‘La ciutat que volem’ és una iniciativa impulsada per l’Associació Transita (Arquiniñ@s) que proposa als infants imaginar Barcelona d’aquí a deu anys amb una mirada crítica i creativa a través d’activitats de joc, disseny i construcció.
S’emmarca en la programació d’activitats de Barcelona Capital Mundial de l’Arquitectura 2026, nomenada per la UNESCO-UIA, que té com a objectiu acostar l’arquitectura al conjunt de la ciutadania, fomentar la reflexió sobre el futur de les ciutats i consolidar Barcelona com a referent internacional en sostenibilitat urbana, diversitat social i qualitat de l’espai públic.
Es tracta d’una activitat extraescolar gratuïta per a nens i nenes d’entre vuit i dotze anys, i té lloc entre els mesos d’octubre del 2025 i maig del 2026. Consta de tallers d’una durada d’una hora i mitja a la setmana que es faran de manera simultània en els deu districtes de la ciutat, en espais públics com ara biblioteques i centres cívics.
Amb el resultat de tots els tallers es construirà una gran maqueta de Barcelona, on quedaran plasmades la visió dels infants i les propostes per a millorar-la. La iniciativa conclourà el juny de 2026 amb una exposició dinàmica i una jornada de reflexió oberta a la ciutadania.
Es faran passejades i observacions actives per identificar allò que agrada a la ciutadania i s’establiran reptes per estimular el treball cooperatiu i el pensament crític. La metodologia de la mediació artística n’és el fil conductor. Es tracta d’una pràctica creativa que vol afavorir el benestar i la inclusió social i cultural.
El projecte parteix de la convicció que és fonamental generar espais on la infància pugui expressar la seva lectura de l’entorn i, des d’aquesta mirada pròpia i única, plantejar propostes de transformació. “Tots els tallers estan concebuts des d’una mirada de l’arquitectura centrada en la infància, sota el nostre concepte d’“arquitectura per a la vida””, explica Tamara Ianowski, arquitecta i mediadora artística.
“A través d’aquesta perspectiva, convidem a pensar i repensar l’entorn immediat, explorant com el disseny dels espais influeix en la manera de viure” afegeix l’arquitecta i educadora Núria Rello Rosanas. “Ens mou la curiositat i el compromís d’investigar com podria ser una ciutat millor per als infants pensada des de les seves vivències”.
Arquiniñ@s és un projecte socioeducatiu que apropa l’arquitectura a la infància a través d’activitats lúdiques que estimulen la creativitat i el pensament crític. Utilitza l’arquitectura com a eina pedagògica per fomentar capacitats socials i emocionals motivant-los a descobrir noves maneres de relacionar-se amb l’aprenentatge i l’entorn.