El sistema educatiu està saturat, com ho estan les altres estructures dedicades a la sanitat o als serveis socials. A les complexitats prèvies a la pandèmia com la lluita contra les desigualtats, el treball per la inclusió i l’atenció a la diversitat, o la manca d’inversió, s’hi ha sumat per una banda, una onada de malestars emocionals i de salut mental d’infants i joves sense precedents; i una crisi d’aprenentatges destacada per totes les instàncies internacionals. Aquesta doble crisi ha tensionat, encara més, un sistema educatiu creixentment burocratitzat, infrafinançat i desorientat que sovint busca en el passat respostes inadequades per a una època de canvis que ja ha esdevingut un autèntic canvi d’època.
Davant d’aquest context, en el marc del Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona i a través del Consorci d’Educació amb el Departament d’Educació, es va posar en marxa una prova pilot que consistia a incloure nous professionals socioeducatius i emocionals a 40 centres educatius d’entorns desafavorits amb l’objectiu de construir equips educatius més amplis i potents. Es tractava de passar d’un “equip docent” a un “equip educatiu”. Aquesta prova pilot, que va començar el 2017 i es va reforçar i estendre el 2021, a més d’ampliar els professionals per a les escoles i instituts, també volia promoure un canvi conceptual sobre l’educació. Tot abandonant lògiques individualistes, patologitzadores o de segregació, els nous claustres amb educadors/res socials, emocionals i de salut mental permanents, van ser una oportunitat per replantejar l’educació en clau comunitària.
La satisfacció i l’experiència escolar d’infants, docents, famílies i direccions millora amb el nou equip educatiu ampliat
Així, ja fa prou anys que tenim evidències que sustenten que ens cal transformar les escoles i instituts en hubs socioeducatius, és a dir, en institucions més comunitàries i obertes que connecten el centre, amb les famílies i l’entorn per oferir a cada infant i jove el màxim d’oportunitats educatives escolars i extraescolars. Unes escoles bressol, escoles i instituts on, invertint en professionals diversos que formen part del claustre i treballant des de lògiques comunitàries amb famílies, altres centres educatius, ajuntament, agents d’educació no formal i recursos comunitaris, es puguin afrontar d’una altra manera els reptes del benestar per a tothom i de l’aprenentatge potent i equitatiu. Uns reptes que son complexes, urgents i que cap actor educatiu pot abordar en solitari.
Precisament els resultats de l’avaluació del projecte “De l’equip docent a l’equip educatiu” (2021) mostren com la satisfacció i l’experiència escolar d’infants, docents, famílies i direccions millora amb el nou equip educatiu ampliat. Això passa especialment en aquells centres que van entendre que els nous professionals venien principalment a incorporar noves mirades, altres formes de fer i noves eines, actors, metodologies i ponts amb la comunitat. L’avaluació positiva del projecte va implicar la seva ampliació a 50 nous centres educatius als territoris prioritaris del Pla de Barris, incorporant 46 nous educadors/es social i 40 nous professionals de l’educació emocional i la salut mental. Tot plegat posant un especial èmfasi en els instituts públics de secundària, on els malestars emocionals i relacionals estan incidint de manera molt rellevant en les possibilitats de desenvolupament, creixement i aprenentatge dels i les joves.
Per rellançar el sistema educatiu cal, sens dubte, major inversió però també una millor inversió. Una inversió orientada a transformar cada centre educatiu en un hub de recursos socioeducatius que treballa des d’una perspectiva comunitària, amb les famílies, i que connecta totes les educacions i tots els actors del territori en una xarxa orientada a oferir més i millors oportunitats educatives formals, no formals i informals a tots els infants i joves (barri educador – ciutat educadora). Especialment, aquells d’entorns més desafavorits. Uns centres educatius dels 0 als 18 anys que focalitzen els esforços, alhora i sense que sigui possible escindir-los, cap a la inclusió, la cura, l’acompanyament i el benestar de tot l’alumnat, docents i famílies; i cap a un aprenentatge potent i equitatiu que reverteixi les desigualtats de partida.
Girós, R.; Collet, J (2021) “Avaluació del programa de l’equip docent a l’equip educatiu”. Pla de barris. Ajuntament de Barcelona.