Les persones aprenen des que neixen fins que moren. I més enllà de l’educació en edat escolar i universitària, l’aprenentatge s’allarga ja en l’adultesa i en la jubilació. L’educació al llarg de la vida permet ajudar i enfortir el desenvolupament de les persones en cadascuna de les etapes de la vida, ja sigui a través l’educació formal, la no formal i la informal, en la feina, en l’oci i en el lleure.
Si fa uns anys es vinculava la formació d’adults en l’alfabetització i l’assoliment de títols d’educació escolar bàsica o l’orientació laboral, l’evolució de la societat ha fet ampliar l’oferta per adaptar-la als canvis constants vinculats sobretot, però no només, a les noves tecnologies. Uns canvis que també s’han traslladat en l’oferta educativa per a adults a la ciutat de Barcelona, amb la qual es busca afavorir una millor cohesió i autonomia social i emocional.
En aquest sentit, el Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) compta amb una Comissió de Treball per abordar la formació al llarg de la vida, que ha elaborat un informe amb l’objectiu d’identificar les necessitats existents i fer propostes de millora.
Ester Rams, una de les impulsores del centre La Troca-Escola Comunitària de Formació Permanent, del districte de Sants-Montjuïc, i membre de la Comissió de Treball del CEMB, destaca que “és bàsic que hi hagi espais on puguem anar aprenent aquelles competències que no tenim”. Però també remarca que la formació al llarg de la vida és un “factor clau en la inclusió social, sociolaboral i un dret de ciutadania”. “La gent que té més mancances formatives en competències bàsiques és la que hauria de tenir garantida aquesta formació, tenir més facilitats per accedir-hi. Però paradoxalment és al revés, com més formació tenim, més ens formem”, recalca.
D’oferta a Barcelona n’hi ha molta, tot i que la Comissió de Treball detecta el desconeixement que hi ha entre la població, fins i tot de les possibilitats existents en l’entorn més proper. Per aquest motiu, el CEMB veu necessari crear campanyes publicitàries per donar a conèixer l’oferta i ajudar a universalitzar la participació. I una manera de facilitar-ne l’accés podria ser, segons s’explica en les propostes de l’informe, la creació d’un “portal únic” que inclogui totes les ofertes existents i detalli on cal adreçar-se per accedir-hi, un lloc on s’ofereixi un mapa de la ciutat amb totes les propostes formatives existents. Una finestra única on trobar-ho tot. “És una reivindicació històrica”, assegura Rams. “Hi ha molts agents i molt diferents, escoles d’adults, Consorci de Política Lingüística, el SOC, Biblioteques, Centres Cívics, Escola Oficial d’Idiomes, entitats… Per això sempre s’ha reivindicat un portal però també un punt d’informació físic” on recollir de forma coordinada tota l’oferta.
Treball en xarxa
Una altra de les propostes de la Comissió de Treball del CEMB, a partir de les mancances detectades, és potenciar el treball en xarxa i la coordinació entre els recursos existents. Consideren important que existeixi a cada districte una Taula de l’Educació de persones al llarg de la vida, un espai impulsor que faciliti la relació entre els diferents agents i la seva coordinació. Essencial identificar les diferents formacions i no repetir continguts, sinó ajudar a diversificar l’oferta per donar una millor resposta a les necessitats i particularitats de cada barri o districte.
L’exemple que es posa és el de La Troca, que com explica Rams, abans de concretar l’oferta formativa va engegar un procés participatiu al districte per identificar les absències existents. Així, per exemple, van detectar poca oferta d’acollida sociolingüística per a persones adultes i nouvingudes. La Troca ofereix, entre moltes altres possibilitats, cursos d’alfabetització i l’aprenentatge del castellà o l’anglès, però també inclou altres formacions sobre competències diverses més enllà de les més habituals o reglades: un grup de suport emocional, dansa, informàtica, orientació, formació TIC, un curs per exercitar la ment i un per aprendre a fer servir el mòbil. Així mateix, ofereix la participació en assemblees, actes culturals, socials i lúdics que també ajuden a millorar competències.
Flexibilitat
En aquest sentit, Rams posa èmfasi en la necessitat que els centres de formació d’adults siguin, “flexibles” i s’adaptin a les necessitats dels usuaris i que siguin els mateixos participants els qui també intervinguin en la gestió i organització del centre. “S’ha d’escoltar molt, és clau perquè el projecte funcioni”, destaca.
En les propostes de la Comissió de Treball del CEMB es remarca que caldria repensar l’encaix dels centres de formació d’adults en el seu entorn “des d’una mirada al llarg de la vida”. És a dir, que siguin capaços d’atendre una diversitat de perfils d’alumnat, les particularitats segons l’edat, la cultura, el nivell de titulacions i amb flexibilitat organitzativa i curricular que incorpori la matrícula viva.
D’aquesta manera, l’anàlisi del CEMB proposa la incorporació de figures d’integració social en els centres de formació d’adults que “tinguin temps i l’encàrrec de liderar els processos d’obertura al territori i cuidar les relacions amb els diversos agents de l’educació al llarg de la vida per facilitar-ne la coordinació”.
A La Troca existeix la Xarxa d’Intercanvi de Coneixements, en què es dona possibilitat als usuaris del centre de convertir-se en formadors. A partir d’aquesta idea, la Comissió de Treball del CEMB, proposa en el seu informe potenciar el “traspàs intergeneracional”, és a dir, la participació de col·lectius com “professorat universitari jubilat, estudiants en pràctiques o persones joves amb més competències digitals”, en l’oferta de formació al llarg de la vida.
Rams defensa la importància de la formació permanent que sovint està “invisibilitzada” i ho exemplifica en com pot influir en l’èxit educatiu dels infants, que “està relacionat amb el nivell formatiu de les seves famílies”. Per tant, una via per millorar l’èxit escolar seria millorar el de la formació d’adults. Malauradament, lamenta la falta de recursos i que no es posi el focus social en aquest vessant educatiu. La falta de recursos i les mancances en aquest tipus de formacions pot ser una manera “de reproduir les desigualtats” existents en la societat. Per això destaca la importància d’informes com el de la Comissió del Treball del CEMB, que ajuden a reivindicar el paper de l’educació al llarg de la vida.