Aules plurilingües i cohesió social

Victòria Oliveres
18/5/2017

Què fan els centres educatius amb totes les llengües maternes que tenen els seus alumnes? Hem visitat tres projectes que es desenvolupen en escoles i instituts amb alumnes d’orígens molt diversos. En ells es tenen en compte la diversitat cultural i les llengües per enfortir la cohesió social i involucrar les famílies.

A l’institut Rambla Prim (Sant Martí) s’hi desenvolupa el projecte “Aprenem. Famílies en xarxa”, promogut per la Casa Àsia i amb el suport del programa Barcelona Interculturalitat. Diversos alumnes de l’escola, la majoria d’origen llatinoamericà i pakistanès, ensenyen voluntàriament castellà i català als seus pares i mares i a gent del barri.

A l’escola Concepció Arenal (Sant Martí) han començat unes classes d’urdú extraescolars impulsades per la comunitat pakistanesa del barri del Besòs, a través del programa Anissa del districte de Sant Martí. Alhora, les mares i pares d’origen estranger dels alumnes del centre fan classe de català.

A l’escola Baró de Viver (Sant Andreu) s’hi desenvolupa Koinos. És un projecte europeu, liderat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) i amb la participació de diverses universitats, perquè les escoles desenvolupin bones pràctiques al voltant del plurilingüisme. En aquest centre, per exemple, els nens i nenes han explicat la seva “vida lingüística”, és a dir, totes aquelles llengües amb què tenen contacte.

Escriu la teva opinió

Escribe tu opinión