L’Escola Enric Granados, situada al barri de la Marina de Barcelona, i l’Escola Josep Maria de Sagarra, al districte de Gràcia, han celebrat el seu 50è aniversari de la mà de la comunitat educativa amb una jornada lúdica.
Amb motiu de l’esdeveniment, a l’Escola Enric Granados s’ha preparat una exposició sobre la història del centre educatiu en què es reprodueix l’acte del primer claustre del centre. També hi ha hagut tallers per als infants i activitats musicals, i s’ha presentat un nou logotip del centre, que és fruit d’un procés participatiu amb la comunitat educativa.
En els parlaments han intervingut la directora de l’escola, María Gómez; la conserge i exalumna Francisca López i dos exdirectors, Anna Pous i Adolfo Pérez Bernuz.
Per a Gómez, l’Escola Enric Granados és un centre “profundament arrelat al barri, cosa que es podrà comprovar amb les moltes entitats que celebraran l’aniversari de l’escola com a part indispensable de la nostra comunitat educativa”.
Una mica d’història recent
La vinculació del centre amb el territori és patent des del mateix naixement, conseqüència de la reivindicació veïnal. Oriol Granados, historiador especialitzat en el barri de la Marina, ha investigat com la projecció inicial de blocs de pisos, l’any 1973, a l’actual espai que ocupa l’escola, va desencadenar un seguit de protestes veïnals que exigien un equipament educatiu i que finalment van fer possible l’Escola Enric Granados.
L’Escola Enric Granados, d’una sola línia, és un centre considerat “familiar” per la seva directora. “Totes les persones que estem vinculades a l’escola som educadores”, afegeix, “no ho tenim tot parcel·lat, sinó que fem molta pinya”.
“L’art ens iguala a tots”
Un dels objectius principals de l’escola és aconseguir la igualtat d’oportunitats per a tots els infants del centre. Això ho fan a través d’un projecte inclusiu i basat en l’art com a element vertebrador: “Considerem que l’art ens iguala a tots i que serveix com a disparador de diverses propostes educatives que són útils per incloure tot l’alumnat en les dinàmiques escolars”, expliquen des del centre.
L’Escola Enric Granados participa en nombrosos projectes com Sudansa, Caixa d’Eines, Tangram o el Pla de millora d’oportunitats educatives, entre d’altres. L’edifici es va restaurar el 2020 i el 2022 va participar en el programa Transformem els patis.
Inclusió
Per part seva, l’Escola Josep Maria de Sagarra, situada al passeig de la Vall d’Hebron 64-70, ha celebrat el cinquantè aniversari amb un acte festiu obert a tota la seva comunitat educativa i als exalumnes i extreballadors del centre. AFA, alumnat i professionals de l’escola han organitzat una exposició, diversos tallers i photocalls.
L’Escola Josep Maria de Sagarra va ser, durant un llarg període de temps, un centre amb alts índex de segregació. L’actual directora, Maria Pujol, que hi treballa com a mestra des de fa 17 anys, explica que “sempre ha tingut un claustre molt engrescat i cohesionat” amb un projecte educatiu compromès amb l’equitat, la inclusió i l’aprenentatge, juntament amb les polítiques de distribució equilibrada de l’alumnat, tot convertint-la en un centre arrelat al barri.
Ha participat en el programa Magnet, una iniciativa conjunta del Departament d’Educació i la Fundació Bofill gràcies al qual s’estableix col·laboració entre una institució de referència a la ciutat (en aquest cas, el MACBA) amb un centre educatiu. Des d’aleshores, l’art contemporani ha passat a ser l’eix vertebrador del projecte educatiu de l’escola i, a més, ha portat l’equip docent a implementar noves estructures pedagògiques i organitzatives.
És per aquest motiu que “l’art i la ciència”, segons explica Maria Pujol, “són dos pilars fonamentals del nostre centre, dues disciplines que podem interrelacionar: per exemple, en comptes d’acabar un projecte sobre ciència amb una presentació oral, podem fer una performance reivindicativa sobre els plàstics”.
Participació de l’alumnat
Un altre eix fonamental de l’escola és l’autonomia de l’alumnat. Un bon exemple és la creació del Consell dels Infants, un òrgan intern escolar a través del qual l’alumnat és part activa en algunes decisions del centre.
L’Escola Josep Maria de Sagarra participa en diversos programes, entre els quals hi ha Fora de reserves, que fa possible l’acollida, per part dels centres educatius públics, d’obres del fons d’art contemporani de la ciutat creades per artistes en actiu a Barcelona. Actualment, el centre acull l’obra audiovisual de Jaume Pitarch, ‘Sabó d’Alep’.