L’Escola Splai és un centre públic situat al barri de Porta, al districte de Nou Barris. És una escola d’una sola línia, que compta amb tres aules d’infantil i sis de primària. La majoria de l’alumnat i les seves famílies són de parla castellana i de nivell sociocultural i econòmic baix, segons s’especifica en el projecte lingüístic el centre. De fet, com a molts altres centres educatius de la ciutat, l’alumnat de l’Splai, a més del català i el castellà, parla una àmplia diversitat de llengües, des del xinès, l’àrab, el romanès, el rus, l’armeni… Dins d’aquesta amalgama particular, la comunitat educativa ha vist com un projecte en anglès, que porta per nom We are English, i que ha implicat des dels infants més petits a les seves famílies, ha estat reconegut amb diversos premis. De fet, el seu creador i impulsor, el docent d’anglès i cap d’estudis del centre, Óscar del Estal Martínez, ha quedat entre els deu finalistes als Premis Educa Abanca 2025 en la categoria de millor docent de primària, una candidatura que ha estat proposada per les famílies.
Però què és We are English? “Per mi és un reflex de la feina, la passió i l’esforç col·lectiu de tota la nostra comunitat, una iniciativa que va més enllà de l’ensenyament d’un idioma”. “És un projecte de comunitat on, a través de la tecnologia i la creativitat, hem aconseguit que l’aprenentatge de l’anglès sigui una eina d’unió i una porta oberta a noves oportunitats, especialment en un entorn amb reptes socioeconòmics”, afegeix.
La vocació i la implicació de Del Estal el va fer impulsar un projecte que consistia en elaborar unes càpsules amb vocabulari, gramàtica i diàlegs curts en anglès, que aquells alumnes que es van presentar voluntaris, enregistraven a l’hora lliure de l’espai de menjador amb l’ajuda d’una pissarra eGlass (que integra una càmera i que permet escriure a sobre amb retoladors fluorescents). És a dir, el projecte, impulsat durant el curs 2024-2025 amb alumnes de 5è i 6è de primària, es va fer durant les hores no lectives. Hores que tant el docent com els alumnes que ho volien hi van dedicar hores del seu temps lliure. I quin era l’objectiu? A part d’ajudar-los a repassar conceptes i lèxic, els vídeos curts que enregistraven ells mateixos Del Stal els utilitzava després en les classes d’anglès de la resta de classes de l’escola, des d’infantil a 4rt de primària.

Però el projecte no acabava dins l’escola. Aquest docent i cap d’estudis de l’Splai es dedica a fer classes d’anglès de forma totalment altruista a famílies del centre i exalumnes un cop acaba la seva jornada laboral. D’aquesta manera, els vídeos que van realitzar els infants de 5è i 6è de primària van servir a pares, mares, avis, àvies i exalumnes per aprendre algunes lliçons d’anglès.
El Gio, l’Èlia, l’Amanda, l’Adrián, la Valentina, l’Aina, la Marta, la Leandra, la Danae i el Nicolás són deu dels alumnes que ara fan 6è de primària i que el curs passat van participar com a voluntaris en el projecte We Are English. El procés per realitzar el vídeo, segons expliquen asseguts en una aula de l’Escola Splai, començava una setmana abans de gravar-lo en una trobada amb l’Òscar, que els donava instruccions -en format àudio- perquè es preparessin i memoritzessin les frases que haurien de dir davant la càmera. I és que la pronúncia i el vocabulari en anglès són molt importants si després aquests vídeos (que queden penjats al classroom i també es poden recuperar del canal de Youtube) han de servir perquè altres companys de l’escola i també els familiars que assisteixen a les classes d’anglès per les tardes aprenguin a pronunciar bé les paraules, les expressions i l’entonació.
Asseguren que no van tenir “vergonya” de posar-se davant la càmera i que els vídeos els veiessin altres alumnes de l’escola. Sí que tenien nervis abans de posar el botó en “on” per començar a gravar-se. I és que ho feien ells mateixos, davant una pantalla, sols, vigilats de prop per l’Òscar. Alguns, recorda aquest docent d’anglès, ho van haver de repetir diversos cops. D’altres, en tenien prou amb un intent. Tots deu alumnes asseguren que va ser una bona experiència i que l’alumnat més petit de l’escola fins i tot els havia felicitat perquè ho feien “molt bé”.
Expliquen que fer els vídeos els ha ajudat a recordar i “refrescar” conceptes i vocabulari d’altres anys, tot i que, com diu en Nicolás, l’anglès s’aprèn a classe amb el llibre, i participar en el We Are English ha estat, com també apunta l’Òscar, “un complement”. El fet que aquests 10 alumnes s’animessin a participar en el We Are English el curs passat sense saber ben bé com aniria, ha permès que d’altres infants s’hagin acabat presentant voluntaris.

Han estat guardonats pels Premi Espiral i Premis d’Innovació Educativa, però aquests deu alumnes creuen que el més interessant és que d’altres centres educatius coneguin el seu projecte i s’animin a tirar endavant la mateixa proposta o alguna altra de similar al We Are English. “Així podran saber què sentim i si estem nerviosos”, diu l’Èlia. La Leandra considera que és “un mètode d’aprenentatge molt bo per a tots” els nens i nenes i destaca com a punt fort el fet que els protagonistes dels vídeos siguin alumnes. Considera que és una manera d’identificar-se i de motivar-se a l’hora d’estudiar anglès. Creu que els qui veuen el vídeo poden pensar que “si un nen o nena -el del vídeo- ho pot fer, nosaltres també”.
L’ús de noves tecnologies també els motiva i d’això l’Òscar del Estal en sap un munt. De fet, aquest curs s’ha inventat una altra proposta per a la classe d’anglès: una Champions League, en què cada alumne és un club diferent. Juguen i competeixen, tenen una classificació que s’actualitza cada setmana, estan dissenyant samarretes i aspiren a que algun club els convidi a veure en directe un partit de Champions. I tot en anglès. Però aquest ja és un altre projecte, en desenvolupament, que si de cas, “ja en parlem l’any que ve”. Això sí, Del Estal, té clar que projectes com We Are English i la seva candidatura als Premis Educa Abanca són “la prova que a l’escola pública es gesten diàriament projectes innovadors, plens d’humanitat i capaços d’assolir l’excel·lència a nivell estatal”.
