“Ara estic bé”. Aquesta és la resposta que coincideixen a donar l’Aymane i el Malang Saidy quan els pregunten si la decisió de marxar del seu país i abandonar la família per intentar millorar la seva situació vital ha estat positiva. Són menors i amb la imatge d’una Europa idealitzada han passat uns primers mesos molt durs a Barcelona fins que han arribat a la Fundació Comtal, al vell mig del barri de Sant Pere, Santa Caterina i la Ribera, a Ciutat Vella, on han entrat a formar part del programa d’inserció laboral ‘Construeix-te’, des d’on reben formació, un tastet d’oficis i els ajuden a orientar-los per encarar un futur professional a Catalunya. També fan servei a la comunitat des del Bar del Convent de Sant Agustí, un projecte social on també hi col·labora la Fundació Comtal i que dona continuïtat a la formació d’inserció laboral que reben els joves.
El Malang Saidy va arribar a les Canàries després d’una setmana de viatge en una barcassa. Des d’allà el van traslladar a Barcelona, on va arribar fa cinc mesos sense saber parlar castellà ni català. Viu a Granollers en un pis amb altres menors nouvinguts i cada dia viatja amb tren fins a Barcelona, ciutat on desitjava arribar perquè li agrada molt jugar a futbol i és un gran seguidor del Barça. Durant aquests mesos, a més de construir un robot que ajuda a identificar les emocions, ha començat a parlar castellà, a fer classes de català. i el dubte de si s’havia equivocat marxant del seu país i deixant la família es comença a esvair. La delicada situació que els ha motivat a marxar del seu país, també es converteix en una gran responsabilitat, ja que l’objectiu de poder ajudar la família i enviar-los diners no és tan fàcil com s’imaginaven.
De la mateixa manera, l’Aymane, que havia estudiat castellà a Tànger i s’expressa molt millor, explica que va venir a Barcelona fa sis mesos amb els seus pares en avió i que va decidir quedar-se. El primer centre on va anar a parar i on convivia amb altres joves no va ser un bon començament. Lamenta que el mal comportament d’alguns d’aquests adolescents nouvinguts esquitxa la resta. La imatge que tenen d’Europa i que els fa marxar de casa seva xoca amb el que després es troben quan arriben aquí. Ara viu a l’Hospitalet i li brillen els ulls quan explica que ell vol estudiar i té clar que vol fer un grau d’integració social per treballar ajudant joves com ell. Considera que és important que els joves nouvinguts puguin tenir referents de gent que ha viscut el mateix que ells. I és conscient que l’esperen sis anys d’estudis per assolir un grau superior.
Taller tecnològic
Així com té paraules d’agraïment per la formació i l’acompanyament que està rebent a la Fundació Comtal, l’Aymane lamenta les actituds racistes que pateix a diari. “A vegades entro al metro i veig com hi ha gent que s’agafa la bossa per por a que li robi”, explica, recordant que molts cops de camí al GarageLab, el taller tecnològic on ha après a fer robòtica i on han desenvolupat el joc educatiu, l’han aturat els Mossos, segons diu, simplement pel seu aspecte i per vestir d’una determinada manera. Són alguns dels prejudicis fruit del desconeixement que molts ciutadans tenen respecte a aquests joves nouvinguts que, com l’Aymane i el Malang, només busquen una segona oportunitat.
Tots dos han arribat a la Fundació Comtal derivats des del centre de menors que els va acollir en un primer moment. Han entrat al programa d’inserció laboral ‘Construeix-te’, dirigit a joves de 16 a 21 anys, després de passar un examen i una entrevista. Un cop dins, reben una “primera acollida”, segons explica l’educadora referent del programa, Maria Abella, en què aprenen competències bàsiques, és a dir, català, castellà, matemàtiques, informàtica, cuina i jardineria i també orientació personal i professional. “L’objectiu és que agafin una base per després poder fer un Programa de Formació i Inserció (PFI), que sense l’idioma no hi podrien accedir”. De fet, diu la Maria, a la Fundació Comtal els acullen quan arriben al país amb “unes expectatives del què és Espanya i Catalunya” que no té res a veure amb el que s’acaben trobant.
Robots per a salut mental
L’educadora que està al capdavant del GarageLab i que ha dinamitzat el joc ‘Robots per la salut mental’, Elvira Mora, explica que el projecte es divideix en dues fases. La primera, de novembre a desembre, és quan van rebre la formació de competències bàsiques, on els van explicar sobretot coneixements mínims d’informàtica bàsica. En una segona fase, a partir del gener i febrer, ja van començar a fer programació, moment en què van entrar l’Aymane i el Malang.
Els joves van elaborar un joc de taula amb un robot perquè els infants del centre obert de la Fundació Comtal, de 8 a 12 anys, aprenguessin a gestionar les emocions, a reconèixer-les i a validar les dels altres. Un cop acabat el joc, els 15 joves nouvinguts van presentar-lo davant dels infants, convertint-se per un dia en Game Masters (directors de joc).
L’Elvira explica que a part d’aprendre nocions d’informàtica i robòtica, l’objectiu del projecte és trencar amb l’escletxa digital i treballar diversos aspectes, com el coneixement computacional, saber ordenar les idees i seqüenciar-les, el treball en equip o la frustració. “Són competències transversals que són necessàries per la vida i la inserció laboral. Al final la robòtica és una excusa per treballar totes les altres competències, perquè ni ells, ni jo tampoc, no es dedicaran a la robòtica”, remarca. De fet, cap dels dos joves vol enfocar els seus estudis cap a la tecnologia. A part de les nocions d’informàtica i robòtica, també han treballat el disseny de samarretes i clauers, vinils i han utilitzat la impressora 3D.
Ara, l’Aymane i el Malang Seyda continuaran la seva formació iniciant aquest pròxim curs un PFI de Cuina i Fusteria, respectivament, a la mateixa Fundació Comtal, on s’hi han sentit molt còmodes i molt acompanyats. Volen continuar estant vinculats amb l’entitat que s’ha convertit per a ells en una segona casa. En definitiva, el projecte és una “excusa”, com diu l’Elvira, per treballar tot un seguit de competències transversals, així com també fomentar la integració dels joves acabats d’arribar a Catalunya, acollint-los i acompanyant-los en el seu camí per reconstruir la seva vida, a través de la formació i l’ocupació.