Només cal tenir un mínim de 18 anys. No cal cap tipus de coneixement previ per entrar a Campus 42, un projecte formatiu per aprendre programació, gratuït, presencial i amb un model d’aprenentatge diferent al que estem acostumats. Sense professors ni llibres ni horaris ni classes. L’alumnat pot anar quan vol i durant el temps que més li convingui les 24 hores dels 365 dies de l’any. I com aprèn? Amb l’ordinador, de forma gamificada i la col·laboració dels companys de cada promoció. I cadascú al seu ritme. I a Barcelona.
Tot i aquesta presentació sorprenent, per estudiar és imprescindible el compromís i la responsabilitat. No tot s’hi val. Un cop entres a formar part del campus, l’alumnat es compromet a fer una quantitat d’hores setmanals que haurà d’intentar complir. I és que la formació, que es pot allargar fins a tres o quatre anys, consisteix en anar passant nivells. I per superar aquests nivells s’han de fer una sèrie de projectes concrets amb un termini màxim de presentació. Si no s’assoleix aquest objectiu, lamentablement quedaran fora del projecte.
“El campus 42 va néixer a París fa més de 10 anys i va arribar a Espanya, primer a Madrid, després al País Basc (Urduliz), fa quatre anys a Barcelona i, per últim, a Màlaga”, explica Ainhoa Zamora, directora del Campus 42, situat al Parc Tecnològic de Barcelona Activa, al districte de Nou Barris. És un projecte internacional, amb 55 campus en 32 països diferents. “Tots els campus tenim el mateix ADN i tots els projectes són els mateixos a São Paulo, al Marroc, a París o aquí”, apunta Zamora, que destaca que és un projecte de la Fundación Telefónica, que compta amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Barcelona.

Tot i la formació completa, que es pot allargar 4 anys per assolir els 21 nivells que capaciten l’alumnat per desenvolupar la feina de programador en diferents àmbits digitals (videojocs, Intel·ligència Artificial, ciberseguretat, desenvolupament web, sistemes operatius i mòbil, entre altres), els estudis, de moment, no tenen títol oficial a Espanya, tot i que sí que hi ha un reconeixement professional del govern francès reconegut pel sistema europeu.
La directora de Campus 42 a Barcelona, però, assegura que l’ocupabilitat dels alumnes està assegurada en un 100% i que el currículum dels estudiants un cop acaben “són els 21 nivells” que han aconseguit al llarg de la seva formació. “Però la gent que entra aquí no ho fa per un títol sinó perquè vol aprendre a programar”, remarca Zamora, que remarca que cada cop hi ha més empreses que els coneixen i busquen perfils professionals que sàpiguen fer programació, una professió cada cop més demandada i encara amb mancances de personal. “Avui dia els títols no es necessiten tant com les competències i sobretot aprendre a aprendre. Has de tenir capacitat per aprendre molt ràpid. I això a 42 ho aprens, per això diem que és molt més que un campus de programació”. I insisteix: “Com que la pedagogia és diferent desenvolupen aquestes competències clau per aprendre ràpid i de manera autònoma. I això ho necessiten les empreses, personal capaç d’orientar-se per a la resolució de qualsevol conflicte i pensar de manera col·laborativa”.
La majoria de perfils que entren al Campus 42 tenen una mitjana de 30 anys, tot i que també n’hi ha de més de 50 o 60 o que està pensant en canviar de professió i gent al voltant dels 20. La gran majoria treballen i, per tant, assisteixen al Campus abans o després de la seva jornada laboral. Molts també tenen família i l’horari els permet la conciliació. Però la intensitat de l’aprenentatge i el fet d’haver de combinar feina i estudis fa que també hi hagi molt abandonament perquè la formació no deixa de ser complicada.

