“Podria haver-hi un incendi com el de Los Angeles a Collserola?”. Aquesta és una de les preguntes que han hagut de respondre els alumnes de cinquè de Primària de l’Escola Poveda. En el marc del programa Magnet, els van dur d’excursió a Collserola per tal que, a peu de terra, poguessin comprovar i observar alguns dels paràmetres ambientals d’aquest paratge barceloní.
L’objectiu principal del programa Magnet, impulsat per organismes com el Consorci d’Educació de Barcelona, l’IDAEA-CSIC (Institut de Diagnòstic Ambiental i Estudis de l’Aigua) i la Fundació Bofill, té com a objectiu principal fer que la ciència entri a les aules de forma completa, no només en una assignatura.
El que buscava la Rosa Bonet, directora del centre, quan va decidir adscriure l’escola al projecte quedava clar: aconseguir un aprenentatge més vivencial. La ciència havia de tenir un paper significatiu en la vida de l’alumnat i la millor forma era lligant el mètode científic amb l’aprenentatge del dia a dia. Un exemple és la decoració que tenen les parets de l’escola, on els alumnes de sisè es troben responent a la pregunta de si al seu entorn hi ha o no microorganismes.
Per aconseguir aquesta mirada curiosa i científica, el programa Magnet els va unir amb l’IDAEA, un centre que investiga sobre temes relacionats amb el medi ambient. Una de les formes en les quals fan que la ciència resulti atractiva pels infants és parlant d’ella des de la quotidianitat. “El que intentem, principalment, és conscienciar la societat des d’edats molt incipients per inculcar-los la necessitat de cuidar el món que ens volta i la nostra salut”, ha explicat l’Ethel Eljarrat, directora d’IDAEA.
Un altre aspecte molt destacat és la implicació de les famílies. Un exemple d’això és la Nit de la ciència, on moltes d’elles que viuen al barri es van implicar. És important perquè tot el que aprenen els nens i les nenes de l’escola també acaba repercutint en l’entorn de la família.

Una altra de les entitats impulsores de Magnet és la Fundació Bofill, una entitat sense ànim de lucre amb l’objectiu ferm de promoure el canvi social i la transformació, per a la qual cosa genera idees i cerca propostes per a la comunitat educativa que lluitin contra la desigualtat i generin oportunitats. “És un programa molt exigent que requereix la participació de tot el centre. Això, de vegades, ens fa pensar que els hi costarà voler apuntar-se a aquests projectes”, ha declarat l’Ismael Palacín, director de la fundació.
Segons la Fundació Bofill, Magnet és un programa llarg -es desenvolupa al llarg de 4 anys-, però que deixa molt bons resultats i molta satisfacció, o això els indica la seva experiència amb els 47 centres que ja l’han provat. Per la fundació, no només és important el canvi actual en l’escola, sinó que també esperen que això repercuteixi en els futurs nens que arribin. “L’aprenentatge de la ciència són uns valors d’exigència i de cultura, són una finestra al món”, ha expressat Palacín.
L’altra aresta d’entitat impulsora és el Consorci d’Educació de Barcelona. L’Eulàlia Esclapés, de la direcció d’Educació i Territori, ha explicat que l’origen de la proposta neix de l’esforç col·lectiu de tots i totes les persones que conformen la comunitat educativa, sense aquest optimisme i aquestes ganes de canvi, no s’hauria pogut dur a terme.
Actualment, són tres les escoles barcelonines que participen en el projecte Magnet i que busquen l’aprenentatge de la ciència basat en la vivència i l’experiència.