Un documental estrenat aquesta setmana i anomenat ‘Bicibús’ explica els orígens del moviment a Barcelona i les raons per les quals les famílies s’organitzen per anar plegades en bicicleta i deixar els infants a classe. Es tracta d’un vídeo de 27 minuts fet per estudiants internacionals del curs INto INdustry Programme de la productora audiovisual OTOXO Productions.
Entre els motius que van portar a crear el Bicibús, figuren les crítiques a l’elevada contaminació i el soroll dels vehicles de motor, mentre que anar en bici no té impacte mediambiental ni acústic. Al documental, una de les mares destaca la necessitat que els carrils bici siguin més amples, que estiguin ben asfaltats i que no siguin tan exposats al trànsit de cotxes, mentre que un dels pares comenta el que li diu el seu fill: “Papi, per què els que manen no veuen que calen més carrils bici?”.
Aquesta iniciativa aposta per la mobilitat sostenible, que equival a una millor salut de les persones, per la qualitat de l’aire que respirem i per la contaminació acústica que pot ocasionar lesions auditives. Posa com a exemples els casos de les ciutats d’Amsterdam (Països Baixos) i Copenhaguen (Dinamarca), on anar en bicicleta està més normalitzat.
L’objectiu del Bicibús és aconseguir els canvis urbanístics i de mobilitat necessaris perquè moure’s a peu i amb bicicleta per la ciutat sigui còmode i segur per a tothom, també per als infants. A cada Bicibús hi ha un adult que obre la ruta, que s’anomena conductor, i un altre que la tanca, que es diu revisor, i també hi ha dos o tres adults encarregats d’aturar el trànsit dels carrers que travessen, que reben el nom de flequers.
Seguretat
Per tal de fer visible el grup de Bicibús i proporcionar més seguretat, els organitzadors s’identifiquen amb armilles grogues i els participants amb armilles blaves. A més, compten amb el suport de la Guàrdia Urbana que els acompanya en el recorregut.
Tenir en compte la seguretat és imprescindible, i és que com diu una nena al documental, “et poden atropellar”. Una mare explica com li va passar exactament això i va sortir volant uns metres. Encara té l’ensurt al cos i pateix pel que li pugui passar a una personeta d’un metre d’alçada, per la qual cosa reivindica infraestructures més segures.
Activisme de la felicitat
Però allò que proporciona més elements positius d’anar en bici a classe és, segons detallen els petits protagonistes al documental, “quan pugem molt i baixem”, o “vaig ràpid amb molts amics”, o “et dona l’airet a la cara”. Així, més que una “activisme de la bicicleta”, asseguren les promotores de la iniciativa, el que hi ha és un “activisme de la felicitat”, perquè els infants arriben a l’escola amb més energia i s’ho han passat bé pel camí.
El desig de les integrants del Bicibús és que, amb els anys, aquest moviment sigui una anècdota del passat i que la ciutat estigui preparada per a la bici, tant per a adults com per a menors.
Amb aquesta finalitat, el passat 15 de maig es va organitzar a Barcelona el primer Kidical Mass amb nens i nenes de Catalunya que cada setmana van en bicicleta a l’escola en les línies de bicibús, per tal de reclamar una infraestructura ciclista més segura i inclusiva.
La Kidical Mass és un moviment internacional que vol animar mainada i persones adultes en l’ús de la bicicleta en els seus desplaçaments quotidians, i demana una pacificació dels carrers, especialment en els entorns escolars.
Novetats
Després de la visualització del documental, el regidor del districte de l’Eixample, Pau Gonzàlez, va reiterar el suport de l’Ajuntament de Barcelona al Bicibús i va recollir les propostes per millorar la seguretat en els recorreguts i per alleugerir els tràmits burocràtics. Gonzàlez va lloar “com les famílies s’organitzen per recuperar l’espai públic” a Barcelona de la mà d’un moviment saludable i col·lectiu.
Durant la presentació del documental aquest dimarts a la premsa al recinte de la Model, Rosa Suriñach, una de les impulsores del bus ciclista de l’Eixample, va anunciar la inauguració d’una nova línia el 14 d’octubre al Fort Pienc, que serà el número 13 a la ciutat. Inicialment, es tracta d’una línia quinzenal, però l’objectiu és que passi a ser setmanal.
A més, la línia de Sant Antoni, que fins ara es feia els divendres, com la gran majoria de Bicibús, passa a fer-se diària. Els divendres tindrà el recorregut habitual i de dilluns a dijous en tindrà un itinerari nou.
A Catalunya, el Bicibús va néixer a Vic, i a escala internacional, el moviment s’ha estès a diferents ciutats europees i recentment ha arribat als Estats Units.