Antoni Gaudí era arquitecte, però les seves creacions són també considerades obres d’art. I Leonardo da Vinci? Inventor, arquitecte, botànic i científic, però també molt prolífic en pintura, filosofia, música i poesia. “La història recorda aquests dos grans tòtems com a homes de ciència, però sense l’art i la sensibilitat, les seves obres no haurien estat el que són”, reflexiona Mireia Planas, pianista i professora del Conservatori Municipal de Música de Barcelona (CMMB).
Planas reivindica els estrets vincles que hi ha entre les arts i les ciències, encara que a un primer cop d’ull puguin semblar disciplines molt separades. “Hi ha molts càlculs darrere la Sagrada Família, igual que n’hi ha darrere una partitura”, explica la pianista. La sensibilitat, creativitat i flexibilitat de la música ajuden a ampliar mires dels projectes científics, mentre que la tècnica pot aportar més rigor al mètode i aprenentatge musical. És per aquests punts en comú, que el CMMB i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) col·laboren per apropar els dos mons, en un projecte que duu el nom de Música amb Enginy.
Aquest conveni, signat en el marc del projecte UPCArts, es basa en una cooperació entre l’orquestra universitària i la del conservatori, així com en la celebració de cicles de xerrades amb alumnes apassionats igualment per la ciència que per la música. “Aquestes col·laboracions neixen per la creença que les enginyeries s’han d’apropar més a la societat”, considera el rector de la UPC, Francesc Torres. Així, amb aquesta col·laboració es garanteix “una millor oferta cultural de l’alumnat i augmentar-ne la consciència social, a la vegada que aportem els nostres coneixements tècnics al sector de les arts català”, apunta el rector.
I és que, tal i com s’ha pogut veure en els cicles de xerrades, els estudis musicals i tècnics es complementen de diverses maneres. “Comparteixen la intuïció, l’estructura i el valor del compromís, perquè són disciplines molt exigents”, considera Mireia Planas. La pianista posa l’accent en que, al llarg de la història, “des de l’antiga Grècia, els pilars de l’educació eren les matemàtiques i la música per tot el que aportaven al desenvolupament de l’alumne”. Amb els anys, ciència i art s’han anat separant, al menys als currículums escolars, però són dues passions que sovint van plegades. “Molts dels nostres alumnes també són estudiants de música, de diferents nivells, i compaginen dues carreres molt exigents. Això demostra una forta vocació”, explica Francesc Torres.
Fomentar el tecnohumanisme
El binomi d’estudiar música i ciència a la vegada és tan comú que la UPC i l’ESMUC (Escola Superior de Música de Catalunya) van engegar els estudis de doble titulació en Matemàtiques i Música. “Donem resposta a una realitat que no és majoritària entre els estudiants, però sí significativa”, assegura el rector de la UPC, qui afegeix que “darrerament semblava que el saber estava encaixonat per disciplines, però cada dia creem ensenyaments més transversals que potencien la creativitat en les matemàtiques o la sensibilitat social en enginyeria”.
Són molts els alumnes que, tal com afirma Mireia Planas, “no veuen la diferència entre arts i ciència”. L’objectiu, doncs, d’aquestes col·laboracions és apostar per ensenyaments més transversals que enforteixin les visions tecnohumanístiques. “És important que els estudiants tinguin present quin serà l’impacte dels seus treballs sobre la vida de les persones. Les arts ajuden a elevar la consciència del servei a la societat”, apunta Francesc Torres, qui reivindica la importància d’enfocar les ciències des d’una perspectiva multidisciplinar.
Aquesta idea ja s’està aplicant, de la mà del projecte UPCArts, als estudis superiors, però Planas i Torres destaquen la necessitat de casar ciències i arts des d’abans, ja durant l’educació obligatòria. “La música sempre ha estat molt marginada als estudis de primària i secundària i ara sembla que, per fi, se li està començant a donar la importància que mereix”, apunta la pianista. Per la seva banda, el rector de la UPC considera que fer més permeable la divisió entre disciplines ajudarà a fer més populars les carreres STEAM (ciència, tecnologia, enginyeria, arts i matemàtiques, segons les seves sigles en anglès), sobretot entre les dones. “Actualment tenim només un 20% de noies a les carreres d’enginyeria i això es pot canviar si focalitzem en la importància social, mediambiental de les ciències. I les arts ens poden ajudar en això”, assegura el rector.