Més de 200 infants i adults van protagonitzar divendres 31 de març un bicibús multitudinari de la Xarxa de Bicibús de Barcelona des del mercat de Sant Antoni, al districte de l’Eixample, en què hi van participar representants d’iniciatives similars a nivell internacional, en concret de Portland (Estats Units); Glasgow (Escòcia); Worcester (Regne Unit), i Colònia i Frankfurt (Alemanya).
És la primera vegada que s’organitza una cimera internacional de bicibusos, una iniciativa que a Catalunya es va engegar a Vic el 2020 i que a Barcelona va començar a Sarrià l’abril del 2021. Des de llavors i gràcies a la difusió d’un vídeo de l’octubre del mateix any, que es va fer viral a les xarxes socials, els bicibusos s’han anat ampliant a altres barris de set districtes de la capital catalana, arribant a la vintena i mobilitzant cada setmana prop de 700 persones. Impulsades per les Associació de Famílies d’Alumnes (AFA) de les escoles, reivindiquen infraestructures ciclistes més segures i aptes per als infants.
L’expansió i la inspiració dels bicibusos, però, no s’ha limitat només a nivell català. Gràcies al vídeo viral del 2021, Barcelona s’ha convertit en un referent que ha animat ciutats de països diversos a crear iniciatives similars. I no només els que s’han desplaçat aquest mes de març a Barcelona, sinó que també ha servit d’inspiració per a d’altres comunitats educatives que han creat bicibusos a Àustria, Turquia i altres llocs dels Estats Units, com la ciutat de San Francisco, per posar només alguns exemples.
Genís Domínguez, membre de la Xarxa Bicibús de Barcelona, explica que la difusió del vídeo sobre l’experiència de Barcelona i el naixement d’iniciatives a nivell global va fer que a poc a poc es creessin vincles amb les altres propostes internacionals. En concret, va ser la gent de Portland la que va suggerir la idea de viatjar fins a Barcelona per conèixer el projecte en persona. Entre uns i altres van acabar organitzant la primera Trobada de Bicibusos Internacional, amb una trentena de participants.
En una reunió, el dijous 30 de març, Domínguez explica que es van “compartir experiències” i es van buscar punts en comú per “fer xarxa” a nivell internacional. “La necessitat és la mateixa, és a dir, que hi hagi un entorn segur per a les criatures que van amb bicicleta”, afirma tot remarcant que cada experiència i cada lloc té la seva particularitat, amb “ciutats, administracions i contextos diferents”, però que junts poden ajudar-se, “organitzar-se, reivindicar-se i impulsar altres trobades i projectes conjuntament”. Precisament un dels acords de la Trobada ha estat el compromís de treballar en l’ampliació de la xarxa global de bicibusos per definir i desenvolupar les accions que permetin “aconseguir a curt termini ciutats més amables i amb mirada d’infant”.
A la trobada del dia 30 també hi van participar representants del bicibús de Vic, investigadores de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), de l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) i de la Universitat Strathclyde de Glasgow, a més de l’associació Bicicleta Club de Catalunya (BACC) i la coordinadora de la Kidical Mass global, un moviment internacional que promou en una jornada (el 7 de maig a Barcelona) l’ús de la bicicleta entre els infants i els adults.
De la Trobada Internacional de Bicibusos en sortirà la ‘Declaració de Barcelona’, un manifest amb una sèrie de punts i reivindicacions comunes que ja s’està elaborant i que han d’acabar de tancar, segons explica Domínguez, en “les pròximes setmanes”. A més, ja han planificat dues noves jornades internacionals, una de virtual a finals del 2023 i una altra de presencial a Frankfurt el 2024.
Avui hem fet un espectacular #bicibús Sant Antoni amb la participació de gent que ha vingut de tot arreu pel #bikebussummit.
Thank you for riding with us! @BIKABOUT @robjc @BikeBusShaw @KidicalmassK @FunKidsBiciBus #RideToRadnor @CoachBalto pic.twitter.com/XPzFeMHerh
— Bicibús Eixample (@bicibuseixample) March 31, 2023
La singularitat del bicibús a Barcelona
Domènech recorda que, a diferència d’altres ciutats o de la iniciativa pionera de Vic, els bicibusos de la capital catalana tenen un component “més reivindicatiu”, ja que reclamen “canvis més significatius” a la ciutat.
En aquest sentit, des de la Xarxa de Bicibús de Barcelona s’ha elaborat un decàleg amb propostes que consideren que els partits polítics haurien d’incorporar als seus programes electorals de cara als comicis municipals del 28 de maig. Entre els deu punts, hi ha introduir millores en els carrils bici segregats, unidireccionals amb “una amplària mínima de 3 metres i interseccions segures”; el desplegament d’aparcaments de bicicletes prop dels entorns escolars, dins d’edificis públics i implementar el servei de Bicibox; permetre circular per la vorera els joves de 12 a 16 anys i adults amb infants en la cadireta o remolc i no limitar l’edat dels passatgers; fer efectius els límits de velocitat a l’entorn de les escoles; incorporar el grup infantil com a usuaris del servei del Bicing, i desenvolupar un protocol contra l’assetjament a ciclistes per part de conductors de vehicles a motor, entre d’altres.
De fet, Domínguez assegura que la Xarxa de Bicibús de Barcelona està “decebuda” amb l’Ajuntament perquè no s’ha avançat en algunes de les demandes, que ara reclamen es facin seves.
Els bicibusos a Barcelona han anat creixent des del 2021 i, de fet, des de la Xarxa de Bicibús de Barcelona es fa una crida a ampliar les iniciatives a més barris. Remarquen que el referent multitudinari de Sant Antoni d’aquest 31 de març no és habitual. “Un bicibús pot estar format per qualsevol grup de famílies que es posi d’acord per anar amb bicicleta a l’escola”, també encara que sigui, diu Domínguez, de forma esporàdica o amb poca gent. “Animem les famílies a què facin petits grups per anar junts a l’escola. És divertit i les criatures s’ho passen bé”.