Trencar un mur i normalitzar la diversitat. Aquests són dos dels objectius que la Fundació ESMEN, que atén persones amb discapacitat intel·lectual, ha aconseguit amb l’activitat ‘Llegeix amb mi’, organitzada amb motiu de Sant Jordi. I ho ha fet amb la participació dels alumnes de primària de l’escola John Talabot, situada just davant de l’edifici de l’entitat, on viuen 62 persones amb discapacitat intel·lectual i 33 més acudeixen per participar en els tallers ocupacionals del centre obert La Gavina, situats en un espai al soterrani de la residència.
La jornada, celebrada als jardins de la seu de la Fundació Esmen, al districte de Sarrià-Sant Gervasi, va girar entorn de la diada de Sant Jordi, on els infants i els usuaris de l’entitat, tots de més de 18 anys, van poder gaudir d’un conte-contes i participar en un taller de manualitats, on van elaborar una rosa amb un collage.
“Tothom és diferent”
“Tothom és diferent”, assegura la Natàlia, una de les nenes de quart de primària quan acaba de fer la manualitat, evidenciant la normalitat en la mirada dels infants cap a les persones amb discapacitat intel·lectual amb qui han compartit l’activitat. De fet, tot i que alguns mai havien traspassat el carrer que separa la residència d’ESMEN i l’escola John Talabot i desconeixien què hi passa dins dels seus murs, d’altres sí que coneixien algunes de les persones que hi viuen o hi van a fer tallers de veure’ls pel carrer. “M’ha agradat molt fer l’activitat”, assegura l’Alejandra, també de quart de primària, que l’any passat se la va perdre perquè va haver d’anar al dentista, però aquest cop sí que hi ha pogut ser. “Alguns me’ls trobo a l’autobús, al matí, quan vaig cap a l’escola i em saluden i ens diem ‘Bon dia’”, explica.
Precisament, a l’inici de la jornada, quan els infants han entrat als jardins de la residència de la fundació, els han explicat què era ESMEN, quanta gent viu en aquell edifici que sempre veuen des de l’escola i que acull la residència Albatros. “També treballen?”, s’han sorprès quan els han explicat que, per exemple, una quinzena de les persones que atén ESMEN treballa a la Tintoreria Pingüinet, que situada a Montcada i Reixac, neteja la roba de les persones que viuen a la residència, però també d’empreses i gent del barri.
Antonio Masegosa, responsable del programa cultural d’ESMEN i de l’activitat de Sant Jordi i que porta 20 anys fent tallers artístics a la Fundació, explica que precisament un dels objectius de ‘Lleigeix amb mi’ és “trencar prejudicis” sobre les persones amb discapacitat intel·lectual, com per exemple, que són persones grans i que, com tothom, també treballen. “Estem creant una llavor de cara al futur per normalitzar la relació amb la societat”. De fet, fins a l’any passat, que es va celebrar per primer cop aquesta iniciativa amb motiu de Sant Jordi, no hi havia hagut cap relació.
“Abans estava tot tancat perquè la discapacitat s’amagava al món”
“És la primera activitat que ha permès obrir les portes i trencar murs”, explica Masegosa, que recorda que fins no fa gaire la residència estava totalment tapada i no es veia podia veure res des de l’exterior. Ara, només tot el jardí i l’edifici és visible des de l’exterior, delimitat per unes reixes que permeten gairebé una visibilitat total. I és que, com explica el director de la Fundació ESMEN, Ignacio de Gispert, “abans estava tot tancat perquè la discapacitat s’amagava al món”. I la jornada ‘Llegeix amb mi’ busca totalment el contrari, la interrelació entre infants i persones amb discapacitat intel·lectual amb l’objectiu de transmetre, segons De Gispert, que la “diversitat s’ha de viure amb normalitat”. I sobretot en alumnes de primària on encara “no tenen prejudicis”. La directora de l’escola John Talabot, Caterín Triay, explica que per a ells “és un regal que ens hagin convidat a venir i que els infants puguin agafar consciència de la diversitat. En una societat tan individualitzada”.
I l’alegria de trencar la rutina diària, amb la visita d’infants al centre, i el fet de compartir i gaudir del conte-contes i la manualitat és compartida entre els infants i els usuaris d’ESMEN. La Cris, de 40 anys, assegura que tot i que fan una mica de soroll, li agrada que els nens i nenes vinguin al centre i poder fer amb ells manualitat: “M’agrada fer manualitats”. La Fani, que seu en una taula acompanyada del Martí, el Lucas, l’Edu, el Tarek, l’Alex, el Jaume, el Raphael, el Telmo i el Pepe, està ben concentrada elaborant el seu collage amb una rosa amb molt “brilli brilli”. Quan veu que l’Edu, que seu al seu costat, ja ha acabat, li demana si la vol ajudar i posar aquestes rodonetes tan brillants a la cartolina que està construint. “Així compartim”, afirma orgullosa. En una altra taula l’Anna, de 58, seu al costat de la Dàlia, de 8 anys. Totes dues estan ben concentrades i sense xerrar massa. “Si teniu algun dubte, m’ho dieu, eh?”, els diu l’Anna a la resta de nenes que l’acompanyen a la taula. “A mi de petita m’agradava molt fer tallers, per això m’agrada que vinguin”, afegeix.
En total, la jornada ha rebut la visita d’un centenar d’alumnes de tercer, quart, cinquè i sisè de primària de la John Talabot. Una experiència única per a les persones que viuen a la residència de la Fundació ESMEN. De ben segur que l’experiència no els ha deixat indiferents. Ara, des de l’escola, els veïns del davant tenen cares i noms. Una bona experiència que la Fundació ESMEN vol obrir a la resta de centres educatius del barri, que de moment han declinat l’oferta. Però de ben segur que en un futur, qui sap si l’any que ve en la tercera edició, s’animaran. Trencar murs i normalitzar la diversitat és un objectiu educatiu que va més enllà d’una simple activitat.