Aquest curs s’ha posat en marxa un nou programa pilot del projecte Espais C, basat en la col·laboració entre un artista o creador i una escola d’educació primària. Aquest programa, impulsat pel Consorci d’Educació i l’Institut de Cultura de Barcelona (ICUB), va néixer el 2015 (amb la participació de la Universitat Autònoma de Barcelona), però enguany torna a iniciar-se, després de la pandèmia i amb algunes novetats. Aquest curs, Espais C està coordinat per la Fabra i Coats i Experimentem amb l’Art, i compta amb la participació de tres escoles públiques que posaran les seves instal·lacions a disposició d’una artista, que hi establirà la seva residència.
Així, la creadora tindrà accés al centre tots els dies de l’any, vint-i-quatre hores al dia, per avançar en la seva obra o proposta artística. Tot, mentre l’alumnat continua amb la seva vida acadèmica i el seu dia a dia. Amb aquesta convivència es vol apropar encara més l’educació i la cultura i acostar la pràctica cultural als infants, que podran entrar al taller i interactuar amb l’artista en qualsevol moment.
Les tres escoles que hi participen, seleccionades a través d’una convocatòria pública, són l’Escola Josep Maria de Sagarra, l’Institut Escola Eixample i l’Institut Escola Arts. Totes tres són institucions que han decidit vehicular el seu projecte educatiu a través de les arts, motiu pel qual s’ha considerat que podran treure el màxim profit al projecte. Per la seva banda, les artistes triades per establir la seva residència als centres han estat Rosa Llop, Regina Giménez i Neus Frigola. Aquests noms han estat proposats per tres espais artístics que també exerciran de mediadors entre l’escola i l’artista durant tot el curs.
La veterania de l’Escola Sagarra
Aquesta escola del barri de Penitents duu la pràctica artística a la sang: des del 2012 té una aliança magnet amb el Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) i ha incorporat les arts visuals com un dels eixos vertebradors del projecte educatiu. Així, el 2015 va participar de la primera edició d’Espais C i es va convertir en una iniciativa indispensable per entendre l’escola; tant és així, que el seu Projecte Educatiu de Centre, aprovat el 2018, incorpora Espai C com a element clau. “El seu desenvolupament ha suposat per l’escola canvis organitzatius d’espai i de temps i ha enriquit el debat sobre les quotidianitats, rols, projectes i, sobretot, sobre l’autonomia i gestió de l’espai per part dels alumnes”, asseguren des de l’ICUB.
Enguany, doncs, l’Escola Sagarra torna a participar d’Espais C, aquesta vegada de la mà de la dissenyadora, autora i professora Rosa Llop i amb la mediació d’Hangar, un espai d’investigació artística establert a Barcelona des de fa vint anys. La pràctica artística de Rosa Llop es basa en la necessitat de qüestionar la contemporaneïtat i, per això, arriba a la residència a l’escola Sagarra amb el projecte Entrepensar, que busca “explorar, entendre i qüestionar la realitat de manera col·lectiva”, afirmen des de l’ICUB.
IE Eixample, amb l’art a l’ADN
L’Institut Escola Eixample és un centre de nova creació; va néixer el 2020 a partir de la incorporació de l’escola concertada Immaculada Concepció a la xarxa pública. Des del moment en que es va posar en marxa la transformació educativa, el centre sabia que una de les peces claus del seu projecte educatiu seria la creació contemporània. Així, essent que el seu debut va estar marcat per la pandèmia, l’IE Eixample ha decidit estrenar-se enguany al projecte Espais C de la mà de la Fundació Antoni Tàpies, ubicada a pocs metres de l’escola i que també s’estrena aquest curs.
L’artista triada per assentar-se a aquest Institut Escola és la barcelonina Regina Giménez, que “s’ha consolidat com una de les artistes catalanes més actives en l’escena artística local i internacional”, segons afirma l’ICUB. Giménez, que ha exposat a ciutats com París, Nova York o Miami, treballa el seu art traient de context tot d’elements com mapes muts o llibres de geografia, i reorganitzant-los en noves composicions.
L’IE Arts i la cultura que guareix
L’IE Arts és també un centre de nova creació: naixia el 2019, ocupant les instal·lacions de l’Escola Miquel Bleach i de l’Escola Sant Vicenç de Paül, a Hostafrancs. Per aquest centre l’art, el patrimoni i l’actualitat també són elements clau en la vida diària. Tant és així que és una escola Tàndem, vinculada al Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC) i enguany és la seva quarta experiència al programa Espais C. I ho fa de la mà de Neus Frigola; amb un màster en art-teràpia, combina la seva producció artística amb el projecte Arte Paliativo, una entitat que acompanya els processos hospitalaris amb l’art.
Frigola investiga els cossos, l’envelliment, el desig o l’estima a través del dibuix com a canal d’exploració psicològica. Durant la seva residència a Espais C, investigarà com “la joventut, la força i la salut són elements indispensables en el dret a tenir una veu i s’endinsarà en les maneres de penetrar les pròpies fissures cap a noves rutes, i resistir”, apunten des de l’ICUB. Aquesta experimentació la farà de la mà de la Fundació Suñol, que va tenir un paper decisiu als inicis del programa EN RESiDÈNCiA. Onze anys després, la Fundació torna a participar en la posada en marxa d’un nou format de programa que vincula la creació contemporània amb centres educatius.