“Tothom hauria de pujar a l’escenari alguna vegada”, assenyala Martín García, alumne de 4rt d’ESO de l’institut escola Rec Comtal en acabar l’assaig general de l’espectacle ‘Umhlaba significa món en zulú’, que estrena l’endemà amb estudiants de cinc centres. “Jo ho recomanaria”, diu sobre el programa Tot Dansa, que vol unir educació i cultura per afavorir el procés creatiu i el treball en equip a través del llenguatge del moviment.
Des que va començar l’edició d’aquest any al gener, el Martín García ha estat assajant dues hores a la setmana amb la resta de la classe, un total de 17 persones, i això els ha permès poder reforçar el grup: “Els companys hem estat treballant molt junts”, afirma. S’ho ha passat bé i no li fa vergonya que el vegin centenars de persones perquè està acostumat que hi hagi públic quan juga a futbol i quan anteriorment tocava la bateria.
La seva professora d’educació física, Montse Llopis, ha acompanyat la classe des del principi en el projecte Tot Dansa. Destaca que “és una vivència i una experiència nova per a ells” i creu que ha vist evolucionar l’alumnat en el sentit que “és un repte que han de fer, el fan, i se’ls plantegen situacions noves”. En comparació amb les classes habituals d’educació física, la professora remarca que “a Tot Dansa experimenten l’expressió corporal de manera totalment diferent”.
Implicació del professorat
Enguany, un total de nou centres participen al Tot Dansa i l’espectacle final al Mercat de les Flors del mes de maig és la culminació del procés creatiu que han viscut. El projecte està impulsat per l’Institut de Cultura de l’Ajuntament de Barcelona, el Mercat de les Flors i l’Institut del Teatre. S’adreça a alumnes de primer a quart d’ESO i de Batxillerat, i es realitzen dues funcions de dos grups diferents separats per edats. L’èxit del programa ha portat a replicar-ho a altres llocs de Catalunya a través del projecte Mapadevall.
Els centres escollits es comprometen a què hi hagi un mínim de dos membres del professorat implicats. Poden impartir qualsevol matèria però en la quinzena d’anys que fa que funciona aquesta iniciativa, hi ha més docents del món de l’educació física i de la música que d’altres assignatures.
Hi ha sis formadors professionals que van als centres educatius per ajudar el professorat en la meitat de les sessions, aproximadament. El coreògraf Maxime Iannarelli és un dels formadors més veterans i considera que, per a l’alumnat, “és una experiència humana i se’ls obre una dimensió a la qual no està acostumat”. “El procés és un record per a tota la vida”, assegura, tot recordant que fa 10 anys que forma part del programa i que alguna vegada s’ha trobat a algun antic estudiant que li ho ha dit.
L’espai de treball, lluny de la típica aula amb una taula que separa el professorat de l’alumnat, i sense cadires, és també una novetat: “És buit, és diàfan, és un espai de convivència”, indica Maxime Iannarelli, que diferencia entre l’educació física, més concebuda com un joc, i aquest programa de dansa contemporània que vol convidar a la reflexió i a viure una experiència més personal.
Tot Dansa parteix de la base que tot l’alumnat té dret a passar per un procés de creació artística, des de l’inici fins a l’escenificació de la peça conjunta. En l’assaig general d’avui, hi ha prop de 80 alumnes de cinc centres. “Hi ha nois que no han ballat mai dansa contemporània, i que no tenen per què saber-ne”, explica la coordinadora del projecte, Montserrat Potrony. “Es tracta d’una experiència vital de procés creatiu col·laboratiu per als adolescents en què hi ha una relació amb la dansa, amb un mateix i amb el grup, perquè es relacionen amb altres instituts”.
“La relació del cos en aquesta etapa és important”, subratlla Maria Truñó, comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, per a qui aquest llenguatge artístic pot servir per trencar estereotips, per ajudar a empoderar-se i per aprendre, més enllà dels continguts de l’aula. “Com més formes diverses d’aprenentatge tinguem, menys obstacles i desigualats trobarem”, afegeix.
La proposta guanyadora
Pel que fa a l’elecció de l’espectacle que es representa, en aquesta edició es van presentar 10 propostes, de les quals en va resultar guanyadora ‘Umhlaba significa món en zulú’. Les directores són les ballarines Sílvia Sant Funk i Mònica Muntaner, que per a aquesta peça parteixen de la idea que som una part minúscula d’un món molt gran i membres d’una comunitat amb la qual ens construïm.
Aquest espectacle apropa la idea que hi ha tres distàncies: llunyana, mitja i íntima, i se centra en tres conceptes: paisatge, comunitat i singularitat.
La representació ha tingut lloc al Mercat de les Flors el dimecres 10 de maig a les 12h i a les 18h amb els instituts INS Barri Besós, INS Nou Barris, INS Vall d’Hebron i INS Pedralbes, i dimecres 17 de maig a les mateixes hores amb IE Coves d’en Cimany, INS Lluís Domènech i Montaner, INS Vapor del Fil, INS Doctor Puigvert i IE Rec Comtal.