En l’actualitat, hi ha uns 500 estudiants, un 24% dels quals són dones, un percentatge una mica superior als que hi ha en els graus universitaris i en els cicles formatius. De fet, un cop l’any fan una activitat destinada només a les dones per intentar atraure talent femení.
I l’espai és molt gran, dues naus paral·leles que tenen 80 ordinadors cadascuna. Hi ha cuina per poder fer els àpats i fins i tot lliteres i dutxes, ja que hi ha molta gent, sobretot els que venen de lluny, que s’hi poden passar moltes hores seguides.
I com es pot accedir al Campus42?
Si es vol entrar al campus, primer de tot cal fer a través del web un test “de lògica i molt divertit”, assegura Zamora. Un cop superat el test, el futur estudiant haurà d’apuntar-se al que han anomenat PISCINA (se’n fan cinc a l’any) i que consisteix en una “espècie” de procés de selecció “molt intens”. “No busquem el millor talent del món digital, sinó persones que puguin aprendre d’aquesta manera tan diferent. En la pedagogia l’autolideratge és clau, la feina en equip també, has de saber preguntar als teus companys”, explica Zamora.
L’alumnat aspirant ha d’estar 26 dies consecutius de forma presencial al Campus, de dilluns a dilluns durant 4 setmanes. És una introducció a la metodologia del Campus 42 que serveix a la persona que s’ha inscrit per saber si, realment, aquesta pedagogia del que s’anomena “peer to peer” s’adequa a la seva manera de fer i de ser. I és que, la majoria de sense tenir-ne ni idea, hauran de desenvolupar projectes de programació que es van plantejant a poc a poc. Cada persona haurà de buscar les eines que necessiti per poder avançar i trobar la resposta com resoldre el problema de programació que se li planteja. Pot ser a través dels cercadors d’internet, plataformes i, sobretot, la interacció amb la resta de companys. “És superfrustrant perquè no et surten les coses a la primera perquè ningú t’explica com ho has de fer i per això ho has de provar una segona i una tercera vegada o les que calgui”, remarca Zamora.
De fet, una de les claus d’aquesta metodologia d’aprenentatge és, segons la directora del Campus 42 a Barcelona, precisament, la “gestió de la frustració, la capacitat de relaxar-te i el demanar ajuda. Això és clau”.
Un cop superada l’experiència de la Piscina, l’alumnat ja podrà entrar al Campus 42, on haurà de fer el que s’anomena la Common Core, que és l’aprenentatge de les bases de la programació que s’acaba assolint de mitjana en un any i mig o dos i que correspon a 7 nivells. A partir d’aquí hi ha molts alumnes que ja troben feina de programació, tot i que Zamora assegura que és millor completar la formació fins als 21 nivells, perquè “el rol que podràs desenvolupar en una empresa serà molt diferents”, molt més important i complet.
Així, en aquesta segona etapa, anomenada Outer Core, comença la tria i l’aprenentatge cap a l’especialització, una formació que es completa també de mitjana en un 1 o 2 anys més durant els quals també es fan dues “experiències” en empreses.
Els estudiants
El Martí té 31 anys i des dels 20 ha treballat en el món de l’hostaleria. El febrer del 2023 va entrar a la piscina i després va començar el curs de Common Core al Campus 42. “Volia fer una transició laboral i això s’adaptava al que volia fer, no s’ha de pagar i m’encaixava”, explica. Va combinar la feina amb la programació fins al gener passat, que va deixar el restaurant per acabar la formació inicial, prevista a l’octubre, quan començarà l’especialització en ciberseguretat. “Aquí vas al teu ritme tot i que t’exigeixen que hi siguis i tens unes dates concretes per entregar els projectes. A més, si fem feines amb altra gent també tens el compromís amb els companys”, relata. Tal com ha explicat Zamora una mica abans, el Martí reconeix que aprendre programació al Campus 42 “no és fàcil”.

A l’ordinador del costat del Martí hi seu la Yajaira, de 26 anys. Ella va estudiar un cicle formatiu de videojocs i es va especialitzar en modelatge 3D, tot i que no li acabava d’agradar. Va començar a mirar vídeos per aprendre programació a Youtube fins que va conèixer el Campus 42. Ella va entrar a la piscina del juliol del 2023 i va arrencar el Common Core més tard coincidint amb el Martí. Tots dos coincideixen que l’aprenentatge “no és per tothom”. “És necessita molta disciplina, constància i compromís amb un mateix”, reconeix el Martí. “T’has de buscar la vida”, expliquen, tot i que asseguren que els companys, “la comunitat, t’ajuda a tirar endavant”. Coneixen gent que venen de la Vall d’Aran, de Figueres o d’Osca expressament fins al 42 a estudiar. A més hi veuen futur, estan convençuts que trobaran feina perquè “falten professionals especialitzats” en aquest sector.
En una franja d’edat ja més elevada hi ha el Luis Miguel. Té 58 anys i va estudiar informàtica, tot i que tota la seva carrera professional l’ha desenvolupat en l’àmbit del management internacional d’empreses. Va fer la piscina el juliol del 2023, com la Yajaira, perquè “volia fer reciclatge” i després va començar el Common Core. Es vol especialitzar en Intel·ligència Artificial per canviar el seu àmbit de treball, ja cansat de “viatjar i ser carn d’aeroport” amb la seva feina de tota la vida. Combina la formació de programador amb les classes d’informàtica i la conciliació familiar. Destaca que una de les coses que més ha après és gestionar “la frustració” i consdera com a eina important per superar els entrebancs i els dubtes el “ser capaç de reconèixer que no et surt i preguntar als companys”. “L’aprenentatge col·lectiu és molt important”.
A part de l’aprenentatge gamificat i l’aprenentatge entre iguals (peer to peer), des de l’equip de suport del 42, format per sis persones, entre les quals la directora, s’organitzen xerrades sobre com buscar feina, millorar el perfil de Linkedin o com preparar-se les entrevistes. A més, fa tres anys que han acollit un hackaton de la Nasa a les seves instal·lacions i també organitzen xerrades amb gent emprenedora, com per exemple el mes passat, el Ferran Adrià.
Les properes piscines o proves d’accés es faran del 7 de juliol a l’1 d’agost i de l’11 d’agost al 5 de setembre. També s’organitzen piscines de cinc dies per apropar-se al que vol dir el Campus 42, una de les quals només per a dones, i una piscina centrada en la ciberseguretat.
Un projecte, com destaquen a la seva web, innovador i encara no del tot conegut a Catalunya, com lamenta Zamora, que fa una crida a tots aquells que els interessi aprendre una professió de futur, encara que no tinguin estudis ni cap mena de coneixement, a tirar-se a la piscina i ampliar la comunitat del Campus 42.