La cooperativa Impulsem treballa en l’àmbit de la formació i la inserció laboral i, dins de l’àrea de l’èxit educatiu, hi ha l’Escola d’Aprenents. “És un projecte que té com a objectiu dissenyar adaptacions curriculars per tal de motivar l’aprenentatge de l’alumnat. Els tallers que desenvolupem són de diferents especialitats professionals: tenim fusteria, tèxtil, joieria, cuina. El que fem és que, allò que s’ha d’aprendre a l’aula d’una forma molt curricular i molt acadèmica, es faci amb un aprenentatge molt més significatiu i experiencial per a l’alumnat, de manera que el motivi”, explica la coordinadora de programes d’Impulsem, Vanessa Cayuela.
La Fundació per l’Esport i l’Educació de Barcelona (FEEB), fomenta la cohesió social i la igualtat d’oportunitats de joves, infants i adolescents a través d’una pràctica esportiva de qualitat i generadora de valors. “En els seus projectes, com el Convivim Esportivament, a través del programa estructural de transmissió de valors, el que fa és treballar perquè els participants adquireixin una sèrie d’eines, capacitats i habilitats per a la vida, que serveixen perquè millorin l’autoestima, la confiança i perquè aprenguin a ser persones més responsables”, assenyala el cap de projectes, Fede Kuffer.
Des de Punt de Referència, acompanyen jovent tutelat i extutelat en el seu procés d’emancipació. “Mitjançant el projecte Atenea acompanyem joves d’entre 15 i 23 anys que estan cursant estudis postobligatoris. A través d’una relació de mentoria individual, d’un espai de suport a l’estudi i unes activitats grupals per treballar les seves competències, acompanyem els joves en el seu itinerari formatiu. Els principals beneficis de participar a Atenea són una millora del rendiment acadèmic i un manteniment de la motivació dins dels estudis”, resumeix la Mariona Sementé, educadora i tècnica de l’entitat.
Com a representant dels Salesians Sant Jordi (SSJ), la Cristina Páez, cap de projectes de la Unitat d’Escolarització Compartida (UEC) Martí Codolar, destaca l’atenció a “joves de 14 a 17 anys que, per alguna raó, no han pogut seguir el seu nivell d’aprenentatge en el seu institut o escola de referència i els deriven a la UEC, que és un espai més petit i més especialitzat on treballem, no només els aprenentatges educatius, sinó que també els acompanyem en el seu procés de créixer com a persona. En el moment de l’acollida, intentem establir un vincle afectiu per tal que el jove trobi sentit a assistir a la UEC”.
La fundació Adsis acompanya adolescents i joves i, dins del projecte Passwork, acull, orienta, acompanya i forma joves que han abandonat prematurament el sistema educatiu. Tal com resumeix la directora de l’entitat a Barcelona, Maria Iglesias, “aquests joves requereixen grups petits, de no més de 15 alumnes. Requereixen una tutorització i d’un acompanyament permanent durant tot el seu itinerari. I oferim itineraris molt a mida, és a dir, combinem el que podrien ser programes de formació i inserció, més certificats de professionalitat, més formacions a mida, construïm amb cada jove el que el jove pot necessitar i pot voler”.
La fundació Comtal promou l’educació i la inserció laboral d’infants, joves i famílies en situació de vulnerabilitat. Maria Abella, educadora de l’Escola de Segona Oportunitat, indica que “és un model que posa l’alumnat al centre, i el fa protagonista del seu procés educatiu, tractant d’aconseguir un sistema educatiu més equitatiu i més just per tothom. Les metodologies que es fan servir per aconseguir això són grups reduïts, un acompanyament integral i molt personalitzat a l’alumne”.
Des de la cooperativa Colectic, Arnau Rodríguez, educador de l’àrea d’Educació i Acció Comunitària, destaca que el lleure educatiu és “un espai d’aprenentatge, un espai on compartir vivències, coneixements, eines, des d’on treballar en xarxa, des d’on facilitar a totes les persones allò necessari per poder desenvolupar-se a nivell personal i col·lectiu, i sobretot experimentar. Experimentar des de la fotografia, la producció musical, el vídeo, la impressió 3D, el disseny… Tot s’hi val, i això està molt bé. Espais oberts que permeten preparar-nos, per recuperar, per reenganxar-nos al món de l’educació”.
El ‘I Fòrum d’abandonament i trajectòries educatives a la ciutat de Barcelona’ està dividit en tres blocs: ‘Els efectes de les desigualtats en l’abandonament i les trajectòries educatives a la ciutat de Barcelona’, ‘Què estem fent per lluitar contra l’abandonament educatiu a Barcelona?’ i ‘Què més podem fer des de l’àmbit local per lluitar contra l’abandonament educatiu?’