“Ens importa la ciutat i ens preocupa el que passa al nostre voltant: volem parcs adequats per a infants i adolescents, pistes esportives públiques i moltes altres millores que facin de la ciutat un lloc millor per a tothom”.
Així s’expressa el Grup Impulsor del Consell d’Infants de la ciutat de Barcelona en el seu “Manifest per la participació dels infants de Barcelona” presentat el passat 27 de novembre en el marc del Dia Internacional de la Ciutat Educadora, que enguany té com a lema “La participació de la infància a la ciutat educadora”.
Una representació del futur Consell d’Infants, que tindrà com a missió vetllar i participar en els afers de la ciutat pel que fa a temes d’infància, va llegir el manifest davant un centenar de persones de diverses entitats i institucions. El Grup Impulsor, format per 15 nens i nenes de primer d’ESO, van fer una crida a sentir la seva veu, per tal que les seves propostes siguin escoltades i per incidir, juntament amb persones adultes, en canvis positius per a la ciutat.

Els infants van destacar alguns dels valors que els mouen per a formar el futur Consell d’Infants, com ara la comprensió per saber entendre les persones i acollir la diversitat d’opinions, la inclusió per evitar la discriminació, l’escolta i acceptació mútua, la diversió, l’aprenentatge, la cooperació i el respecte. “Reclamem reconeixement i contribució perquè som ciutadans i ciutadanes de ple dret i volem aportar per millorar la vida dels infants i de la societat”, afegeix el text.
Els nens i nenes van animar a la participació d’altres infants i de les seves famílies perquè els facin arribar les seves idees i propostes, per a la qual cosa caldrà una web explicativa del Consell, presentacions, trobades i bústies a les escoles. “Volem que ens preguntin sobre el Consell i conèixer i valorar les accions de l’Ajuntament. Volem que se’ns consulti abans sobre tots els temes que afecten els infants: jocs, espais urbans, ús de pantalles, ciutat verda i sostenibilitat i altres. Volem que se’ns reconegui com a representants i que se’ns demani opinió sobre les activitats culturals i de lleure”, diu el Manifest.
Un grup ben consolidat
Set representants del Grup Impulsor van tenir un diàleg obert amb Cath Larkins, experta internacional en participació infantil sobre com ha de ser el Consell d’Infants, quins temes d’incidència ha de tractar i quin ha de ser el seu impacte en les polítiques locals. Larkins va destacar la importància que el Consell estigui dissenyat pels propis nens i nenes, mentre que els infants van remarcar l’aprenentatge que els suposa escoltar-se els uns als altres per formar part del grup.
A la pregunta de la Cath sobre què els importa als infants de Barcelona, van contestar aspectes com que els parcs tinguin jocs per a nens petits i també grans, l’assetjament a les escoles, l’excés del temps davant les pantalles, que hi hagi més temps per parlar amb les seves famílies, que hi hagi més reforç escolar per a l’alumnat que ho necessiti, que tots els nens i nenes tinguin un habitatge digne, o que se’ls pregunti sobre quin tipus d’extraescolars volen fer. Ser escoltats i escoltades per les institucions, i aconseguir un millor benestar per als infants de Barcelona són alguns dels objectius del Consell d’Infants que, segons les previsions, veurà la llum el primer trimestre del 2026.

Prèviament a aquest diàleg obert, Cath Larkins va impartir la conferència “Per què és imprescindible escoltar la veu dels infants?” i va tractar sobre com influir en les polítiques públiques amb participació infantil i en contextos de vulnerabilitat. La participació, va subratllar, “és una qüestió de justícia”. Guanyar confiança en un mateix i confiar també en els altres són algunes de les claus per a una bona participació infantil, per la qual cosa és essencial aprendre de i amb les comunitats.
Una infància protagonista
Per part seva, el regidor d’Educació, Lluís Rabell, va destacar “l’oportunitat de reconèixer el paper fonamental dels infants i adolescents com a ciutadania activa, amb dret a opinar, ser escoltats i formar part de les decisions que els afecten”. En una declaració institucional amb motiu del Dia de la Ciutat Educadora 2025, Rabell va posar èmfasi que la Carta de Ciutats Educadores “estableix que la infància, adolescència i joventut tenen dret a participar en la gestió i millora de la vida comunitària en igualtat de condicions que les persones adultes”.
“A les Ciutats Educadores, la infància no és només receptora de serveis: és protagonista del present i constructora del futur. La seva implicació, lluny de ser simbòlica, té un impacte real i transformador en la vida ciutadana. D’una banda, les seves propostes influeixen en les decisions municipals enriquint-les amb la seva mirada, idees i energia; de l’altra, en participar aprenen com funciona la democràcia, des d’una realitat més immediata, com és l’escola o el barri”, va afegir el regidor.
Bones pràctiques internacionals
Durant la jornada, també es van conèixer experiències de bones pràctiques de participació de la infància de Torí, Ginebra i Rivas Vaciamadrid. Així, van intervenir Fausto Sorino, responsable de l’Oficina de Joventut i Desenvolupament Comunitari de l’Ajuntament de Torí; Isabelle Widmer, cap del Servei d’Infància, Departament de Cohesió Social i Solidaritat de l’Ajuntament de Ginebra, Lorena Chamizo Sánchez, cap del Departament d’Educació, Infància i Joventut de l’Ajuntament de Rivas Vaciamadrid.
Pilar Lleonart, cap de Programes Educatius de Ciutat de la Direcció d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona va destacar la feina coral de diversos equips municipals per dur a terme la jornada, amb l’objectiu d’enfortir la participació de la infància i de convertir Barcelona en una ciutat “més justa, més inclusiva i més plena d’oportunitats per a tots i totes”.
Lleonart va destacar la implicació, entre d’altres, de Maria Canals i Maria Ángeles Cabeza (AICE, Associació Internacional de Ciutats Educadores), Carles Gil i Gloria Martínez (Direcció d’Infància), Elisenda Ortega ( Direcció de Participació i Democràcia Activa), Mireia Mestre i Judit Vallés (Direcció d’Educació) i Laia Ferris (doctoranda de la Universitat de Barcelona vinculada a Educació de Barcelona).
