fontanals, a Ciutat Vella, com que no hi havia comissions de gènere o coeducació, es va optar per fer una guia, “una investigació d’acció participativa”, per establir un punt de partida i “conèixer la situació en què estava el col·lectiu LGTBIQ+ al centre”. És a dir, relata la Sara Ortiz, si hi havia “espais segurs, si faltaven coses o calia millorar-ne d’altres”.
Així, amb les comissions de coeducació o de gènere ja creades, els alumnes es van encarregar de pensar les preguntes, difondre les enquestes i recollir els resultats. Després, l’equip tècnic va traslladar a les direccions l’informe amb les recomanacions que van sorgir de les propostes del propi alumnat per aconseguir un espai segur per al col·lectiu LGTBIQ+. Una de les necessitats coincidents en els dos instituts, segons Ortiz, va ser la de crear un “espai segur” per a les víctimes que havien rebut agressions, així com la de rebre un “acompanyament psicològic” a posteriori.
Formació de l’alumnat i el professorat
Precisament, entre les recomanacions, també va sorgir la necessitat de formar l’alumnat i el professorat i difondre els protocols que cal activar davant possibles violències perquè s’ha detectat que en molts casos hi ha un cert desconeixement.
Una altra de les problemàtiques que s’ha detectat a partir dels qüestionaris és que l’alumnat LGTBIQ+ identifica “hostilitat” per part de l’entorn més proper i “en el millor dels casos acceptació relativa o indiferència”. Per això, una de les recomanacions que també han proposat és la d’implicar més les famílies per intentar revertir aquesta sensació de poc suport.
Normalització de l’insult
Les dades de les enquestes fetes a l’Institut Escola Costa i Llobera evidencien que prop d’un 30% admet haver normalitzat algun insult homòfob, un 47% ha presenciat situacions d’homofòbia al centre i un 22% les ha patit en primera persona. D’entre les agressions més comunes, destaquen les bromes i els insults. L’alumnat també ha destacat que, a més d’actituds lgtbifòbiques, també es fan comentaris masclistes i feixistes a les aules.
Pel que fa al Milà i Fontanals, un 85% de l’alumnat coincideix que les principals agressions són burles. I un 38% també destaca la manca d’eines que té el centre educatiu per acompanyar les persones que han patit una agressió lgtbifòbica.
Des del Vila de Gràcia, la Laia i la Candela confirmen que els insults malauradament encara són una realitat i que encara hi ha molta feina a fer i molta necessitat de formar i informar l’alumnat sobre aquesta qüestió. “Dir a una persona ets gai o ‘bollera’… Una condició no hauria de ser un insult”, lamenta la Laia, i “no només insults sinó també mirades, comentaris”, afegeix la Candela.
Diversitat sexual
A més, lamenten que en general l’alumnat “no té ni idea de què és el feminisme”. Per això, valoren de forma molt positiva el festival feminista que van impulsar el curs passat, gràcies al suport de la Sara i del projecte ‘TRANSgredir la norma!’. Enfocat a l’alumnat de 1r i 2n d’ESO, van projectar curtmetratges feministes, van gaudir d’un recital de poesia, van fer murals i, sobretot, van poder escoltar membres de l’entitat Acathi que van narrar en primera persona com han hagut de fugir dels seus països d’origen per raons de diversitat sexual i orientació de gènere. Consideren que va ser positiu per als alumnes, que asseguren van poder ampliar informació sobre feminismes i sobre el col·lectiu LGTBIQ+ i la problemàtica que viuen. “Aquest curs repetirem”, asseguren la Laia i la Candela, que han rebut sempre el suport de la direcció del Vila i que esperen que en la segona edició hi participi tot l’alumnat, des de 1r d’ESO a 2n de Batxillerat.
“Volem lluitar per canviar les coses. L’objectiu és canviar la situació al centre i enfocar-ho cap a una educació més inclusiva i feminista”, remarquen les dues alumnes del Vila de Gràcia. Elles tenen clar que seguiran treballant per fer realitat el que consideren feminisme i que, emmarcat dins de l’institut, defineixen com “buscar la igualtat entre tots els adolescents, que tothom tingui les mateixes possibilitats de rebre una educació sense cap tipus d’exclusió, sigui per tema de gènere o d’orientació sexual”.