“Cuidar el planeta i que hi hagi igualtat entre totes les persones” és la demanda que tanca l’Agenda dels Infants, que explica que els nens i les nenes tenen consciència social i mediambiental i volen un futur millor per a tothom. Això es tradueix en cuidar el planeta, tant el clima com els animals, que no hi hagi discriminacions ni violències i que hi hagi més igualtat entre les persones.
L’agenda, que elabora l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona, incorpora en aquesta segona edició aquest capítol número 11, que destaca que més de la meitat de les persones enquestades, un 53%, es mostra molt preocupada per la contaminació i el canvi climàtic, mentre que un 49% també ho està per la manca d’aigua, aliments o energia.
Per això, els infants consideren que tothom ha d’estar implicat a l’hora d’estalviar aigua, reduir l’ús de plàstics, reciclar, no embrutar les platges, tenir cura dels arbres o promoure que el transport públic sigui elèctric.
“A mi el problema que més em preocupa és el canvi climàtic”, diu en Joel, de 10 anys i del districte d’Horta-Guinardó. “No hauríem de comprar tantes coses que tinguin plàstic”, afegeix la Mariona (11 anys, Eixample).
No a la discriminació
Quan se li pregunta, la infància voldria un món sense discriminacions, racisme, masclisme ni violència, i demana que hi hagi més igualtat entre les persones, incloent-hi aquelles que tenen alguna discapacitat. En el seu món desitjat, voldria que no hi hagués pobresa i que tots els nens i les nenes poguessin imaginar el seu futur.
L’estudi assenyala que el 48% dels infants està molt preocupat pels crims i els delictes, i també mencionen la violència contra les dones. Així ho vervalitza en Ming (11 anys, Sants-Montjuïc): “Voldria que Barcelona fos una ciutat sense masclisme ni racisme” o en Martí (11 anys, Sarrià-Sant Gervasi): “Quan ets petit no tens consciència de les coses que van passant, i després ets més conscient dels problemes o coses que no t’agraden”.
Les seves idees per mirar de solucionar aquestes injustícies socials impliquen repartir millor els recursos entre la gent de tot el món i acabar amb la pobressa, perquè tothom tingui menjar, aigua i un lloc on dormir.
Generacions responsables
Per a la Mònica Ubalde López, investigadora de l’Institut de Salut Global (ISGlobal) de Barcelona, les preocupacions mediambientals que mostren els infants posen de manifest que “són conscients dels problemes i reptes als quals ens enfrontem, i als quals s’enfronten, al segle XXI”.
Ubalde, que és biòloga i doctora en Biomedicina especialitzada en salut pública, destaca que “la informació i coneixement que tenen a l’abast quant a les problemàtiques ambientals, de salut urbana o d’eficiència energètica, està contribuint a construir generacions responsables amb el seu entorn, amb un fort sentiment de pertinença i compromís amb tots els elements del planeta i els seus habitants: l’aigua, l’aire, els animals i les plantes”.
L’experta també posa en relleu a consciència sobre l’impacte de les desigualtats socials, així com de les conductes violentes i discriminatòries: “Els infants són conscients que la distribució dels recursos no és igual per a tothom. De fet, aquestes desigualtats socials que identifiquen, i que preocupen a gairebé un 50% dels infants, són els principals determinants de la nostra salut i benestar, i estan íntimament lligats amb com és i com es transforma a l’entorn en el qual vivim i ens desenvolupem les persones”.
En aquesta mateixa línia, subratlla que un dels àmbits de la vida dels infants pitjor valorats és com els escolten les persones adultes, “justament les mateixes que hem estat responsables de deixar-los en herència aquests reptes de futur”, i considera que “potser ha arribat el moment de fer una escolta real i assumir la nostra responsabilitat. Les idees i reflexions dels infants reflecteixen una necessitat d’acció immediata i clau per a una millor salut planetària, més sostenible, equitativa i inclusiva”.
Balanç de l’Agenda
L’Agenda dels Infants és el recull de demandes, propostes i idees dels nens i nenes de Barcelona per millorar el seu benestar. S’ha preguntat a més de 5.000 alumnes d’entre 8 i 11 anys per tal de tenir en compte les seves demandes i propostes.
Sota la premissa que els infants tenen dret a ser escoltats, durant les últimes setmanes el blog Educa.Barcelona del Diari de l’Educació s’ha fet ressò dels 11 capítols de l’Agenda dels Infants, en què tracten sobre la família, el bullying, la seguretat, la salut emocional, les pantalles, el temps lliure, el joc, la participació, els serveis bàsics, l’escola i el planeta.