“Tenir un dispositiu electrònic no és sinònim de saber fer-lo anar, igual que tenir un boli i una llibreta no fa que sàpigues llegir i escriure”. Amb aquestes paraules descrivia la bretxa digital la directora d’Educació de la Fundació COTEC en un debat organitzat per Open Society. Aquesta afirmació s’ha fet molt palesa durant els darrers mesos de pandèmia i, sobretot, durant el curs passat, quan gran part de les classes es van haver de seguir de manera telemàtica. Però la bretxa digital en el món educatiu no va afectar només els alumnes, sinó també a les famílies. Amb les escoles tancades, les portes obertes es van fer online, igual que les consultes amb els tutors o qualsevol tràmit.
Cada cop són més les persones que neixen amb la tecnologia sota el braç: els nadius digitals conviuen i es relacionen a través de les pantalles, però com afirma la sociòloga Liliana Arroyo, “sentir-te còmode en Facebook o TikTok és molt diferent de saber fer una bona cerca a Internet o poder fer un tràmit”. És per això que neix el projecte FADes, que posa a disposició de les famílies amb menys coneixements en tecnologies un servei d’assessorament digital per a poder dominar les noves eines per entrar en contacte amb els centres i per a saber moure’s en els nous entorns digitals que constitueixen l’aprenentatge dels alumnes.
D’aquesta manera, el projecte, desenvolupat per l’Ajuntament de Barcelona i en col·laboració amb el Consorci d’Educació, posa a disposició de les famílies quatre FADes digitals que presten assessorament de manera online o bé presencialment als ateneus de Ciutat Meridiana, Nou Barris i Ciutat Vella. FADes es desenvolupa en el marc del Pla de Xoc d’inclusió municipal de Barcelona i, “dissenyant el projecte, de seguida vam veure que ens calia arribar a les famílies. El pla educatiu digital de Catalunya treballa amb tres eixos: alumnes, docents i centres. Per a poder assentar l’alfabetització digital ens faltava una quarta pota”, explica Txema Arenas, referent en cultura digital del Consorci d’Educació.
FADes locals i multiculturals
“Les FADes són digitals, però també són locals, que han aprés i s’han format a la nostra ciutat, que volen donar un retorn perquè més usuàries i usuaris puguin seguir aprenent”, explica Miquel Navarro, fundador de WARKS, un grup de docents experts en innovació pedagògica que ha estat l’encarregat de dissenyar, implementar i coordinar el projecte.
A més, les quatre persones encarregades de donar aquest suport digital parlen català, castellà, àrab, urdú, amazic, anglès i francès. “És important que tinguin competències digitals i formatives, però per a garantir que el servei arribi a tothom, també és imprescindible que tinguin aquestes habilitats comunicatives”, asseguren des de l’Ajuntament. “Volem que la transició digital, accelerada per la pandèmia, no deixi ningú enrere”, explica la tinenta d’alcaldia d’Agenda 2030, Laia Bonet.
El projecte pilot va arrencar a finals de 2020, després d’una tasca de recerca per tal d’identificar quines són les necessitats i mancances digitals. El repte ara, en aquesta etapa, és donar a conèixer el servei a aquelles famílies que ho necessitin que són “a la vegada, les més difícils d’accedir-hi i que requereixen un acompanyament més proper”, reconeixen des del Consorci.