Som a Maskachka, un barri antic i degradat de Riga, Letònia. Una nena que hi viu, la Mimi, no vol que destrueixin el parc on ha jugat tota la vida, així que munta una estratègia, amb l’ajuda del seu cosí Jacob i una gossada, per aturar les obres d’un gratacel que hi volen construir. La gentrificació és el fill conductor de la pel·lícula letona Jacob, Mimi i els gossos del barri, del director Edmunds Jansons, una temàtica gens habitual en el cinema infantil.
«Aquesta pel·lícula està parlant de Riga i de Letònia, però el tema afecta la majoria de grans ciutats. A Barcelona també s’han donat casos així», diu Glòria Soler Giménez, coordinadora de producció de Pack Màgic. Per això, des d’aquesta distribuïdora de cinema infantil i en català van decidir projectar-la a diferents escoles barcelonines i esbrinar si els alumnes se senten identificats amb els protagonistes.
Jacob, Mimi i els gossos del barri | Pack Màgic from Pack Màgic on Vimeo.
Els alumnes de 4t de Primària de l’Institut Escola Trinitat Vella van ser un dels grups escollits per visionar la pel·lícula abans de l’estrena, que serà el 29 de novembre a les sales de cinema. Els alumnes, després de veure i reflexionar sobre la pel·lícula, es van agrupar per dibuixar el seu barri. «En el vostre entorn ha passat alguna cosa similar a allò que passa a la peli?», «Quins són els llocs del barri que més utilitzeu?», «Creieu que s’hi hauria de fer algun canvi?».
A través de les preguntes que les dinamitzadores del taller llancen per iniciar el debat, els alumnes mapegen sobre el plànol farcit d’avingudes i carreteres de la Trinitat Nova els punts conflictius del seu barri per, entre tots, buscar millores que tinguin en compte tots els veïns.
«Volem més parcs!», diuen diversos alumnes. «I on els posaríeu?», els pregunten les dinamitzadores. «Mmm… Al casal del barri!», respon un d’ells. «I aleshores, on es farien les activitats que es fan al casal ara que comença a fer fred?», li diu una mestra. No és fàcil tenir en content a tothom quan es prenen decisions comunitàries. «Podem treure cotxes!», coincideixen els alumnes d’un grup. De mica en mica, van consensuant diverses propostes per millorar el barri, que finalment plasmaran en pancartes per a poder-les reivindicar.
Analitzar la Trinitat, el Besòs i la Verneda amb ulls d’infant
Per escollir els centres, des de la distribuïdora van comptar amb l’ajuda del Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona, que finalment va triar set escoles dels barris de la Trinitat Nova, el Besòs i el Maresme, i la Verneda – La Pau. A més, van aliar-se amb el Globus Vermell, una entitat que fa activitats educatives d’arquitectura, perquè duguessin a terme els tallers.
«La sorpresa que hem tingut fins ara són les problemàtiques que estan sortint», explica Soler. Per exemple, explica, en una de les escoles del Besòs i el Maresme van remarcar el tema de la drogoaddicció a les places i als carrers. «Molts infants veien xeringues a l’espai públic i hi havia parcs on no anaven perquè els hi feia por justament per això», diu la Glòria. «És molt fort que criatures de 10 i 11 anys t’ho estiguin explicant i ho vegin en la seva quotidianitat», afegeix.
Un cop s’acabin els tallers, des de Pack Màgic es plantegen fer un memoràndum de totes les demandes dels alumnes i portar-ho al Pla de Barris per fer-los notar que les criatures en aquests barris tenen aquestes problemàtiques. «Segur que hi ha coses que ja estan detectades tant per l’Ajuntament com per les comunitats, però crec que és important que també vegin que les criatures ho estan vivint i patint directament», diu Glòria Soler.
A més, tots els plànols, dibuixos i pancartes que els grups fan als tallers, els recolliran i els penjaran en una exposició virtual vinculada a la pàgina web de la pel·lícula on es podran consultar totes les reclamacions, les propostes i, en conjunt, tot el material.