Can Calopa de Dalt és una masia centenària al mig de Collserola, a la carretera que uneix Vallvidrera amb Molins de Rei, on es cultiven vinyes i on s’elaboren vins i olis singulars, “els únics nascuts a Barcelona”, segons es pot llegir a la seva pàgina web. Can Calopa forma part de la Cooperativa l’Olivera, que va iniciar la seva activitat a Vallbona de les Monges l’any 1974 i que el 2010 va ampliar el model agrícola ja consolidat a la comarca de l’Urgell amb un projecte periurbà fent-se amb la gestió d’unes vinyes propietat de l’Ajuntament de Barcelona. Però el projecte de l’Olivera, i per tant de Can Calopa, va molt més enllà de les vinyes, el celler, els vins i els olis. Darrere hi ha una transformació social, amb l’atenció a persones amb capacitat diverses que viuen a la residència situada dins de la finca i la generació d’itineraris d’inserció laboral per a persones amb risc d’exclusió. I, a més, des del 2021 i com a part de la funció de divulgació de l’activitat de la masia, que es troba dins del Parc Natura i és patrimoni de la ciutat de Barcelona, s’ha impulsat el projecte de l’Aula, que ofereix una sèrie d’activitats educatives adreçades a l’alumnat de primària i secundària, així com d’altres més concretes destinades a cicles formatius de l’àmbit social i sociosanitari.
Així, s’ofereixen activitats variades, des de conèixer la vida a pagès a través de les tasques i formes d’organitzar-se d’una finca agrícola com Can Calopa, amb el cultiu de vinya, la cura del bestiar i la producció de vi al celler; descobrir la flora i fauna de la vinya i identificar i resseguir alguns rastres d’animals; o construir un projecte cooperatiu. “Cada activitat està adaptada a les competències que el currículum estableix a cada edat, ja que és diferent a primària i secundària”, remarca Pejó.

Durant el curs passat, 2024-2025, més de 2.000 infants i joves van participar en alguna de les activitats pedagògiques que ofereix l’Aula de Can Calopa.
El director de Can Calopa, Lluc Pejó, destaca que Can Calopa, a través de les activitats educatives, ha de poder ser “una palanca per difondre els valors ambientals i culturals associats a l’agricultura periurbana, al llegat històric i a la projecció de futur que aquesta activitat té en el marc dels reptes climàtic i demogràfic”.

A més dels programes educatius que es fan a la finca, Can Calopa també fa un acompanyament al llarg de curs on els educadors van als centres educatius. “Moltes escoles, en el marc de les ‘escoles verdes’ o ‘escoles sostenibles’, tenen projectes d’hort escolar o estan fent un treball sobre la pagesia, i nosaltres oferim una activitat d’acompanyament que inclou visitar Can Calopa, però també sessions en el mateix centre educatiu”, explica Pejó.
Tot i que l’Olivera gestiona Can Calopa des del 2010 i les activitats de l’Aula van començar el 2021, el projecte encara és força desconegut entre escoles i instituts i la ciutadania. “Tot i que som Barcelona, estem en un lloc molt llunyà, i no estem connectats per cap transport públic. Per tant, els centres educatius s’ho han de plantejar com una sortida amb autocar”, remarca el director de Can Calopa.

A més de la programació per a escoles, s’ofereixen propostes de lleure cultural per a famílies i formatives per a diversos col·lectius. Així, les visites permeten descobrir la biodiversitat amagada d’una vinya, el patrimoni arquitectònic de la masia o el projecte d’inserció laboral.
A part de les activitats educatives, el projecte ofereix un servei de vinoteca, que està obert de dijous a la tarda al diumenge al migdia, i on es pot fer “una copa de vi, veure la vinya des del mirador i fer unes tapes”. I, després, hi ha les activitats enoturístiques per fer una visita a les vinyes i que requereixen reserva prèvia a través de visitescancalopa@olivera.org.