El pati de l’Institut Escola Turó de Roquetes comença a omplir-se d’alumnes de segon d’ESO que seuen a les seves cadires. Miren, expectants, tots els elements que ocupen la resta de l’espai. Hi ha matalassos, trampolins i un poltre. Algunes pilotes enormes i d’altres més petites. Fins i tot un diàbolo. Al final, una petita carpa, on una desena de joves uneixen les seves mans en una pinya i criden, animant-se els uns als altres. Comença l’espectacle: surten davant els seus companys i companyes i comencen a fer cabrioles, acrobàcies i tombarelles.
Uns fan malabars sobre una de les pilotes gegants, mentre els altres donen voltes a l’aire amb l’ajuda del trampolí i la resta de companys els esperen, tot conformant un castell humà. Aquests joves, alumnes de segon d’ESO d’aquesta mateixa escola, no havien fet mai cap acrobàcia, però avui presenten l’espectacle que conforma el tancament de l’optativa de circ que fa tot un curs que preparen. Set mesos d’assajos, treball col·laboratiu i esforç, veuen avui la llum mentre la resta de companys del seu curs els aplaudeixen des de les cadires del pati i, fins i tot, alguns alumnes més grans també piquen de mans, després d’haver vist l’espectacle des de les finestres del centre.
Aquest és el resultat de la cooperació entre l’Institut Escola Turó de Roquetes i els especialistes de circ de l’Ateneu Popular de Nou Barris, que han col·laborat durant tot el curs en el desenvolupament d’aquesta optativa de circ. Aquest és el tercer any que es duu a terme aquesta col·laboració de l’Ateneu amb centres educatius del barri, en què hi participen l’escola Antaviana i el Turó, tot i que per a aquesta darrera, enguany és el seu segon curs.
Aquesta comunió entre escola i ateneu, però, ve de lluny. L’espectacle d’avui és fruit de diversos anys de relació i col·laboració, que comencen quan aterra a la ciutat el Pla de Barris, que va posar el focus en reduir les desigualtats, tot oferint més oportunitats pedagògiques i educatives als infants. Aquest projecte de circ s’emmarca dins la iniciativa del Pla de Barris anomenada Caixa d’Eines, que fa entrar les arts a les aules per millorar el desenvolupament del jovent de la ciutat.
Així neix aquesta sinergia, que connecta centres educatius amb diversos equipaments dels barris. “Els centres hem d’obrir les portes i deixar que entri la cultura per tal d’establir vincles amb la comunitat. Perquè també eduquem per tot el barri”, assegura la Mireia Borràs, coordinadora pedagògica de secundària a l’Institut Escola Turó de Roquetes. Aquesta unió entre escola i equipament beneficia tothom, no només els centres educatius. “Els ateneus i espais de lleure també ens hem d’obrir i sortir de la nostra zona de confort, per treballar amb tots els agents comunitaris i educatius del barri”, afegeix l’Elias Martínez, coordinador pedagògic de l’Ateneu Popular de Nou Barris.
Fer del circ una escola de valors
El circ és un dels eixos que vehiculen la identitat de l’Ateneu Popular de Nou Barris, on treballen experts com la Serena Vione i en Rafa Espada, els dos tècnics que han acompanyat els i les joves de l’Institut Escola Turó de Roquetes durant la seva optativa de circ. Es mostren orgullosos dels aprenentatges que han assolit, dins i fora de la pista. “El circ no és competitiu, sinó que fomenta la companyonia, el respecte, la responsabilitat i el compromís”, assegura Espada. Per la seva banda, Vione afegeix que l’ambient a les classes de circ és molt diferent i enriquidor: “deixem fora els mals rotllos i ens ajudem. Treballem l’autoestima, la superació de pors i la vergonya”. I és que, segons recorda Vione, al principi de curs la sola idea de fer un espectacle aterrava el jovent. I avui han sortit a la pista com si ho haguessin fet milions de vegades.
Una de les joves que ho ha donat tot és la Marta, qui explica orgullosa tota la feina que hi ha darrera de la mitja hora d’espectacle. Van triar la música, dissenyar el vestuari i pensar el número. “Vam trigar en posar-nos d’acord, però al final ens ha agradat molt. Al principi teníem vergonya, però tot ha sortit bé”, diu. Tots els joves que han participat estan contents amb el resultat i han acabat desenvolupant una estima pel circ. “Al principi ens agradava perquè perdíem classe, però ara ens agrada simplement perquè és circ”, reconeix en Marc, un company. Sortir de la rutina de les classes teòriques, dels llibres i els exàmens és un dels aspectes que ha encisat més l’alumnat. “Tot és molt avorrit, sobretot aquest any, que no anem enlloc, i poder fer circ ens ha semblat molt divertit”, apunta en Keishin.
I és que aquest any, degut a la pandèmia, l’optativa de circ ha estat molt diferent. En edicions anteriors, els assajos i l’espectacle final es donaven a l’Ateneu, amb la presència de les famílies, però enguany, centres com l’IE Turó de Roquetes, han decidit excloure les excursions i sortides per seguretat davant el virus. Així, totes les sessions s’han celebrat al gimnàs de l’escola. “Té els seus punts negatius, però també alguns positius. Han perdut disciplines com el trapezi, però les que han pogut treballar, les han tractat a fons”, explica Serena Vione. Tot té solució en aquesta vida: “si el Turó no va al circ, el circ va al Turó”, afirma l’Elias Martínez.
I és que, tot i que la pandèmia ha robat una part de l’encant d’aquesta optativa de circ, l’essència ha restat intacta. L’objectiu d’aquesta iniciativa, emmarcada en el projecte Caixa d’Eines del Pla de Barris, és connectar l’alumnat amb equipament del barri, per millorar les seves oportunitats d’accés a una educació de qualitat. “És molt enriquidor pels joves conèixer els equipaments, es generen sinergies interessants i fem confluir interessos que deriven en vocacions que el jovent no sabia que tenia”, expliquen des de l’Ateneu.
Perquè aquesta optativa també apropa la cultura a molts nens i nenes; “hi ha famílies que, per manca de capital econòmic o cultural, no duen les seves criatures a veure espectacles i no estan en contacte amb certes disciplines artístiques. Volem obrir les portes a aquests infants i dotar-los d’oportunitats”, afirma Mireia Borràs. Però no es tracta només del dret a veure espectacles i gaudir d’un número de circ. “Treballem per garantir el dret a veure cultura, però també a fer cultura”, afegeix Martínez.