Qualsevol persona que hagi estat escolaritzada a Barcelona i a Rodalies -i inclús potser molts de més enllà- recorden almenys una excursió al Zoo durant els anys de Primària i Secundària. Un gran entrepà, una gorra enfundada al cap i molta aigua per a estar previngut en aquells dies de més calor. I és que la visita al Zoo sempre ha estat la clàssica d’aquelles darreres jornades abans d’acabar el trimestre, quan encara queden dies lectius però gairebé no es fa classe.
Però això no volia dir que no hagués de ser una visita educativa: la majoria de nanos surten de les instal·lacions del Parc de la Ciutadella amb fulletons informatius o dossiers elaborats sobre alguna espècie -com a mostra d’iniciatives pedagògiques precursores de l’aprenentatge per projectes- i alguns, potser inclús amb algun record. El Zoo ha estat ben present en l’educació de milers de nens i nenes -sobretot d’aquells més joves que van coincidir amb en Floquet de Neu, el mític goril·la albí. Per això, cobra moltíssima importància que siguin els nens i nenes els qui decideixen com volen que sigui el -seu- Zoo.
Per això, l’Audiència Pública de nois i noies de Barcelona (un procés participatiu en el que joves des de 6è de primària fins al Batxillerat i alumnes d’educació especial fan propostes per a la millora de la ciutat) ha acollit aquesta setmana les propostes de més de 250 nens i nenes de la ciutat que es tindran en compte durant el debat del Pla Estratègic del Zoo. Aquestes propostes han estat treballades per més de 1.400 joeves de 34 centres educatius de Barcelona durant tot el curs. Degut al component educatiu que tenen aquestes instal·lacions, l’Ajuntament de la ciutat va convidar aquests alumnes a reflexionar sobre com volien que fos la relació dels ciutadans amb la resta d’éssers vius.
Algunes de les qüestions plantejades han estat l’evolució dels zoos, els factors de canvi que s’hi haurien de produir i, sobre tot, els valors que haurien de ser-hi prioritaris. Així, alguna de les propostes plantejades pels joves han tractat sobre la millora de les instal·lacions i un ús més eficient i actualitzat de les noves tecnologies per a poder aportar més i millor informació sobre les espècies que no es trobin al Zoo. I és que una altra de les propostes ha estat reduir el nombre d’animals per a prioritzar la presència d’espècies locals.
L’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, que va ser present a la recollida de propostes durant l’Audiència, va agrair els joves la seva participació en aquest procés de millora del Zoo, ara que complirà 125 anys. “El manifest és viu i podeu pensar en més idees com l’apadrinament d’animals per les escoles i com poder participar en el benestar dels animals”, els ha animat Colau, qui els ha anunciat el tema de l’Audiència Pública del curs vinent: “Barcelona, ciutat de pau”.
L’Audiència Pública als nois i noies de Barcelona promou un procés participatiu, a través del qual infants i adolescents de diferents centres escolars de la ciutat – de 6è de primària, secundària i batxillerat, i també d’educació especial – fan suggeriments i proposen idees per a la millora de la vida a la ciutat.