Les 105 escoles bressol municipal (EBM) de Barcelona duen a terme un miler d’accions i activitats socials i comunitàries, la majoria d’elles amb la implicació dels equips educatius i de les famílies, i és que l’objectiu és fer que aquests equipaments públics esdevinguin alhora espais on aprendre i llocs de trobada.
Així ho indica l’informe ‘Bressols comunitàries, cases de la petita infància’, presentat per la comissionada d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Maria Truñó, i el professor de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Óscar Rebollo, en el marc de les jornades ‘Petita infància, grans oportunitats: educació, criança i comunitat’ celebrades aquest dilluns i dimarts.
L’estudi, realitzat per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) sobre les bressols de la xarxa municipal de Barcelona, posa en valor que hi ha prop d’un miler d’activitats comunitàries impulsades pels centres, les famílies, les entitats socials i els serveis públics.
Els resultats varien en funció de l’experiència. Així, en 9 de cada 10 escoles bressol es duen a terme iniciatives orientades a implicar les famílies o se’n faciliten en clau comunitària. El 75% de les accions es pensen i es dissenyen entre l’equip educatiu i les famílies.
Festes, mercats, xerrades i patis oberts
En 8 de cada 10 es fan festes i celebracions, normalment organitzades per l’escola. Un terç de les bressol fan accions col·lectives vinculades a la cura de l’hort i el jardí, obren la seva biblioteca, organitzen patis en família algunes tardes a la setmana, fan algun tipus de mercat d’intercanvi de joguines, roba o altres materials, participen en festes de barri com el Carnestoltes o la Festa Major i/o organitzen tallers sobre criança i salut.
A més, 2 de cada 10 fan activitats familiars de tarda, com ioga, música o dansa; mentre que 1 de cada 4 obren el pati al barri els dissabtes al matí com a espai de joc i cultura a l’aire lliure, així com a lloc de trobada entre les famílies amb infants de fins a 6 anys.
Com a exemple innovador, hi ha un projecte de suport a la criança que es diu Concilia i que és un servei de canguratge municipal gratuït adreçat a infants d’1 a 12 anys, fora de l’horari escolar. La meitat de les famílies usuàries són monoparentals, i està pensat sobretot per a dones i famílies sense xarxa. Els motius per sol·licitar Concilia poden ser laborals, de formació, per urgències, per a gestions administratives o per tenir temps de respir, i durant el curs 2021-22 es va fer una prova pilot a infants de 12 a 36 mesos a quatre EBM.
Durant la presentació de l’informe, Truñó ha destacat que l’objectiu de l’Ajuntament és seguir treballant en aquesta visió educativa i comunitària per tal de reforçar el paper de les bressol com a “espai de trobada, barreja i suport per a millorar les vides de la petita infància”.
Per part seva, Rebollo ha indicat que “l’informe dona algunes pistes de com implicar les famílies i convertir l’escola en un actiu comunitari del territori sense perdre la seva missió i la seva visió de cura”.
Per tal de fer de les bressol una autèntica casa de la petita infància, l’Ajuntament de Barcelona vol remarcar el seu paper com a equipament públic obert al barri, a la vida social i a les famílies per tal de crear autèntiques xarxes de suport. Concep les bressol com a serveis que col·laboren amb altres serveis públics, entitats socials i teixit associatiu, donant prioritat a les persones que es troben en situacions de més vulnerabilitat.
Reptes
El document planteja alguns primers passos per avançar en el treball comunitari, com formar equips amb mirada comunitària, acompanyar més les famílies, tenir un referent comunitari, oferir els espais de les bressol, repensar els equipaments, detectar les necessitats de les famílies per buscar recursos i potenciar les relacions amb altres serveis.
Així mateix, planteja desplegar aquest model a través de diverses maneres, com l’acompanyament d’un grup promotor de cinc pilotatges en les bressol cada any, per desenvolupar accions comunitàries que impliquin altres escoles, serveis i famílies per generar comunitat i vincles socials.
També aposta per oferir formació sobre acció comunitària a les EBM i identificar bones pràctiques existents per estendre-les a la xarxa.
Per tal d’avaluar el grau d’assoliment de la incorporació de la perspectiva comunitària a les escoles bressol es planteja encarregar un nou estudi l’any 2026 a fi d’avaluar l’impacte de les accions implementades i identificar nous reptes per continuar avançant com a cases de la petita infància.