El Hip Hop, amb les bases musicals i la seva estètica, és molt més que un gènere musical. És una filosofia, uns valors i també pot ser el pont que es tendeixi entre joves, a priori, molt diferents, per tal que puguin parlar el mateix idioma. És per això que el Hip Hop va ser l’eix central que un grup d’estudiants del grau en Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra han impartit a l’Escola Municipal de Segones Oportunitats de Barcelona (EM2O).
Al taller de Hip Hop va consistir en unes sessions d’anàlisi crítica sobre l’estètica i els valors d’aquest estil musical i unes dinamitzacions en les quals els alumnes de l’Escola havien d’escriure líriques sobre algunes bases musicals. El resultat va ser un videoclip en què els alumnes rapegen sobre els seus somnis, sobre els reptes superats i les il·lusions futures. Però, a més de treballar competències transversals com la comunicació, el treball en equip o l’expressió, el taller buscava transcendir una mica més.
Aquest taller, que va néixer a proposta de la UPF, està emmarcat en el projecte europeu Transmedia Literacy, que investiga com aprofitar els interessos dels joves com a eina pedagògica a les aules. “Des de la universitat ens interessava observar quina relació tenen els joves amb els mèdia i aprofitar-ho per a dinamitzar l’ensenyança perquè sigui més atractiva pels alumnes”, explica Mar Guerrero, professora de la UPF i responsable del taller. “Poden passar-se hores amb els videojocs o davant d’una pantalla. Ells es poden pensar que és només un hobby i per nosaltres pot semblar una pèrdua de temps, però en realitat poden estar aprenent competències socials, comunicatives o organitzatives. I això ho podem incorporar a les aules per a motivar-los”, assegura Guerrero.
L’objectiu d’aquest taller és “posar en valor la realitat dels joves, sense jutjar-la”, expliquen des de la UPF. Així, aprofitar els interessos dels alumnes serveix per a generar climes de confiança, en què es puguin desenvolupar aprenentatges i competències de manera que se sentin còmodes i vegin una utilitat pràctica. Aquest enfocament de seguida va engrescar l’equip docent de l’Escola de Segones Oportunitats. “Els nostres alumnes tenen un perfil absentista, que no encaixava al sistema educatiu i que mai va tenir una experiència d’èxit. A l’escola generem un espai segur on se’ls escolta, aterrem els seus interessos i els posem en pràctica. I el Hip Hop és un interès molt estès entre els nostres joves”, assegura Jhonny Mancilla, director de l’EM2O.
Des de l’Escola de Segones Oportunitats cerquen tallers que enforteixin el treball en equip, l’autoconfiança i les habilitats comunicatives dels joves. “Un dels principals problemes que van tenir en la seva trajectòria escolar va ser que no sabien com expressar-se ni demanar ajuda”, apunta Mancilla. A través del Hip Hop, precisament, s’han treballat totes aquestes habilitats. Així ho demostren les lletres que van sorgir dels tallers d’escriptura, que parlen dels problemes viscuts a la infància o de l’estima que tenen pels docents i l’escola EM2O.
Obrir totes les portes
“M’agrada aprendre coses noves. No em tanco a res perquè, fins que no ho provo no sé si m’agrada o se’m dóna bé. I aquesta Escola t’ofereix aquestes oportunitats”, explica Edgar Delgado, alumne de l’EM2O. “Mai no havia estat enlloc que em convidessin a provar tantes opcions”, assegura el jove, qui explica que va acabar encantat del taller de Hip Hop: “sortia de classe i me n’anava a casa escrivint”, reconeix. L’Edgar diu que li agrada expressar-se, deixar anar tot el que sent i que no pot explicar. “Durant el taller em vaig sentir com una estrella: ens van gravar, ens van parar atenció… No m’ho esperava”, recorda.
Des de l’Escola també destaquen la importància d’ajuntar dos perfils de joves tan diferents. “Tenen edats similars però trajectòries molt diferents. A les pauses del pati els senties parlar i es preguntaven què havien fet per estar on estaven. Compartir les seves experiències és un procés d’aprenentatge interessantíssim”, opina Jhonny Mancilla. Va ser arran d’aquesta complicitat generada entre els alumnes de l’EM2O i els talleristes de la UPF, que es van generar experiències docents “molt enriquidores”, assegura Mar Guerrero.
“Van llegir els interessos dels joves i van saber extreure habilitats pràctiques per a treballar les competències mediàtiques, l’expressió estètica i lingüística i el treball en equip. Són qualitats que sovint passen desapercebudes, però si entenem què motiva els alumnes es pot generar un aprenentatge significatiu”, explica Guerrero. Aquesta metodologia d’escolta i posar els interessos de l’alumne al centre per tal de dissenyar plans docents personalitzats és ja la línia d’acció de l’Escola de Segones Oportunitats de Barcelona.
“El nostre perfil d’alumne requereix d’un seguiment personalitzat, en base a les seves motivacions. Per a molts d’ells, degut a la seva situació socioeconòmica, és una necessitat urgent poder tenir una formació que els ajudi a trobar feina”, explica Mancilla. Així que són les vocacions dels joves les que marquen els tallers que s’imparteixen. I, com no podia ser d’una altra manera, a les clàssiques formacions d’hostaleria i estètica, s’hi ha sumat la formació sanitària. “La situació els motiva a aprendre’n i ho veuen com una sortida laboral clara”, assegura el director del centre.
Sentir-se escoltats i en un ambient en que els seus gustos i hobbies no només es respecten, sinó que es valoren com a aprenentatges vàlids, genera seguretat a uns joves als quals el sistema educatiu els havia dit que no eren vàlids. Ara, els joves només tenen bones paraules pels seus docents i, la majoria, tenen ganes i ambició per formar-se. L’Edgar, tot i haver gaudit el taller de Hip Hop, té unes metes altes. Vol ser empresari. “Aquesta escola m’ha ajudat a creure en mi. Mai m’han dit què he de fer, sinó que em donen tres portes i em diuen que les creui totes i després decideixi quina trio”. L’Edgar mai no serà raper, però potser sí que arribarà a empresari, en part, gràcies als aprenentatges extrets d’un sampler, un boli i una càmera de vídeo.