Places ocupades per grups d’infants fent una classe a l’aire lliure; o interiors d’illa; o carrers tallats per convertir-se en l’extensió del pati de l’escola del barri… El curs escolar 2020/21 viurà molts episodis a l’aire lliure, una de les claus, segons els experts, per prevenir els contagis del coronavirus entre petits i grans. L’Ajuntament de Barcelona ha censat més de 200 espais en equipaments municipals i a l’aire lliure que poden ser utilitzats per les escoles i instituts com a espais addicionals, ara mateix o si al llarg del curs ho consideren necessari, segons ha explicat aquest dimecres el tinent d’alcalde i vicepresident del Consorci d’Educació de Barcelona, Joan Subirats.
Fins avui s’han rebut 129 peticions d’ús d’espai a l’aire lliure i 32 en equipaments municipals, que representen el 40% dels centres educatius de la ciutat. A tall d’exemple, l’Escola Congrés-Indians podrà utilitzar la plaça Assemblea de Catalunya, el Parc de la Pegaso i els Jardins d’Elx; l’Escola Dovella la Ludoteca Xalet del Clot, la plaça Carme Monturiol i la plaça Robacols; per l’Escola Àngels Garriga es tallarà una secció del carrer Gallecs; l’Institut Montserrat té a la seva disposició l’Espai Jove Casa Sagnier i els Jardins d’Enric Sagnier; l’Institut Escola Rec Comtal pot comptar amb espais de l’Escola d’Adults Trinitat Vella i del Centre Cívic Trinitat Vella, a més del Parc de la Trinitat Vella i Parc Via Barcino. Entre altres.
No totes les peticions s’han pogut satisfer per ara, ja que per adequar aquests espais cal primer coordinar àrees diverses de l’administració (districte, urbanisme, guàrdia urbana, parcs i jardins, etc.) per garantir sobretot la seguretat i senyalització dels espais, així com la seva correcta neteja i desinfecció. “Fins allà on sabem, la major part de centres utilitzaran aquests espais serà per activitats complementàries no lectives, però també n’hi ha que podran voler fer-hi alguna activitat lectiva”, comenta Subirats.
El Consorci d’Educació també ha treballat diferents procediments per garantir l’adaptació dels recintes escolars als requeriments de les autoritats sanitàries i educatives, la sectorialització i la senyalització dels equipaments per garantir la circulació dels grups estables. S’ha dut a terme la inspecció tècnica de 349 centres per complir amb els requeriments sanitaris i s’ha recollit el mobiliari i equipament vell o obsolet de 50 centres que ho han requerit.
Oficina EduCovid Barcelona
A més, s’ha constituït també l’Oficina EduCovid Barcelona, un espai creat conjuntament pel Consorci d’Educació, el Consorci Sanitari i l’Agència de Salut Pública de Barcelona, i que “és on s’estableix la coordinació entre els centres educatius i la xarxa de salut al conjunt de la ciutat.
D’aquesta manera, les direccions dels centres educatius de Barcelona comptaran amb 2 referents de l’àmbit sanitari: un de Salut Pública i l’altre d’Atenció Primària, així com “el suport per part de l’Oficina Tècnica, Àrees Bàsiques de Salut i de l’Agència de Salut Pública de Barcelona per a la gestió d’eventual brots”.
Per poder donar suport als centres, a més de la inspecció educativa, al mes de juliol es va començar a treballar el Pla d’Acompanyament, la base per ajudar els centres en l’elaboració dels seus Plans d’Obertura i prevenció, amb la concreció dels referents de diferents àmbits per a una gestió àgil i propera. Segons ha informat avui el Consorci d’Educació, el Pla es mantindrà actiu durant tot l’any i cada districte disposa de referents de salut, de gestió d’espais i de neteja, de competències digitals i de recursos humans. Seran aquestes persones les que acompanyaran els centres per resoldre de forma òptima les diferents situacions que sorgeixin durant el curs.
La pública supera a la concertada a P3 per primer cop
El nombre d’alumnes ha crescut a la ciutat de Barcelona, amb 1.087 més que el curs passat i arriba als 179.574, la qual cosa, segons ha destacat el president del Consorci, Josep González-Cambray, contrasta amb el comportament del conjunt del país, en el qual l’alumnat baixa en relació al curs passat.
Per franges, a P3 i en tot el 2n cicle d’infantil es viu un descens que ja estava previst, tot i que l’augment a primària i sobretot a secundària fa créixer la xifra total de la franja 3-16 respecte el curs 2019-2020. Per primera vegada la matrícula és superior a la pública a P3, passant del 49,8% al 51,6%, i en el global de tota l’educació obligatòria (3-16) a la pública, també creix del 43,4% al 44,8%.
Set dels deu districtes de la ciutat guanyen població escolar, en especial L’Eixample (+517 alumnes), i dels tres que en perden destaca especialment Sarrià-Sant Gervasi (-570). “Es tracta del districte on hi ha menys oferta d’escola de proximitat, i això demostra la nostra aposta per aquest model”, ha explicat González-Cambray.
A Barcelona hi ha 412 centres educatius sostinguts amb fons públics en les etapes d’educació infantil de segon cicle, primària i secundària obligatòria, dels quals 237 són públics i 175 són concertats. Aquest curs 2020-2021 es posen en marxa l’Institut Escola Eixample, l’Institut Vapor del Fil, l’Institut Escola Coves d’en Cimany, l’Institut Escola Plaça Comes i l’Institut Escola Rec Comtal.