L’any passat, el 2024, va haver-hi diversos conflictes armats al món. Alguns dels exemples són la guerra d’Ucraïna o el conflicte a Palestina. Aquests només són una petita mostra d’un món que cada cop es torna més violent i conflictiu, on cada cop es deixa més banda l’enteniment comú i el respecte envers l’altre. És per això que és fonamental crear una consciència col·lectiva sobre la pau i la no-violència, sobretot entre els infants i els adolescents, en les seves etapes formatives.
Cada 30 de gener se celebra el Dia Escolar de la No-Violència i la Pau, una data que va ser proposada pel poeta mallorquí, Llorenç Vidal Vidal, i que després va ser reconeguda internacionalment. També és una data pròxima a la commemoració de la mort del reconegut pacifista, Mahatma Gandhi.
Enguany, l’Ajuntament de Barcelona, amb la col·laboració de la Direcció d’Educació i de la Direcció de Serveis d’Infància, Joventut i Persones Grans i amb el suport d’altres organismes com l’Escola de Cultura de Pau i el Consorci d’Educació, han impulsat una nova iniciativa que ha involucrat a quatre escoles i a més de 150 alumnes que han format part d’aquestes activitats.
Els alumnes de l’Escola Dolors Monserdà, de l’Institut Escola Elisenda de Montcada, de l’Escola de la Concepció i de l’Escola Cavall Bernat han iniciat la jornada amb una dinàmica davant l’Ajuntament, a la plaça Sant Jaume, on han culminat tota una sèrie de sessions coordinades per l’Escola de Cultura de Pau. A continuació, al Saló Cent, dins del consistori, l’alumnat, juntament amb el professorat que els hi ha acompanyat, han pogut explicar i mostrar els resultats d’aquestes sessions.
Les sessions que han dut a terme aquests infants i joves han consistit a analitzar com era la situació a l’aula, en moments abans del pati, durant i després d’aquests; així com en diferents ocasions durant la jornada lectiva. Un cop havien recopilat aquestes dades, han creat diferents manifestacions artístiques -inspirades en el treball d’unes artistes exposades al MoMa-, a través de les quals s’han adonat que, tot i que en molts casos sí que són respectuosos entre ells, no sempre és així i es donen lloc a alguns comentaris de caràcter racista o homòfob.
Aquestes dinàmiques són més que necessàries. L’informe del 2023 sobre Infància i Adolescència a Barcelona va deixar xifres preocupants i és que 5 de cada 10 infants han escoltat comentaris sobre la seva persona que els han incomodat i també 5 de cada 10 adolescents han patit algun tipus de discriminació a la ciutat comtal; més les noies que els nois. Amb aquestes xifres sobre la taula queda palesa la necessitat de treballar aquestes conductes a l’aula.
Provenció
Les escoles són referents en la defensa de la pau i l’entesa entre les persones que procedeixen de llocs diversos. És per això que, des de l’educació, s’ha d’apostar per la prevenció d’aquestes actituds i, molt important, per la provenció. La provenció és la necessitat de dotar les escoles d’eines que els hi permetin lluitar contra aquestes situacions de violència i superar-les. Per això, programes com el que s’ha endegat en el marc d’aquest Dia Escola de la No-Violència i la Pau són tan fonamentals.
L’alcalde de Barcelona també ha volgut participar en l’acte i ha aprofitat per recordar que el consistori ha posat en marxa un pla per la infància 2024-2027, per tal de garantir que les escoles de la ciutat són espais segurs, espais per trencar estereotips i per assegurar el respecte a la diversitat. En aquest context també ha destacat la importància de cuidar als més petits, sobretot als que es troben en situació de conflicte, i ha deixat clar que els infants han de ser capaços de poder desenvolupar una consciència crítica i una capacitat de reflexió pròpia per poder deturar les guerres futures.
L’Escola de Cultura de Pau, encarregada del desenvolupament de l’activitat
La Cécile Barbeito i la Marina Caireta, de l’Escola de Cultura de Pau, han estat les encarregades d’organitzar les dinàmiques en les quals han participat les quatre escoles i els seus alumnes. Ambdues coincideixen que es troben molt satisfetes amb la participació dels infants i destaquen que caldria potenciar i continuar realitzant dinàmiques d’aquest tipus.
“La idea era treballar com un procés. Entenem que la pau és dia a dia. Hem intentat que l’alumnat observi quines són les relacions que tenen a l’aula amb unes estadístiques”, ha assenyalat Barbeito sobre com han treballat amb l’alumnat.
“No només han observat relacions, han analitzat el concepte de violència i de pau, i que també hi ha una dimensió estructural i cultura d’això. Com és l’estructura de l’escola? Quines coses són estructurals en la seva aula i quines són culturals? Alguns han dit que s’han adonat que hi ha bromes que són racistes o homòfobes”, ha destacat per la seva part Caireta, sobre el funcionament de les dinàmiques a les aules.
Per acabar, totes dues han destacat la necessitat que aquesta experiència no quedi només encasellada en el marc del Dia Escolar de la No-Violència i la Pau, sinó que també pugui arribar a més centres educatius i en qualsevol moment de l’any, ja que la pau i la no-violència són conceptes en els quals s’ha d’educar i ensenyar els 365 dies de l’any.