Fòrums de teatre i dansa, espais d’organització, centres d’educació… Tots aquests projectes donen vida als barris i generen una possibilitat als joves de participar i implicar-se en el seu entorn. Descobrir aquests projectes és l’objectiu de la iniciativa En la recerca del desenvolupament, impulsada per l’Assemblea de Cooperació per la Pau (ACPP), l’Escola Lliure El Sol i Teleduca, que des del 2018 organitzen bianualment sessions de mapatge de barris en la recerca d’entitats i projectes que promoguin el lleure i l’acció jove.
D’aquesta manera, enguany un grup de joves d’entre 17 i 25 anys s’han ajuntat per treballar plegats en l’estudi del barri de Ciutat Vella. El resultat ha estat descobrir i conèixer sis entitats noves: Forn de teatre Pa’tothom, Colectic, Joves del Centre, RAI –Recursos d’Animació Intercultural–, Unió Sindical Obrera de Catalunya i el Sindicat d’Estudiants. Així, en diverses sessions durant el curs passat, els joves participants van decidir quines entitats volien destacar, sobre les quals van realitzar vídeos documental i les van col·locar en un mapa, generant així una cartografia de la Ciutat Vella pensada per i per als joves.
“És una iniciativa important, perquè moltes vegades els joves no coneixen els recursos que tenen al voltant, en els quals poden implicar-se i participar en projectes socials i polítics”, explica Maria Outomuro, tècnica d’Intervenció Social de l’ACPP. A més, enguany el projecte ha cobrat més rellevància, pels “moments difícils” pels quals passa el món associatiu a causa de la pandèmia i les restriccions de mobilitat i reunió. I és que el coronavirus ha dificultat l’execució del projecte, però així i tot “el resultat ha estat molt satisfactori: les entitats han estat molt agraïdes de poder participar-hi i els joves contents per haver pogut expressar-se amb les càmeres i fer de periodistes“, afegeix Outomuro.
‘Mapejant’ el barri
El grup de joves que han participat del projecte -una quinzena- està format per persones de diverses edats i motivacions. N’hi ha que participen del teixit associatiu des d’esplais o caus, implicats en projectes socials o d’altres més joves estudiants de Batxillerat. Aquest és el cas de l’Ainoa Muñoz, qui va conèixer el projecte gràcies a la funció que fa l’ACPP d’assessorar Treballs de Recerca de segon de Batxillerat. “L’Assemblea va venir al meu institut per a proposar-nos als que fèiem un treball de l’àmbit social si volíem fer-lo en col·laboració amb ells”, explica aquesta exalumna de l’INS XXV Olimpíada.
Així, l’Ainoa, que va fer el seu Treball de Recerca sobre com aplicar la filosofia de vida de l’Albert Espinosa a l’educació, va entrar en contacte amb l’ACPP, que també li va proposar de participar com a voluntària en el projecte En la recerca del desenvolupament. Igual és el cas de la Ruth López, companya de classe de l’Ainoa, que també va fer el seu Treball de Recerca amb l’ACPP. “Quan ens van proposar fer aquest voluntariat, de seguida ens va engrescar la idea. Ens va semblar un projecte molt interessant poder conèixer les entitats d’un barri i investigar què fan”, diu la Ruth.
Ni ella ni la seva companya són de Barcelona (viuen a Gavà i Sant Boi), però “ens interessava molt conèixer millor com un barri amb tant turisme aconsegueix mantenir la vida als carrers”, reflexiona l’Ainoa. A més, el voluntariat els va donar eines per a “poder investigar sobre entitats i iniciatives que també puguin haver-hi a les nostres ciutats”, afegeix la Ruth.
Intermitències per la pandèmia
De seguida que es van afegir al voluntariat, els joves com la Ruth i l’Ainoa es van anar trobant a les sessions que se celebraven a l’Escola Lliure El Sol, on tenien debats i reflexions socials per a començar a trobar els punts en comú i veure quines entitats els agradaria conèixer més a fons. Però “tot just quan vam decidir quins eren els projectes que ens agradaria entrevistar, va començar la pandèmia i tot es va aturar”, recorda l’Ainoa. Així que les sessions grupals van passar a ser telemàtiques i les gravacions es van haver d’ajornar, però finalment, aquest setembre es van poder realitzar les entrevistes i els resultats ja estan penjats al web.
Tot i haver començat ja la universitat, aquestes dues joves van trobar el temps per a finalitzar el seu voluntariat, en un projecte que descriuen com una “experiència enriquidora: hem conegut moltes entitats que no coneixíem i de les quals potser, qui sap, en un futur acabem participant o a les quals hi podem adreçar gent que ho necessiti”, explica l’Ainoa.