L’Ajuntament de Barcelona ha fet una aposta de canvi en la implicació dels nens i nenes a la ciutat: els infants no han de ser només consumidors o usuaris de la participació. “Han d’implicar-se en la definició i planificació de les iniciatives participatives al barri, al districte i a la ciutat: han de codissenyar les iniciatives i coliderar els processos que es defineixin per assolir el que es proposin”.
Així ho defineix una nova guia, que estableix les bases de per què i com els més joves de la ciutat poden formar part de la presa de decisions sobre qualsevol projecte i servei municipal adreçat a ells. Per exemple, els casals infantils, les ludoteques municipals, els centres cívics o les biblioteques.
Membres de tots els districtes i diferents àrees de l’Ajuntament, que ja estaven acompanyant processos de participació infantil o tenien l’encàrrec de fer-ho, han compartit necessitats i visions per arribar a crear el marc de referència conjunt que és la guia.
Ana Novella, professora del Departament de Teoria i Història de l’Educació de la UB que ha coordinat el grup juntament amb Asun Llena, explica que la necessitat d’incloure els infants en els processos participatius rau en el fet que “ells tenen una mirada i una vivència que no té ningú més a la ciutat”. A més, creu que implicar-los des de petits ajuda a que “es reconeguin abans com a ciutadans i això pot combatre després la desafecció política d’alguns adolescents”.
Les orientacions de la guia volen fer superar la por d’involucrar als infants, ja que, com recorda el document, ells són els “experts” en infància. Per a Novella, “els nens i nenes són ciutadans capaços però moltes vegades som els adults els qui no sabem prou com implicar-los i acompanyar-los”.
La guia estableix els principis que s’han de tenir en compte a l’hora d’iniciar un procés participatiu en el qual hi participin els infants i identifica les fases per a la seva implementació. Ana Novella explica que “qualsevol tècnic de l’Ajuntament o professional dels programes i serveis de la ciutat pot treure’n profit”
Si es vol fomentar la participació dels infants, però, les dinàmiques han de ser lúdiques i creatives. El llenguatge, els tempos i els espais s’han d’adequar als nens i nenes, al seu grup d’edat, als seus interessos i motivacions i al territori.
Projectes per a fer dels infants subjectes actius
La guia és una mesura més de les que ha engegat l’Ajuntament per demanar als nens i nenes la seva opinió i involucrar-los en les polítiques municipals. El 2016 l’Institut Infància i Adolescència va enquestar 4.000 alumnes sobre el seu benestar. A partir dels seus resultats es va redactar l’Agenda dels Infants amb demandes i actuacions que van fer arribar a l’alcaldessa.
En la mateixa línia, el grup motor que ha desenvolupat la guia continuarà treballant perquè les diferents àrees i districtes implementin la participació infantil en el seu dia a dia. A més, es continuaràn trobant ja que consideren que “s’ha creat un grup amb molt potencial”.