Parets de fusta, portes corredisses i espais multidisciplinaris són les bases del disseny interior de l’Escola Anglesola, situada al barri de les Corts de Barcelona. Des del 2017 i de manera provisional aquest centre es troba a l’interior de la Masia de Can Rosés, un espai que durant els vint anys anteriors havia allotjat una biblioteca municipal.
Per l’adaptació temporal d’aquest edifici com a centre educatiu, l’estudi d’arquitectura Vora ha aconseguit dos premis: un als 2A Continental Architectural Awards 2019 i una menció als premis Construmat. Se’ls ha valorat que és un treball que té en compte la temporalitat del seu ús, que és una construcció sostenible i que quasi no afecta l’estructura de l’edifici.
«Es tracta d’una prova pilot impulsada pel Consorci d’Educació per utilitzar edificis en desús com a alternativa als barracons, ja que llogar aquests mòduls surt car», explica Pere Buil, arquitecte de l’estudi. «A les Corts hi ha poca disponibilitat de solars buits, cosa que no passa, per exemple, al Poblenou, i per això es va apostar per fer-ho així», afegeix Toni Otero, director de l’escola. Els avantatges més destacats d’aquesta alternativa, a part de l’abaratiment de costos, són els guanys pel que fa a espai i d’identitat dels centres, ja que el disseny es pot adaptar molt més a les seves necessitats.
Una escola en moviment
La provisional Escola Anglesola va ser plantejada com un edifici en evolució: els usos dels seus espais han anat canviant cada curs. El primer any, la nova escola va començar amb només dos grups de P3; per això, només hi havia dues aules i tots els espais entremig eren polivalents. L’any passat van entrar dos grups més, així que alguns d’aquests espais oberts es van reconvertir en aules. Enguany ja hi ha sis grups, dues línies de cada curs de l’educació infantil, i per tant, s’han instal·lat més panells de fusta per fer aparèixer les últimes aules.
«Vam plantejar una construcció reversible, feta tota de fusta i altres materials sostenibles», explica Buil. Aquests materials, a part de donar més calidesa, també permeten crear espais temporals que es poden moure i adaptar. «Algunes de les parets que hem instal·lat es poden obrir com si fossin un acordió, creant espais compartits», afegeix l’arquitecte.
«L’espai és molt adequat pel projecte educatiu d’Anglesola, ja que pel nostre plantejament les aules no han de tenir vint-i-cinc cadires i vint-i-cinc taules i estar tancades com en el model clàssic sinó que tenim una sèrie d’ambients i ens movem per tota l’escola», diu Otero. El director explica que a l’Escola Anglesola «tots els espais són educatius, fins i tot els passadissos», i per això valoren positivament que es puguin obrir i tancar les parets i les portes fàcilment.
També és educatiu l’espai del pati, que en la localització temporal s’ha construït ocupant part de la vorera de davant de la masia. A més, per aguantar la tanca que l’envolta, es van construir uns bancs d’obra que fan de fonament en superfície i que, alhora, fan de seients tant dins com fora l’escola.
Dissenyar una nova escola
A partir del curs vinent, l’Escola Anglesola ja se situarà a l’edifici que s’està acabant de construir a pocs metres de la ubicació provisional, a l’altra vorera del carrer Numància. Als alumnes que actualment estan a l’escola se’ls sumaran els que ara estan escolaritzats a l’Escola Ausiàs March, també a les Corts, que està en procés de tancament.
Toni Otero destaca que han pogut incidir en el disseny del nou edifici a través d’una comissió formada per mestres i famílies de les dues escoles que ha treballat amb els arquitectes i el Consorci. «Algunes de les nostres propostes s’han pogut incorporar», diu el director.
«Per exemple, per nosaltres era important que els vidres que separen les aules i els passadissos fossin més grans, que comencessin a l’alçada del genoll i no a l’alçada de la cintura, com són les finestres habitualment. D’aquesta manera l’espai sembla molt més ampli i ens veiem tots. I això s’ha respectat», explica. També valora molt positivament l’amplitud dels passadissos, que podrán seguir sent un espai d’aprenentatge.