Onze centres educatius de la ciutat de Barcelona s’han convertit en refugis climàtics, gràcies a un projecte gestionat pel Consorci d’Educació i finançat per l’Ajuntament de Barcelona. Aquesta iniciativa ha transformat els espais exteriors de les escoles per tal de proveir-los de més aigua, més ombra i més verd per protegir de la calor els mesos d’estiu. Aquesta tasca ha estat un procés col·laboratiu entre administracions, entitats i escoles, que han proposat projectes pedagògics, amb la participació dels infants, per decidir les actuacions concretes.
Les obres, que s’han realitzat durant l’estiu (si bé algunes hauran d’esperar fins l’octubre per estar enllestides), s’emmarquen en l’estratègia global de millores dels equipaments escolars per pal·liar els efectes del canvi climàtic. Així, el projecte pretén que la transformació de l’espai educatiu sigui la capdavantera per a crear un nou concepte d’espai climàtic que, fins ara, no existeix a la ciutat, però que coincideix amb els objectius de la Declaració d’Emergència Climàtica. És en aquesta línia, també, que aquests espais seran oberts al veïnat en forma de patis oberts durant els mesos d’estiu, en cas que es produeixi una onada de calor.
Un projecte de centre
El projecte va començar el passat curs 2019-2020 i, a més de la vessant arquitectònica, també s’ha posat molt en valor la vessant pedagògica, ja que els infants han participat de forma activa en el disseny de les solucions climàtiques i en l’avaluació de les accions, que es duu a terme amb l’ISGlobal. Aquestes valoracions tindran en compte els efectes de les modificacions en termes de salut i comfort climàtic. L’avaluació es podrà dur a terme gràcies a uns sensors que es van col·locar als diferents centres abans d’iniciar les obres i que recollien diversos paràmetres com la temperatura, la humitat, la ventilació o la qualitat de l’aire. Aixi, els infants, a través de diferents qüestionaris i entrevistes, analitzaran el confort d’aquests espais.
Tots els centres han realitzat adaptacions diferents, tenint en compte la tipologia de l’espai, però totes les accions s’han emmarcat en els mateixos tres eixos: l’aigua; l’augment d’arbres i zones d’ombra verdes; i les actuacions per millorar l’aïllament en edificis, proteccions en façanes i cobertes i tendals per augmentar la zona d’ombres. Així, s’han instal·lat jardins mediterranis, fonts multifunció, espais de joc amb manipulació d’aigua, o proteccions solars per a alleugerir la temperatura.
Aquestes actuacions han permès recuperar uns 1.000 metres quadrats de sòl natural amb vegetació als patis de les escoles en substitució de terra de formigó i s’han creat 2.213 metres quadrats de nous espais d’ombra amb pèrgoles i tendals. A més, s’han plantat un total de 74 arbres, equivalent als que hi ha en dues illes senceres de l’Eixample, i s’han instal·lat 26 nous punts d’aigua.
Les 11 escoles on s’han fet les actuacions són l’Escola Cervantes (Ciutat Vella), Escola Els Llorers (Eixample), Escola Ramon Casas (Sants-Montjuïc), Escola Ítaca (Les Corts), Escola Poeta Foix (Sarrià – Sant Gervasi), Escola Rius i Taulet (Gràcia), Escola Font d’en Fargas (Horta-Guinardó), Institut Escola Antaviana (Nou Barris), Escola Can Fabra (Sant Andreu), Escola Poblenou (Sant Martí) i Escola Vila Olímpica (Sant Martí).
Aquestes accions s’han dut a terme en el marc del projecte Urban Innovation Action (UIA) de la Comissió Europea, en el qual també hi ha participat la ciutat de París. Per al projecte a Barcelona, s’ha comptat amb la participació de Barcelona Cicle de l’Aigua, l’Agència de Salut Pública de Barcelona, l’ICTA-UAB, l’Institut de Salut Global de Barcelona i l’Escola Vila Olímpica. La inversió total del projecte ha estat de 2,6 milions d’euros i la subvenció europea n’ha cobert el 80%.