La música i les arts plàstiques poden ser un vehicle per expressar solidaritat i fer possibles projectes de cooperació internacional. Exemples d’això són els projectes ‘MusicAula Missió Kènia’ i ‘MusicAula Missió Nicaragua’, dues iniciatives que pretenen reconstruir i rehabilitar escoles d’aquests dos països comptant amb la participació de diverses escoles de l’Àrea Metropolitana de Barcelona. Els alumnes dels centres participants, amb el suport del professorat i de la resta de la comunitat educativa, s’encarreguen de generar les recompenses de les campanyes de micromecenatge impulsades per aconseguir el finançament necessari per a l’edificació de les noves instal·lacions educatives.
Aquests dos projectes van néixer de la mà de l’ONG Arquitectes Tècnics Sense Fronteres i de la cooperativa BitLab Cultural, juntament amb el suport d’altres entitats socials com Wendano Wa. Dissenyats en clau d’Aprenentatge i Servei (ApS), compten amb la participació de centres educatius com l’Escola Nou Patufet i l’Institut Joan Fuster, de Barcelona, el Col·legi San Pedro, de Gavà, o l’Escola Teide, de Viladecans.
Una de les recompenses elaborades pels centres participants és un disc col·laboratiu amb deu cançons, creat i dissenyat pels alumnes amb l’ajuda d’artistes locals com Núria Graham, Raquel Lua o Alma de Boquerón. A banda del disc solidari, on hi participen totes les escoles, els centres decideixen lliurement quines altres accions educatives duran a terme en relació al projecte, en funció de les seves necessitats i programes. «Ens adaptem a la realitat pedagògica i social de cada escola i a les seves capacitats i, sobretot, els interessos de l’alumnat», assenyala Víctor Jiménez, de la cooperativa BidLab Cultural.
Així, per exemple, en el marc del projecte Missió Kènia, els alumnes de l’Institut Joan Fuster van crear una obra de teatre musical, mentre que els del Col·legi San Pedro van fer un recull de llegendes populars catalanes. En el cas de l’Escola Nou Patufet, els alumnes de primària van dissenyar unes il·lustracions al voltant de la temàtica del projecte. A través d’aquestes activitats, els infants treballen competències acadèmiques com la música, la plàstica i la tecnologia. Alhora, també es pretén sensibilitzar-los sobre la importància dꞌaquest tipus de projectes i intervencions de cooperació internacional. «L’objectiu és generar espais de reflexió crítica a través de la innovació pedagògica i cultural», explica Jiménez.
Un projecte col·laboratiu i continuat
La iniciativa Missió Kènia, que va començar l’any passat, tenia com a propòsit aconseguir el finançament necessari per a construir una nova escola pública a la localitat de Kithunti. Actualment, el centre educatiu ja està construït i agrupa un total de 350 alumnes. Aquest any s’ha engegat la Missió Nicaragua, que comporta una inversió menor que l’altre projecte, ja que el que es busca és ampliar una part d’una escola de Jiñocuabo, on hi ha una gran manca d’espais. A més, s’hi vol crear una ràdio comunitària per poder mantenir una finestra de connexió entre els alumnes de les escoles catalanes participants i l’alumnat de Nicaragua.
La metodologia educativa utilitzada en la Missió Nicaragua és la mateixa que es va utilitzar durant la Missió Kènia. Ara, l’alumnat de l’Escola Nou Patufet està creant la lletra de la cançó que s’inclourà al disc solidari. A partir del mes d’abril, els alumnes de primer i segon d’ESO d’aquesta escola elaboraran un programa de ràdio relacionat amb la Missió Nicaragua. A més, igual que es va fer l’any passat, es planteja la idea d’organitzar un concert solidari a l’escola per tal de recaptar fons per al projecte. Aquestes iniciatives es desenvolupen al llarg de tot el curs, de manera que permeten anar treballant els projectes amb l’alumnat a poc a poc i de manera continuada.
Aprenentatge vivencial per a despertar consciències
L’Escola Nou Patufet és un centre escolar que treballa per projectes, amb l’objectiu de situar l’alumne en el centre del seu procés d’aprenentatge, fent-lo partícip i donant-li poder de decisió per a proposar temàtiques per a treballar. A partir d’aquest aprenentatge més vivencial, es busca connectar l’alumne amb el seu entorn, i projectes com Missió Kènia i Missió Nicaragua ajuden a assolir aquest objectiu, despertartant les seves consciències. «Iniciatives com aquestes ens serveixen perquè els nostres alumnes vegin que la realitat del món és molt diversa i que no tots els nens i nenes tenen les mateixes oportunitats que ells», explica Laia Pantinat, professora de l’Escola Nou Patufet i una de les coordinadores de la iniciativa.
D’aquesta manera, es treballen conceptes com els drets de la infància o la justícia social. A més, allò que treballen els alumnes a classe té una projecció després en la realitat. «El projecte dona sentit a la feina que fan, va més enllà del simple fet de crear una cançó, i té un impacte real i palpable. No ens quedem en paraules maques, sinó que fem una acció concreta per contribuir a un projecte social», explica Pantinat.
En l’àmbit més educatiu i curricular, els alumnes desenvolupen diverses competències. En el programa de ràdio, per exemple, treballen competències com la llengua oral i l’elaboració del discurs, així com l’esperit crític i la capacitat per debatre i defensar les seves idees. En la creació de la cançó, desenvolupen més la seva creativitat i les habilitats musicals. Així, amb la diversitat d’activitats, els alumnes poden potenciar els seus talents i habilitats i satisfer les seves inquietuds, veient l’escola no només com un espai d’estudi i aprenentatge, sinó com un espai obert a la reflexió sobre allò que els envolta.