No tenir por de tractar qualsevol tema amb els infants i adolescents, com els discursos d’odi, el racisme, la missogínia o el masclisme; la necessitat de crear ‘influencers’ vinculats a les polítiques d’esquerres per combatre els nombrosos perfils que l’extrema dreta té a les xarxes socials; i provocar emocions en els joves per desmuntar aquest tipus de missatges són algunes de les idees que van sorgir a l’últim debat ‘En clau d’Educació’ celebrat el 10 d’abril al Jove Espai La Fontana. Sota el títol ‘Educació popular contra els discursos d’odi’ es va reflexionar sobre com fer front als missatges discriminatoris des de diferents projectes d’educació no formal que busquen despertar el pensament crític d’infants i adolescents.
Al debat hi van participar Alba Tobella, de Verificat, una associació sense ànim de lucre que busca “combatre la desinformació” i la proliferació dels “discursos misògins, racistes i d’odi en general” a través de tallers de formació a infants i joves i al professorat dins dels centres educatius. Tobella va alertar de la facilitat que a través de les xarxes socials surten “sense esforç” els discursos d’odi, que “calen molt fort” en els adolescents. A través dels seus tallers, s’intenta que l’alumnat es faci preguntes sobre aquest tipus de missatges de l’extrema dreta i la desinformació que amaguen per ajudar-los a “canviar la percepció i l’actitud”.
També hi va participar la Bittah, de Versemblant, un projecte que vol fomentar la consciència crítica de l’alumnat de secundària als centres educatius a través de l’art urbà i el hip-hop. “Fem art a través d’uns valors amb la cultura del hip-hop, que és molt reivindicativa”, va explicar, tot destacant que la “música mou emocions” i ajuda l’alumnat a repensar el seu entorn. Una iniciativa que els permet connectar amb els joves i fer-los qüestionar aquests discursos d’odi que inunden les xarxes socials amb efectivitat, molta més que no pas organitzar dins l’aula un debat “que no té capacitat de remoure”. A través de la música reivindicativa del hip-hop intenten “desmuntar” els rumors, els valors de l’extrema dreta i els discursos d’odi. Una extrema dreta que, va remarcar, “ens ha robat la capacitat d’emocionar i l’hem de recuperar”.
La tercera protagonista de l’últim debat d’’En clau d’Educació’ va ser Martina Picas, representant d’Esplais Catalans, entitat d’educació no formal que va definir com a “laica i progressista” que busca la transformació social a través del lleure i el voluntariat. Picas va alertar que han començat a fer formacions i activitats per combatre els discursos d’odi que han crescut entre els infants i adolescents dels esplais. “Els algoritmes premien els discursos d’odi i ens n’hem adonat tard”, va lamentar Picas, que va destacar la importància de parlar sobre qualsevol tema amb els infants i adolescents i a “no tenir por” de respondre qualsevol dubte que plantegin. També va remarcar la importància de no criminalitzar els adolescents d’uns discursos “que reprodueixen dels adults”. Uns discursos de l’extrema dreta que calen molt entre el jovent i per això va donar importància a la necessitat de crear “uns referents” que siguin una “alternativa” als influenciadors de l’extrema dreta que envien contínuament aquests missatges d’odi.
Per tot plegat, les tres ponents van defensar la importància de la formació per combatre els discursos d’odi i ajudar els infants i adolescents a qüestionar els missatges que els arriben de les xarxes socials. Tobella va alertar que per combatre aquest tipus de discursos “les dades, per si soles, no són efectives” i va coincidir amb la Bittah que, com fa l’extrema dreta, és important connectar els adolescents a través de les emocions i trencar amb la dicotomia de “bons i dolents” per introduir matisos i dubtes. “La ultradreta emociona i nosaltres també hem d’emocionar”, va emfasitzar. Per a Picas, també és crucial contrarestar l’individualisme que genera internet fent comunitat i creant xarxa amb iniciatives similars amb qui “ens puguem donar la mà”.
Tobella va ressaltar la importància de fomentar “espais segurs de diàleg” on els infants i joves es puguin expressar de forma constructiva. Sobre el debat de la presència o no de pantalles a les escoles, la representant de Verificat va considerar que “no es pot educar ignorant que existeix internet” i que la clau és “donar eines per usar els dispositius”. En aquest sentit, va incidir en la importància que els adults ajudin els infants i joves a “modular i entendre què hi ha darrere” de tots aquests discursos d’odi, i a “trencar la separació” de les bombolles digitals que hi ha entre adults i adolescents a través d’aquest diàleg.
L’acte a l’Espai Jove La Fontana va posar fi a la cinquena edició del cicle de debats ‘En clau d’Educació’, organitzada pel Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB), el Consell Municipal de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) i el Consell de la Joventut de Barcelona (CJB).