La Georgina Baranda estudia el segon curs del Grau Superior en Educació Infantil a l’Escola Tècnic Professional Xavier de Barcelona i compagina els estudis amb pràctiques a l’Escola Bressol Municipal Can Caralleu. “A l’escola et donen l’opció de fer l’FP Dual o la Formació en Centres de Treball, t’expliquen els pros i contres de cadascuna i tu decideixes. Per entrar a la dual, hi ha una sèrie de criteris que escull el professorat, com l’assistència, les notes, la forma de ser i d’actuar a l’escola, la manera de dirigir-te als professors…”
El juliol passat la Georgina va estar a l’EBM Can Caralleu per familiaritzar-se amb la feina i l’entorn laboral durant un mes. “Et diuen si ets apta o no, tu confirmes si és el que t’agrada i t’agrada l’escola i les diferents mestres”. Un cop feta aquesta primera prova, el mes de setembre va començar oficialment les pràctiques, que duraran fins al juny.
Al matí, la Georgina va a l’escola bressol i a les tardes continua la seva formació acadèmica. “Em motiva molt i això és el que jo vull fer en el futur. Jo ho recomanaria perquè aprens molta experiència amb l’FP Dual i, en poder estar tot l’any, pots veure l’evolució de cada infant”.
Aquest curs, la formació dual passa a ser un programa present a la totalitat dels centres educatius amb infants de 0 a 3 anys, que són 103 escoles bressol. Al llarg d’una dècada, les bressols municipals han format 748 alumnes del Cicle Formatiu de Grau Superior en Educació Infantil, incloent-hi l’alumnat que fa les estades aquest curs 2022-2023.
Educadora de suport
L’Eli Aldean va acabar l’FP Dual el curs passat a l’EBM Can Carelleu i enguany és educadora de suport de l’escola bressol. “La meva experiència ha sigut superbona. Des d’un primer moment, m’han fet partícip dels projectes de l’escola, de la metodologia, del tipus de classe, i m’he sentit molt inclosa. Em preguntaven si volia col·laborar i em sento molt agraïda perquè això m’ha fet veure que confien en mi, en la meva opinió i el meu criteri”.
L’Eli té clar que ha estat una experiència molt positiva: “És molt gratificant que, un cop ja estàs un temps amb un grup i et vas guanyant la confiança, et donin l’oportunitat de quedar-te. He pogut col·laborar en molts aspectes i em sento supercontenta amb l’escola”.
L’educadora de suport, que ha decidit continuar els estudis i cursar la carrera de Magisteri, anima “a totes les que s’estan iniciant al Grau Superior en Educació Infantil que, si tenen dubtes entre escollir les pràctiques tradicionals o les duals, tinguin en compte que les duals inclouen més hores i et formen en tots els aspectes, de manera que surts més preparada per al món laboral”.
Segons dades de l’Ajuntament, un 70% de les persones que han cursat FP Dual troben feina en acabar els estudis de Grau Superior en Educació Infantil i prop del 60% troba feina en empreses contractades com a suport educatiu a les escoles bressol municipals.
L’èxit de la iniciativa radica en el fet que l’alumnat adquireix seguretat en els coneixements, se sent més preparat, s’integra en l’equip docent de l’escola i se sent part del mateix projecte educatiu. A més, les escoles bressol municipals reben un suport que els permet millorar l’organització de l’aula i afavorir el treball en petits grups.
De la teoria a la pràctica
La Mercè Lafarga Farrera és directora de l’EBM Can Caralleu, on s’encarrega de les pràctiques, i és també professora associada de la UAB. “La nostra experiència, que ve d’uns quants cursos enrere, és molt ben valorada per tothom, per part de l’institut i del centre. Aquesta acollida d’estudiants en pràctiques per mi és el perfecte modelatge que va des de la part teòrica a la part pràctica”.
Lafarga valora especialment la durada de les pràctiques, de 1.000 hores: “És una immersió a la professionalització perquè estan un curs sencer. Prèviament, han estat un mes el curs anterior, quan finalitzen el primer any d’estudis, i quan entren al setembre ja ho fan amb una experiència prèvia”. Així, l’estudiant esdevé una persona més de l’equip educatiu: “Significa tenir unes mans més que primer comencen inexpertes i després agafen experiència”.
Aquest curs 2022-2023, el consistori ha implantat la formació dual en totes les escoles bressol que gestiona a través de l’Institut Municipal d’Educació (IMEB), conjuntament amb el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB). Així, consolida un model de formació professional que va iniciar el curs 2012-2013 com a prova pilot amb 30 escoles bressol municipal, amb la participació de tres centres de secundària. Des de llavors, el projecte no ha parat de créixer.
El pressupost destinat a aquesta iniciativa ha passat de prop de 180.000 euros en els seus inicis als 376.000 euros. Aquesta quantitat cobreix les beques amb les quals s’acompanya la formació, ja que les pràctiques de segon curs són remunerades.
Orígens diversos
Durant la roda de premsa de presentació de les novetats sobre l’FP Dual a les escoles bressol municipal el 17 d’octubre, el regidor d’Educació, Pau Gonzàlez, va destacar que els centres educatius de 0-3 esdevenen també “espais formatius per a les persones que vulguin exercir amb vocació de ser mestres d’infantil”.
Gonzàlez va remarcar el salt en els últims deu cursos tant a nivell quantitatiu, argumentant que hi ha dues bressol en obres per ampliar la xarxa, com a nivell qualitatiu, ja que hi ha nous serveis específics d’acompanyament per a infants amb necessitats especials, infermeria itinerant i millora física dels espais.
L’”èxit” del programa, va subratllar el regidor, té a veure amb el balanç que fan “tots els elements del programa: alumnat, escoles bressol i centres educatius”, que en tots els casos és molt positiu: “És a l’aula on les persones que estan estudiant educació infantil es troben amb casos reals, on poden posar en pràctica la seva formació, on troben acompanyament de persones amb una llarga experiència, com és el personal de l’estança, on poden contactar amb les diferents educadores de tota l’escola, poden generar vincles i posar en pràctica tot allò que han après durant el curs”.
Per part seva, la comissionada d’Educació, Maria Truñó, va posar en valor que fa deu anys l’IMEB va ser el “tractor” d’un programa pilot que ja està consolidat i que ha convertit l’Ajuntament de Barcelona en “la primera empresa a nivell de tot l’Estat pel que fa a l’FP Dual”.
Truñó va insistir que tots els agents implicats en fan bones valoracions: l’alumnat millora les capacitats socials, personals i professionals en comparació amb la resta d’estudiants, i les bressol enriqueixen la capacitat de repensar el projecte.
A més, un 20% de les alumnes que aquest curs fan la formació dual a les bressol són d’orígens diversos. “En aquest sentit, ens ajuda a avançar a un dels reptes de l’Ajuntament vinculat a la multiculturalitat, que els equips professionals dels serveis públics de la ciutat siguin cada vegada més diversos en termes d’origen cultural i lingüístic”, va concloure Truñó.