A finals de 2018, la plataforma de drets digitals Xnet va engegar, amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona, el Consorci d’Educació i l’Affac, un pla pilot per dotar els centres escolars de la ciutat d’una bateria d’eines digitals alternatives a Google. Així, es va crear el suite educatiu Digital Democràtic, que va entrar a les aules de tres escoles el curs 2020/21 i que s’obrirà a més centres el curs vinent. Aquest programa va neixer amb les queixes d’un grup de famílies molestes amb el monopoli del gegant de Silicon Valley i el tractament de protecció de dades que es feia a través de les seves eines. “Jo he arribat a signar papers d’autorització perquè els meus fills fessin servir eines digitals a l’escola en què el nom de l’eina en qüestió estava en blanc”, explica Cecilia Bayo, una de les precursores d’aquesta iniciativa i membre de l’àrea d’educació d’Xnet.
Un dels motius principals per crear aquesta suite digital es basa en implementar una política de protecció de dades als centres que realment compleixi amb la legislació i que sigui respectuosa amb els drets dels infants i les famílies. I és que “confiar-ho tot a Google té riscos”, alerta Bayo. Per això, juntament amb aquesta suite, es proporcionarà a les escoles que la implementin una guia amb explicacions sobre els protocols d’usabilitat de les eines digitals, així com sobre els deures i drets de famílies i centres.
“Hi ha una sèrie de coses que cal fer, no perquè ho digui la llei, sinó perquè serveixen per protegir-nos”, diu Simona Levi, fundadora d’Xnet, que alerta que, tot i que la legislació està pensada per distribuir responsabilitats entre els usuaris, les administracions i les empreses, “deixar-ho tot en mans de grans multinacionals, amb uns termes d’ús confosos, suposa que la responsabilitat última de qualsevol cosa que passi recau en el més dèbil, que en aquest cas és l’escola”, apunta Levi, que es lamenta que ningú s’hagi molestat en explicar la importància de la protecció de dades a les escoles.
Les escoles són aprofitades per les empreses tecnològiques per recollir dades perquè les obtenen ja segmentades per edat, localització i classe
“Sempre ens ha semblat una cosa molt complicada i a la qual hem parat poca atenció”, explica Mireia Gómez, mestra de l’escola Montseny, una de les quals ha participat al programa pilot. Des d’Xnet reconeixen que el codi normatiu de les escoles és confós en aquesta matèria i, precisament per això, les bigtech proposen termes d’ús poc clars que els eximeixen de responsabilitats i els permeten negociar amb les dades. I és que, tal com diu la famosa frase: si quelcom és gratis, el producte ets tu. Així, el veritable negoci de Google es troba en “l’extracció i el processament de les dades per la creació de productes predictius que ens modifiquen conductualment”, assegura Bayo. I les escoles són un gran escenari de recollida de dades perquè, per una banda, hi ha infants que és possible que encara no tinguin tauletes ni mòbils a casa, i perquè les dades ja estan segmentades per edat, localitat i, fins i tot, classe econòmica.
I, encara que Internet pugui semblar un territori eteri i poc concret, els perills que s’hi donen són reals si no s’actua bé. Tant és així que Google va ser condemnat el 2019 a pagar una multa de 170 milions de dòlars als Estats Units per recollir informació personal de menors a través de Youtube sense consentiment. “És cert que Google ens oferia moltes facilitats, però vam dir prou per ètica, perquè no ens agrada el que fa i perquè no podem permetre que es faci negoci amb les criatures, que són la part més fràgil de la societat”, diu la mestra Mireia González.
Una digitalització crítica
El suite digital creat per Xnet per escoles està conformat per eines de software lliure -per tant auditables per part de la ciutadania, perquè tothom pugui saber com funciona el seu codi- i integra Nextcloud -pels servidors-, Big Blue Botton -per les videoconferències i pissarres digitals-, Moodle -per la gestió-, Jitsi -videotrucades- i Etherpad -per a la creació i compartició de documents-, entre d’altres. Canviar per aquests productes les clàssiques propostes de Google com Drive, Meets o Calendar no només suposa més autonomia de centre, sinó que suposa “replantejar el model d’escola perquè no afavoreixi el monopoli i plantegi opcions digitals crítiques i plurals, coherents amb el paper que ha de tenir l’educació”, assegura Bayo.
L’eina desenvolupada permet ser personalitzada segons les necessitats de cada centre
Així, tot i que pugui semblar que no, hi ha moltes opcions lliures i democràtiques per fer el pas a la digitalització: “és el capitalisme qui ens diu que no hi ha cap altra manera de fer les coses diferent a la seva”, assegura Simona Levi. De fet, a aquesta creença que no hi ha alternatives, sovint, s’hi suma la por a allò desconegut i molts usuaris descarten migrar a eines que no siguin propietat de Google. Això, segons Mireia González, també passa a les escoles: “Hi ha certs mestres que estan més avesats al món digital i no els suposa tant problema canviar, però n’hi ha que només saben fer servir Google i el canvi els espanta més”. Conscients d’això, des d’Xnet s’ha decidit desenvolupar eines amb una interfície molt simple i el més semblant a Google possible: “Hem intentat, en la mesura del possible, que trobis un botó al mateix lloc que el trobaries a l’eina de Google”, diu Levi.
Així una de les grans oportunitats d’aquestes eines és que són personalitzables depenent del centre i les seves necessitats, sent molt fàcils de fer servir, però amb l’opció de fer-se més completes i complexes per qui ho necessiti. L’objectiu d’Xnet era que la corba d’aprenentatge fos propera a zero i, segons González, ho han aconseguit: “Ens ha agradat molt el procés, perquè s’ha basat en escoltar-nos i en tenir en compte les nostres necessitats. Ha estat una migració molt tranquil·la i estem encantats”, diu. Ara, l’objectiu és que aquesta transició arribi a totes les escoles de Barcelona, per després arribar a tota Catalunya. Per això, aquesta setmana Xnet ha organitzat una sèrie de tallers presencials als quals s’han inscrit vora 100 escoles i una vintena d’entitats, que van des de l’àmbit educatiu al del lleure o la cultura. Així, Barcelona lidera la revolta contra el monopoli de Google: “comença la reconquesta”, diu Levi.