En plena època de sequera i amb estat d’emergència per falta d’aigua, el treball de conscienciació per incidir en els efectes que les actuacions del nostre dia a dia tenen sobre el clima és vital. D’iniciatives n’hi ha moltes i cada vegada més. Un exemple és el projecte ‘Promovem la justícia climàtica, defensem les defensores‘ i l’Associació Acció Internacional per la Pau (IAP), finançat per l’Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament, que va començar a caminar l’abril del 2022 i acaba aquest pròxim setembre i que durant els últims mesos s’ha estat treballant amb infants, adolescents, joves i famílies de l’Associació Educativa Integral del Raval (AEI Raval).
El projecte té com a objectiu abordar l’emergència climàtica tant en l’àmbit global com local, a través de la sensibilització de la ciutadania, fomentant processos educatius i artístics i implicant infants i joves en processos participatius que promoguin la transformació del seu entorn.
L’AEI Raval és una associació que atén cada any més de 200 infants, adolescents i joves i les seves famílies a través de diferents serveis amb l’objectiu de defensar els seus drets i promoure l’educació com a instrument de canvi social. Precisament aquest objectiu, el de la participació ciutadana relacionada amb la justícia climàtica, ha estat el que s’ha treballat des de l’IAP i l’Associació Catalana per la Pau (ACP) des d’abans de Nadal. Així ho explica Berta Espona, l’educadora que ha dinamitzat els tallers amb infants i joves a l’AEI Raval: “Com que el projecte marc és ‘Defensora de drets humans i justícia climàtica’, vam treballar amb infants i joves la seva participació, els seus drets i sobre com veien l’entorn on viuen i com els agradaria canviar-lo”.
El projecte global de l’ACP i l’IAP també té com a objectiu donar a conèixer i ajudar a protegir les persones defensores del medi ambient d’altres països que sovint arrisquen la seva pròpia vida per aconseguir drets globals.
En aquest sentit, el projecte local amb l’AEI Raval s’ha treballat de forma transversal i adaptat a cada franja d’edat, amb jocs i dinàmiques sobre el medi ambient, la gestió i reducció de residus i la importància de cuidar l’entorn, posant un especial èmfasi en donar-los veu i escoltar les seves opinions. Unes activitats que també han comptat amb la participació de l’entitat especialitzada en educació ambiental MEL.
Estalvi energètic i consum crític
El director de l’AEI Raval, Adrià Jurado, destaca que gràcies al projecte de justícia climàtica de l’ACP i l’IAP han pogut “obrir una temàtica” que encara no havien tractat dins de l’entitat, sobretot enfocat al context i al barri. De fet, l’experiència se’ls ha fet curta i assegura que a partir d’ara un dels objectius de l’associació serà començar a parlar sobre com aplicar aquest “tastet” sobre justícia climàtica i participació i “dissenyar accions” relacionades amb el medi ambient.
La dinàmica que van fer amb les famílies va estar encaminada a parlar de l’estalvi energètic i sobre què podien fer per canviar certes dinàmiques a l’hora de comprar i consumir. Jurado explica que la implicació de les famílies en la formació va ser molt gran i que van sortir moltes idees al respecte.
Tot plegat va tenir com una de les activitats finals, un “caramelet”, segons Jurado, com és La Città infinita, una intervenció artística que va durar tres dies i que a part de comptar amb la participació dels infants, joves i famílies de l’AEI Raval també es va obrir al barri. Aquesta performance artística de joc constructiu va ser el colofó del que van treballar prèviament, reflexionant sobre allò que no els agradava del barri, el Raval, i com els agradaria que fos. A través de tot de materials reciclats, principalment figures i blocs de fusta, van poder construir el seu barri ideal. Va ser, segons explica el director de l’entitat, com portar a la pràctica de forma “molt tangible” tot allò que van treballar prèviament en els tallers sobre medi ambient i participació.
Mural d’idees
Després de La Città infinita, Berta Espona explica que amb el grup d’adolescents d’entre 14 i 16 anys, van iniciar una nova dinàmica, que tenia com a objectiu final pintar un mural en una paret de l’Escola Elisabets del mateix barri. Així, amb aquests joves van fer un recull de totes les idees més importants que havien anat sortint durant els últims mesos en els tallers de les diferents edats. Amb l’ajut de dos artistes urbans, la May, àlies Tropidelia, i el Ricardo, van fer un taller pràctic amb la tècnica de l’stencil per transformar aquestes idees en elements gràfics, formes i dibuixos que van plasmar en les plantilles que després van traslladar i pintar amb esprais al mural del centre educatiu.
Així, en el mural hi havia una infinitat d’imatges, personatges i edificis, coses que per al grup de joves formen part del seu imaginari col·lectiu, des del gat de la Rambla del Raval a la Sagrada Família. Un dels adolescents, de 13 anys, que va participar en l’acció de pintar el mural, explicava aquell dia que el resultat era el recull d’idees “sobre com ens agradaria que fos el nostre barri”. Un barri que considera està ple de “brutícia, falta de respecte, discriminació” i que li agradaria que fos “més tranquil”.
La May i el Ricardo van destacar la bona experiència i la participació dels joves en un taller que tenia com a objectiu “imaginar el barri amb fantasia, creació de formes i colors que a la vida real no són possibles”. I així és com en el mural de l’Escola Elisabets el barri imaginat inclou globus aerostàtics, núvols i arbres somrients, edificis amb cames, flors i cors, entre moltes altres imatges que quedaran per sempre en aquella paret.
Dret de la infància a la participació
Espona destaca la importància de reivindicar els drets dels infants en la participació de la societat, en ajudar-los a expressar les seves idees i a tenir en compte la seva visió de les coses. “Els hem d’ajudar a que siguin conscients que tenen aquest dret i que el poden exercir” perquè, segons explica, hi ha infants i joves que consideren que el que ells pensen “no és important”. “En una ciutat com Barcelona és important treballar això des de petits perquè puguin participar com a ciutadans quan siguin adults”, reflexiona Espona, tot afegint: “I en entorns vulnerables, encara més, perquè si sents que vius en un barri que ja ningú mira de per si, potser també et sents menys important per donar la teva opinió”.
Espona fa una valoració molt positiva del projecte, tot i coincidir amb l’Adrià Jurado que es podria haver allargat més en el temps. “La reflexió sobre els seus drets i la mirada del barri diferent, i plasmar-ho en un mural és una manera d’ajudar que la seva veu s’escolti”, remarca Espona. De fet, explica que el que més destacaria de tot el que han treballat durant els mesos en què s’ha dut a terme el projecte sobre justícia climàtica és precisament aquesta falta de consciència sobre la importància del dret a la participació. I també de com no els costa veure les dificultats que té el barri on viuen, però sí el fet de projectar i imaginar com els agradaria que fos.
Iniciatives com aquesta evidencien que cal seguir treballant per conscienciar de ben petits sobre justícia climàtica però també sobre la importància de reivindicar la igualtat d’oportunitats i fer valer els drets fonamentals dels més petits per fomentar la participació en la societat del futur. Perquè, com diu el director de l’AEI Raval, Infants, adolescents i joves “tenen moltes coses a dir”.