L’experiència personal en educació és molt valuosa, però el que és interessant és complementar-la amb el mètode científic per augmentar les probabilitats d’aconseguir el nostre objectiu. Aquesta és la tesi que el biòleg i investigador en psicologia de l’aprenentatge Héctor Ruiz Martín va plantejar en el marc de la presentació del curs 2024/25 d’Educaixa.
Avui dia ningú no nega que darrere d’una operació quirúrgica hi ha un coneixement i unes evidències mèdiques, explica Ruiz, però no sempre ha estat així, sinó que l’experiència, la tradició i l’autoritat han guiat durant segles algunes decisions de la medecina.
Per això, advoca per apropar-se a la ciència també en el món de l’educació, per obtenir més informació. “No estic dient que no hem de fer cas de l’experiència personal, sinó que si la podem complementar amb informació científica per millorar la visió, millor”, va afirmar en una conferència al CosmoCaixa de Barcelona que es va seguir en streaming als diferents CaixaForums del territori espanyol: Barcelona, Lleida, Tarragona, Palma, València, Saragossa, Sevilla i Madrid.
Limitacions
“L’experiència personal és un valor, però té les seves limitacions. No podem pensar que amb ella serà suficient. El coneixement científic té limitacions, i l’experiència personal també”, va sostenir l’investigador, expert en com aprèn el cervell i com aplicar-ho a la pràctica educativa.
Així, fiar-se només de l’experiència comporta alguns “biaixos cognitius” a causa del funcionament del cervell, com ara biaixos de percepció o d’interpretació, perquè ens pot arribar una informació i nosaltres reinterpretar-la segons les nostres idees o expectatives. També va citar la memòria esbiaixada, perquè no ho recordem tot de la mateixa manera, i això dona lloc a conclusions també esbiaixades.
Dissonància cognitiva
Com a mostra, la idea que la Terra era el centre de l’Univers. Per explicar que la Terra girava al voltant del Sol, va ser necessària la ciència. I això va donar lloc a una “dissonància cognitiva” per a moltes persones de l’època, com una mena de conflicte interior en què unes idees profundes i arrelades queden en dubte.
En el terreny de l’educació, Ruiz va fer referència a una investigació sobre competència lectora en alumnat de 4rt de primària, en què un mètode funcionava més que un altre, i és que són molts els factors que depenen de l’aprenentatge. Tot i això, va considerar el mètode científic com “una de les millors eines que tenim per discernir quin efecte té cadascuna de les variables de l’aprenentatge”.
Héctor Ruiz dirigeix la International Teaching Foundation i és un referent internacional en temes d’aprenentatge, memòria, educació basada en evidències científiques. Ha investigat en universitats dels EUA i a la NASA, ha assessorat governs de diferents països en matèria d’educació i és autor dels llibres “¿Cómo aprendemos?” (2020) i “Conoce tu cerebro para aprender a aprender” (2020).