El nou curs escolar 2025-26 comença aquest dilluns 8 de setembre amb millores en els equipaments, com les relacionades amb la climatització, i amb baixades de ràtio a Infantil 3 en la ciutat de Barcelona.
L’Ajuntament de Barcelona i el Departament d’Educació i Formació Professional destinen un total de 64,4 milions d’euros any en diferents actuacions a un total de 104 centres educatius de la ciutat. El Consistori invertirà 46,6 milions i la Generalitat aportarà 17,8 milions.
Tal com va explicar l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, en roda de premsa, la majoria de les actuacions ja estan executades, sobretot en els mesos d’estiu, tot beneficiant 94 equipaments, i la resta d’obres previstes s’aniran fent durant l’any.
Nous centres
Aquestes intervencions, va destacar l’alcalde, posen de manifest la relació entre les infraestructures i la qualitat de l’educació. Entre les novetats, figuren la construcció de la seu definitiva de l’Institut Vallcarca i la finalització de l’escola 9 Graons, així com les actuacions de creixement dels centres amb seu provisional, com l’Escola Teixidores de Gràcia, l’Escola Xirinacs –amb obres pendents per al 2026–, l’Institut Escola Els 30 passos i l’Institut La Sagrera Sant Andreu.
També hi ha 12 grans actuacions a una dotzena de centres que se centren en la reforma, ampliació o millora de les instal·lacions, com és el cas de passar d’escoles a instituts escola a la Zona Nord, i 111 actuacions a 79 centres que engloben obres d’eficiència energètica, reformes de cuines i menjadors, transformació de patis, adequació de l’accessibilitat i actuacions en pintures i cromatismes.
Inclusió
En aquest sentit, el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB), format per Ajuntament i Generalitat, destaca que el 2025 suposa un punt d’inflexió pel que fa a la mirada dels equipaments des del punt de vista inclusiu. Com a exemple, les obres dutes a terme a 10 centres de la ciutat perquè els espais del migdia siguin més confortables, funcionals i agradables per a tot l’alumnat.
Per a aquest nou focus, es va fer una anàlisi dels menjadors per conèixer quins eren els elements més determinants per a l’alumnat tenint en compte totes les diversitats. A partir d’aquí, s’han introduït millores acústiques, per mirar de reduir el soroll; de pintura, per l’efecte que poden provocar alguns colors; de mobiliari o d’il·luminació.
D’altra banda, aquest curs, se sumen sis fisioterapeutes més que els curs anterior, vint nous suports per a l’escolarització inclusiva (SIEI) i s’incorpora, per primera vegada a Barcelona, la figura del logopeda a cinc equips d’assessorament i orientació pedagògica (EAP)
Pla Clima
Enguany, es continua amb la implantació del Pla Clima Escola Barcelona, amb dotació de l’Ajuntament de Barcelona gràcies sobretot a les aportacions de la taxa turística. Entre les actuacions, figura la instal·lació de plaques fotovoltaiques i la climatització dels espais. El Pla ha permès la instal·lació de sistemes de fred, calor i renovació d’aire, a més de la instal·lació de plaques fotovoltaiques a 24 centres educatius de la ciutat l’any 2024.

Aquest 2025 es continua amb l’execució del Pla Clima Escola Barcelona a 30 centres més de la ciutat, que han estat prioritzats seguint criteris tècnics. Es preveu que al 2029 s’hagin climatitzat 170 centres educatius de la ciutat, la qual cosa beneficiarà 55.000 alumnes. De fet, la roda de premsa va tenir lloc a l’Escola Mossèn Jacint Verdaguer, al carrer Lleida, on les principals obres de l’estiu han estat l’aïllament del soroll i l’eficiència energètica.
Menys alumnes
El sistema educatiu de la ciutat escolaritzarà 165.978 infants i joves, 1.555 menys que el curs anterior, en 419 centres d’ensenyament obligatori (240 públics, 170 concertats i 9 privats). A I3 s’incorporen 10.106 alumnes, el 75% dels quals han estat escolaritzats a I2, segons dades provisionals de finals d’agost.
El Consorci subratlla que hi haurà un màxim de 22 alumnes per aula a I3 i que no hi haurà cap centre públic amb 23 infants. Als centres concertats, poden haver-hi entre 20 i 25 alumnes per grup. Amb dades de matrícula, la ràtio mitjana a la ciutat és de 18,4 infants per grup en centres públics i de 19,1 infants per grup en centres concertats. En els centres públics, el 73% dels grups tenen com a màxim 20 infants per grup, en els centres concertats el 61% dels grups tenen com a màxim 20 infants.
Aules d’acollida accelerada
Per al curs 2025-2026, es preveu la continuïtat de les deu aules d’acollida accelerada (AAA) a la ciutat de Barcelona. Les AAA són un programa iniciat el curs 2023-2024 i dissenyat per millorar l’acompanyament i l’èxit educatiu de l’alumnat nouvingut. Als instituts que acolliran aquestes aules s’hi durà a terme, com s’ha fet els dos cursos anteriors, una formació intensiva en competència comunicativa durant cinc mesos per ajudar l’alumnat a aconseguir més ràpidament un domini bàsic de la llengua catalana i la familiarització amb el nou entorn cultural. En funció de la llengua d’origen dels alumnes, aquests es distribueixen en AAA per alumnat de parla hispana o no hispana.
Els centres que enguany disposaran d’una AAA són l’Institut Angeleta Ferrer, l’Institut Joan d’Àustria, l’Institut Martí Pous, l’Institut Moisès Broggi, l’Institut Montjuïc, l’Institut Montserrat, l’Institut Teresa Pàmies, l’Institut Escola El Molí, l’Institut Verdaguer i l’Institut Barcelona- Congrés. D’aquests deu, els quatre que tenen AAA adreçades a l’alumnat de parla hispana són l’Institut Verdaguer, l’Institut Barcelona-Congrés, l’Institut Joan d’Àustria i l’Institut Teresa Pàmies.