Als infants els agrada fer servir les pantalles per jugar, per parlar amb les seves amistats o per fer els deures, però també són conscients dels seus riscos. Per això, demanen més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-s’hi. A més, volen que les persones adultes els ofereixin alternatives divertides.
Així ho diu la demanda 5, d’un total d’11, de l’Agenda dels Infants elaborat per l’Institut Infància i Adolescència, segons la qual el 42% dels infants no té cap límit a casa seva sobre quanta estona poden fer servir el mòbil, i molts d’ells reconeixen que quan comencen els costa parar (35%).
“Al final és la mateixa droga que la tele. Quan arribes a un nivell, en vols més. I no pots parar. Ho fas tot súper ràpid per poder anar a jugar a la Play”, confessa l’Aina, de 9 anys, que estudia a Gràcia.
“La consola només l’agafo els caps de setmana. I la tele sí que em deixen cada dia una estona abans d’anar a dormir”, explica en Khalil, de 10 anys i del districte de Ciutat Vella.
El debat sobre l’ús de les pantalles en la infància i l’adolescència i, en concret, dels mòbils està a l’ordre del dia i són moltes les veus de la comunitat educativa que en parlen apostant per regular el seu ús a l’aula o bé posant èmfasi en cal una millor educació digital. On sí hi ha unanimitat és en la petita infància dels 0 als 3 anys perquè el seu ús abusiu afecta el desenvolupament global.
També el Consell Escolar de Catalunya es va pronunciar i va proposar prohibir els dispositius a primària i restringir-lo a l’ESO, i del seu informe va sortir la normativa aprovada recentment pel Govern, tot primant la finalitat pedagògica i les decisions de cada centre educatiu.
Idees dels infants
Per redactar l’Agenda dels Infants, s’ha comptat amb la veu de més de 5.000 alumnes d’entre 8 i 11 anys de la ciutat de Barcelona. Pel que fa al capítol sobre les pantalles, per fer-ne un bon ús proposen fer activitats o xerrades per reflexionar-ne, controlar el temps i l’horari de connexió, així com el tipus de continguts que miren o publiquen, i fer servir el mòbil i l’ordinador menys estona al dia.
A això s’ha d’afegir que reconeixen que els costa no quedar-se enganxats quan juguen, cosa que acostuma a passar a l’hora d’anar a dormir, i és que el 35% explica que habitualment els resulta difícil deixar d’utilitzar internet.
Missatges desagradables
A més de ser conscients de la dificultat de desconnectar de les pantalles, saben que no tot el que hi passa és positiu: el 16% afirma haver rebut missatges desagradables per Internet o al mòbil, o bé que algú altre ha compartit coses desagradables sobre ells o fotografies sense el seu permís.
“Pots agafar malalties mentals si t’envien missatges dolents i et diuen que ets lleig o gordo, per exemple”, especifica l’Oriol, de 9 anys i del districte de Gràcia.
En preguntar-los què es podria fer per evitar això, entre els suggeriments figuren “limitar l’accés a determinats continguts d’Internet que no són per a nosaltres, a part de també limitar el temps d’ús de les aplicacions o videojocs”.
També saben que no han de parlar amb persones desconegudes a les xarxes i que no s’han d’escriure coses que poden fer sentir malament algú i, en els debats que han fet sobre aquesta temàtica estan d’acord en que cal “controlar més què passa a les xarxes socials: que es puguin desactivar comentaris ofensius, bloquejar les persones que insulten i eliminar les propostes de reptes perillosos o mortals”.
Alternatives contra l’avorriment
Els nens i les nenes expliquen que un dels motius per connectar-se a la pantalla és l’avorriment, i pensen que si tinguessin altres alternatives interessants no hi passarien tantes hores. En aquest sentit, una de les experiències que més benestar genera als infants és poder anar a espais a l’aire lliure del barri per trobar-se amb amistats i fer coses divertides, pero la meitat juga poc al carrer (48%) i 7 de cada 10 queda molt poc amb els amics i amigues (68%).
“Quan estem avorrits juguem molt amb la pantalla i ja ens enganxem”, diu Shuang, de 9 anys, que estudia a Sant Martí. “El que es pot fer és construir porteries o pistes de bàsquet més a prop i així no ens quedarem a casa”, proposa en Pol, d’11 anys i de Sant Andreu.
Entre les propostes de l’Agenda dels Infants, figura que hi hagi més activitats, espectacles i tallers fora de les pantalles per a totes les edats, als barris i a les places.