Els infants voldrien tenir més temps lliure i més llibertat per decidir quines activitats fer en aquesta estona. Només el 49% diu estar totalment satisfet amb la quantitat de temps lliure que té i, en general, a mesura que es fan més grans estan més descontents, tal com indica el capítol sisè de la segona edició de l’Agenda dels infants elaborada per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona.
Per als menors i les menors consultades, des de la seva perspectiva, les responsabilitats i les tasques diàries els treuen temps per fer allò que els agrada i voldrien menys deures i més estones lliures dins l’escola.
“’Tenir més temps lliure per jugar i fer les coses que ens agraden’ és una de les demandes clau dels infants tant en la segona com en la primera edició de l’Agenda dels infants. La poca satisfacció dels nens i nenes amb el seu temps lliure és el reflex d’una qüestió no resolta a nivell de tota la societat”, explica Elisa Stinus, especialista en polítiques de temps i investigadora de l’Institut Infància i Adolescència.
Stinus aconsella fer una lectura d’aquestes dades des de la “doble perspectiva generacional” tenint en compte les necessitats de la infància i de les famílies. D’una banda, recomana “repensar la centralitat del temps laboral de les persones adultes i avançar cap a un temps de treball equilibrat amb el temps de vida, on tothom (no sols les dones) puguin conciliar la feina amb la vida personal i tenir, així, més temps de qualitat en família com demanen els infants”. L’experta indica que s’estan fent avenços en matèria de baixes parentals iguals i intransferibles, teletreball, flexibilitat horària, desconnexió digital i reducció del temps laboral amb igual salari.
D’altra banda, Stinus afirma que “cal seguir apostant per prestacions i serveis públics universals per garantir el temps de qualitat entre iguals dels infants quan les famílies no se’n poden fer càrrec o necessiten suports. Les escoles bressol i els espais familiars, les activitats extraescolars assequibles per a totes les famílies, els casals en moments de vacances o els espais de joc a l’aire lliure a través d’associacions d’educació en el lleure són una aposta que contribueix a avançar en la bona direcció”.
Algunes idees dels i les escolars tenen a veure amb tenir més moments de descans i lleure, buscant un equilibri amb el temps dedicat a l’escola, amb horaris escolars més flexibles i més dies de vacances o caps de setmana. Una altra proposta és organitzar millor el temps per tenir més estona per fer coses que els agraden.
“Jo crec que l’escola l’hauríem de fer igualment, però de forma més divertida, així no sentiríem que ens falta temps lliure”, diu en Pere, que té 11 anys i estudia a Les Corts. “A sota casa meva hi ha la ronda de Sant Antoni, i allà hi ha un lloc per jugar. Però no hi vaig gaire perquè no tinc temps”, resumeix la Ruth, d’11 anys i del districte de Ciutat Vella.
Extraescolars
Poder decidir quines activitats fer durant el temps lliure és una de les peticions dels infants: només el 27% afirma que pot decidir què fer. Alguns infants expliquen que se senten obligats per les seves famílies a fer extraescolars o que poden escollir-ne algunes, però d’altres són innegociables.
Els agradaria passar més temps amb la família i amb les amistats, i és que el 46% remarca que es troben molt poc amb els seus amics i amigues fora de l’escola, com a molt, algun dia al mes.
“A vegades fem extraescolars que no ens agraden”, afirma Joana (9 anys, Sant Martí). “A mi sí que em deixen fer les extraescolars que vull amb la condició que faci anglès”, assenyala la Maria (11 anys, Les Corts).
En aquest sentit, les propostes que fan són, per exemple, oferir més activitats extraescolars per a tothom, que els ajudin a organitzar-se per poder fer el que els agrada durant el temps lliure, jugar més amb les amistats i fer més activitats a l’aire lliure, i poder fer les coses sense deixar-se influenciar per altres persones.
Per a Stinus, malgrat que molts infants tendeixen a demanar menys temps d’escola i més vacances, “cal actuar des de la responsabilitat de proveir tots els infants amb les màximes oportunitats educatives per no generar temps empobrits o, en el pitjor dels casos, temps segrestats per les pantalles”.
Stinus analitza que la corresponsabilitat en la parella i les xarxes d’intercanvi entre famílies incideixen directament en la consecució de tenir més temps de qualitat en família i entre iguals. “És important tenir en compte que els nens i nenes no només demanen més temps lliure sinó també poder decidir a quines activitats destinen el seu temps. Justament perquè el temps fora de l’escola pugui ser considerat temps lliure pels infants és important que no sigui un temps que les persones adultes omplim segons els nostres criteris sinó que ells i elles participin en la decisió i elecció de les activitats que realitzen”, afegeix.